De toegevoegde waarde van Field Service Management-software

Met FSM-software coördineer en optimaliseer je al je buitendienstactiviteiten.

De juiste mensen, op het juiste moment, met de juiste middelen, op de juiste plek: daar worden zowel klanten als bedrijven blij van. De buitendienst is onmisbaar voor een soepele dienstverlening. Bij een storing of defect verwachten klanten een snelle en efficiënte oplossing.

Bedrijven vertrouwen in dit digitale tijdperk steeds meer op software. Dat geldt ook voor het optimaliseren van je buitendienst. In dat geval vertrouw je op FSM-software. Wat FSM-software is, hoe je het inzet en welke voordelen het biedt? Dat lees je in dit artikel.

Inhoudsopgave

Wat is Field Service Management (FSM)?

Field Service Management draait om het coördineren en optimaliseren van alle bedrijfsmiddelen die, om het zo maar even te zeggen, ‘buitenshuis’ worden ingezet. We hebben het dan over medewerkers, maar ook de middelen die zij nodig hebben om reparaties uit te voeren of storingen te verhelpen.

FSM-software

Het FSM-systeem wordt gebruikt om deze middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten. Je wilt dat de tijd van je buitendienst optimaal wordt benut én dat je snel en efficiënt kunt reageren op klantmeldingen. Eenmaal op locatie is het van cruciaal belang dat de medewerkers over de juiste middelen beschikken. 

De field service-software brengt alles overzichtelijk in kaart, zodat je altijd inzicht hebt in beschikbare middelen en capaciteit. Daarnaast krijg je inzicht in alle openstaande verzoeken en kun je de voortgang van reparaties real-time volgen. Zo weet je precies wie waarmee bezig is en wanneer iemand de volgende klus kan oppakken.

Voor wie is het bedoeld?

Ieder bedrijf dat zijn klanten voorziet van apparatuur, machines of netwerken, zal moeten beschikken over een buitendienst. Zij zijn dan ook degenen die het meest kunnen profiteren van een FSM-systeem.

De voordelen van Field Service Management-software

De juiste FSM-software stelt bedrijven dus in staat om hun buitendienstactiviteiten verder te stroomlijnen. Maar welke concrete voordelen brengt het systeem nu precies met zich mee? Wij zetten ze op een rijtje. 

  • Hogere klanttevredenheid: het doel van de buitendienst is om ervoor te zorgen dat klachten, reparatieverzoeken en storingen zo snel en effectief mogelijk worden afgehandeld. Des te langer de klant op één van je medewerkers moet wachten, des te groter de onvrede wordt. Dankzij FSM-software heb je meer grip op je eigen middelen, zodat je verzoeken sneller af kunt handelen.
  • (Kosten)efficiëntie: doordat men meer zicht heeft op de eigen middelen en processen, kunnen ze efficiënter werken. Gebruikers kunnen routes optimaliseren, wat tijd en brandstof bespaart. Hiermee werken bedrijven ook nog eens aan de reducering van hun ecologische voetafdruk.
  • Real-time inzichten: een goed FSM-systeem maakt real-time communicatie mogelijk. Planners zien precies waar medewerkers zijn, wie beschikbaar is en wat de status van elke melding is. Zo kunnen ze eenvoudig schakelen en verzoeken snel afhandelen.

FSM draait niet alleen om de efficiëntere, maar ook om de slimmere inzet van personeel. De één is gespecialiseerd in reparaties van productiemachines, de ander in installaties. FSM-software zorgt dat de juiste expertise op de juiste plek wordt ingezet.

Mobiel beschikbaar

Omdat de buitendienst constant onderweg is, is mobiel gebruik essentieel. FSM-software moet daarom ook onderweg beschikbaar zijn. Mobiele toegang tot de softwareomgeving stelt medewerkers in staat onderweg te communiceren met de planning, wat de efficiëntie van het hele proces vergroot.

Wat is het verschil tussen FSM en CRM?

FSM en CRM lijken in sommige opzichten op elkaar. Een CRM-systeem kan sommige functies van FSM deels overnemen, maar veel minder effectief. CRM mist functies als real-time inzicht en zicht op de middelen die nodig zijn voor een specifieke klus.

Er is dus een groot verschil tussen FSM en CRM. Customer Relationship Management (CRM) richt zich breed op klantinteracties, terwijl FSM deel uitmaakt van het after-salesproces. FSM focust ook op interne middelen en sluit zo beter aan bij ERP-systemen. ERP-software richt zich op de centralisatie en het beheer van alle bedrijfsmiddelen, waaronder personeel en materieel.

Interactie tussen systemen

Je kan dus ook eigenlijk niet zeggen dat het ene systeem beter of handiger is dan het andere. Alle systemen (en vooral FSM) profiteren van koppelingen met elkaar. Wanneer de FSM-software en het CRM bijvoorbeeld met elkaar in verbinding staan, zien medewerkers precies wat de huidige situatie bij een klant is. Een koppeling met ERP laat in het FSM-systeem precies zien welke medewerkers en voertuigen beschikbaar zijn en of de juiste materialen op voorraad zijn.

Slimme inzichten met behulp van AI

Software wordt mede dankzij technologieën zoals AI steeds slimmer. Daarom zal ook FSM-software steeds slimmer worden. De systemen denken proactief mee en laten zien waar routes of verzoekafhandelingen beter kunnen.

Tegelijkertijd worden ook de machines die worden geïnstalleerd en gerepareerd steeds slimmer. Zo zijn sommige slimme productiemachines tegenwoordig in staat om een storing te melden, zelfs voordat deze daadwerkelijk plaatsvindt. Hierdoor kunnen bedrijven proactief onderhoud uitvoeren: een storing wordt opgelost nog vóórdat de klant die kan melden. 

Samenvattend

Met FSM-software zet je de juiste mensen en middelen op het juiste moment in. Dat zorgt voor snellere service, lagere kosten en tevreden klanten. Door koppelingen met CRM, ERP en slimme AI-functies groeit de efficiëntie nog verder. Zo zorg je dat je buitendienst echt het verschil maakt voor je klant.

Categorie: Diensten

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Optimaliseer uw zakelijk servicebeheer dankzij ERP-software

Administratie speelt een centrale rol in de zakelijke dienstverlening. Lees hier hoe u beheerprocessen met behulp van ERP-software kunt optimaliseren.

Lees verder

Hoe kan ERP administratiekantoren ondersteunen?

Administratiekantoren hebben veel te maken met documentatie en het delen van gegevens. ERP-software maakt het delen van gegevens makkelijker en minder foutgevoelig. Wij leggen uit hoe ERP uw administratiekantoor kan helpen.

Lees verder

Hoe ondersteunt ERP de verzekeraar?

Verzekeraars hebben veel profijt bij ERP. Lees hier hoe dat mogelijk is.

Lees verder