Gamification ERP

Gamification - de speelse introductie van ERP

De introductie van een ERP-systeem kan soms een zeer stressvolle zaak zijn voor de werknemers. Gamification kan hierbij helpen.

Een groot probleem met de introductie van een ERP-systeem is de acceptatie en motivatie van degenen die het uiteindelijk willen gebruiken. In eerdere rapporten hebben we al aangetoond hoe belangrijk de betrokkenheid van medewerkers bij het gehele implementatieproces kan zijn. Training voor werknemers is een groot factureringsitem voor een nieuw ERP-systeem in de onderneming. Als de medewerkers op dit moment al ongemotiveerd zijn, neemt de kans op acceptatie van het nieuwe systeem enorm af en moet het opnieuw duur worden opgeleid.

Gamification verhoogt de waarschijnlijkheid van acceptatie

In de loop van de digitalisering beleeft het concept van gamification in zakelijke contexten ook zijn tweede lente. Omdat het concept helemaal niet nieuw is. Vooral in marketing worden gamification-benaderingen zoals loyaliteitsprogramma's, loyaliteitskaarten of zelfs sweepstakes gebruikt om klanten aan het bedrijf of een product te binden. Maar laten we de definitie van gamification snel bekijken om beter te begrijpen hoe dit concept kan helpen bij de introductie van ERP-systemen. Dit betekent het gebruik van spel-typische elementen in een verder spelvrije context. Spelspecifieke elementen kunnen ervaringspunten, scoreborden, prijzen en prijzen, topscores of voortgangsbalken zijn. Wat gamification in ondernemerscontexten kan brengen, wordt aangetoond door een paar voorbeelden.

Speel golf in SAP enterprise software

Op het gebied van enterprise-gamification heeft SAP het voortouw genomen. Door een geïntegreerd golfspel konden gebruikers taken en vragen van klanten visualiseren als een golfbal, waaraan werknemers verantwoordelijk waren voor putt. Het doel was om de distributiesnelheid te verhogen. Met succes. Tegenwoordig worden steeds meer complexe vraagstukken aan deze aanpak onderworpen. Ondertussen biedt SAP community-netwerken. De gebruikers moeten hun kennis doorgeven en zelf expert worden. Als je een bericht hebt gemaakt, krijg je punten. Hoe meer punten, hoe hoger de ranglijst.

Hier gebruikt SAP het concurrentieprincipe om de kans op kennisoverdracht te vergroten. Maar Microsoft biedt ook een game met Ribbon Hero, die gebruikers kennis geeft van Excel, Word en PowerPoint via verschillende taken. Er zijn nog veel meer voorbeelden te vinden, maar laten we het introductieproces van ERP-programma's eens bekijken.

Gamification in het introductieproces

Het doel is om de medewerkers te motiveren om betrokken te raken bij een nieuw softwaresysteem en er actief mee te werken. De ERP-fabrikant applus presenteert drie verschillende motivatiebenaderingen in een artikel. Ten eerste, de benadering van beloning. Men kan eenvoudig medewerkers motiveren voor trainingssucces met kleine beloningen. Deze zouden niet veel kosten, maar dienen het doel enorm. Aan het einde van een sessie moet een quiz worden gestart en de beste resultaten worden beloond met kleine prijzen. De vorm van de competitie is complexer. Hier kunnen werknemers met elkaar concurreren.

Er moet echter altijd voor worden gezorgd dat iedereen zich comfortabel voelt en niet wordt blootgesteld. Werknemers kunnen punten verzamelen voor opgeloste taken. Een zeer effectieve aanpak. Maar zelfs het opzetten van een intern sociaal netwerk om informatie met elkaar uit te wisselen, kan soms een motiverend effect hebben. Daar deelt de een zijn eigen vooruitgang en ziet hij als het ware de andere. Je helpt elkaar en creëert win-win situaties.

Lees meer over:
Gamification ERP ERP-systeem
Leverancier van de maand

Casestudy: Mastervolt

Waarom deze specialist in het managen, omvormen en opslaan van elektrische energie kiest voor ERP software van Scheer.

Lees verder
Casestudy

Casestudy: Comecer

Waarom deze producent van van high-tech systemen voor de farmaceutische industrie en de nucleaire geneeskunde kiest voor de ERP software van Planlogic.

Lees verder