Service Level Agreements (SLA) en ERP: wat moet je weten?

Wat is een SLA en waarom is het belangrijk? Lees welke afspraken je vastlegt over kwaliteit, support en verantwoordelijkheden.

Het vinden van het juiste ERP-systeem is niet makkelijk, zeker de eerste keer. Vanaf het eerste moment kom je namelijk termen tegen die nieuw voor je zijn. 

Eén van die termen die je waarschijnlijk tegen zal komen is SLA. In dit blog kijken we daarom naar de belangrijkste onderdelen en valkuilen van deze ‘Service Level Agreements’. Maar eerst: wat is en doet een SLA eigenlijk precies?

Inhoudsopgave

Service Level Agreement (SLA): een betekenis

Een Service Level Agreement (SLA), ook wel bekend als Diensten- of Service Niveau Overeenkomst, beschrijft de afspraken die je met je (toekomstige) softwareleverancier maakt. Hierbij bespreek je de kwaliteit van de dienstverlening: welke standaarden verwacht je, welke mate van ondersteuning bieden ze en hoe worden afspraken nageleefd?

Belangrijke verschillen

Op het eerste gezicht lijkt een SLA veel op een contract. Het verschil is dat een SLA zich specifiek richt op de kwaliteit van de dienstverlening, iets wat vaak niet in een standaardcontract wordt vastgelegd. Door deze kwaliteitsstandaarden vast te leggen in een SLA creëer je een duidelijke norm voor zowel jezelf als de leverancier. Zo kun je in de toekomst altijd terugvallen op gemaakte afspraken.

Het cruciale belang van SLA’s

Wanneer je een product aanschaft ga je natuurlijk ook van een bepaalde kwaliteit uit. Toch kan er altijd iets misgaan, daarom krijg je bij duurdere aankopen vaak een garantie. Gaat het product binnen de eerste twee jaar stuk, dan is de eventuele reparatie gratis.

Bij dienstverlening werkt dit anders: zonder SLA blijft de vraag bestaan wat precies onder ‘goede’ dienstverlening wordt verstaan. Bij een geschil kunnen jij en de leverancier hier verschillend over denken, wat leidt tot een discussie die moeilijk met feiten te onderbouwen is, omdat de kwaliteitsstandaard nooit is vastgelegd.

ERP en SLA

Technisch gezien zou je voor iedere dienst een Service Level Agreement kunnen vastleggen. Toch komt de term vooral voor op het gebied van software. Als jouw organisatie een ERP-systeem wil implementeren, is het belangrijk om vooraf samen met de leverancier de SLA’s goed door te nemen.

Alles valt of staat met IT

In dit digitale tijdperk vertrouwen nagenoeg alle bedrijven op software. Processen worden (deels) geautomatiseerd, en wanneer iedereen ‘s ochtends inlogt, is het ERP of CRM het eerste waar ze naar kijken. 

Je wilt dus dat je software goed werkt. Storingen, cyberaanvallen en andere ongewenste omstandigheden kunnen namelijk een gigantische impact hebben op je bedrijfsvoering. Daarom is het belangrijk om de kwaliteit van zowel het softwaresysteem als de dienstverlening schriftelijk vast te leggen, bijvoorbeeld in een SLA.

De 7 belangrijkste onderdelen van een SLA

Het kan voorkomen dat de dienstverlening of onderdelen daarvan niet aan de verwachte kwaliteit voldoen. In dat geval kun je terugvallen op de afgesproken SLA. Maar wat staat daar precies in? Wij zetten de zeven belangrijkste onderdelen van een SLA op een rij. 

Waarborging van de kwaliteit

Het begin is simpel: je stelt in het document samen vast dat jullie de kwaliteit van de dienstverlening aan een nader te bepalen standaard vasthouden. Zo stel je samen vast wat acceptabel is en wat niet.

SLA’s werken vaak met gemiddelden. Zo kan een taak soms 20 minuten duren in plaats van de afgesproken 15. Het gaat in een SLA ook om de intentie: de leverancier belooft zijn uiterste best te doen om de dienst zo goed mogelijk te leveren.  

Meetbare doelstellingen

"Wij willen dat het softwaresysteem goed werkt" is te vaag voor een SLA. Wat de één goed vindt, kan voor een ander onvoldoende zijn. Daarom is het belangrijk meetbare doelstellingen op te nemen, bijvoorbeeld dat de leverancier bij een storing binnen 10 minuten contact opneemt met de afnemer en een statusupdate geeft. Als iets meetbaar is, kun je controleren of aan de gemaakte afspraken wordt voldaan.

Omschrijving van de geleverde diensten

Het is belangrijk duidelijk vast te leggen welke diensten je afneemt. Sommige leveranciers leveren regelmatig verbeteringen en uitbreidingen, terwijl anderen hiervoor extra kosten in rekening brengen. De specifieke werkwijze van jullie samenwerking moet ook in de SLA worden vastgelegd.

Contactpersonen en responstijd

Bij een storing is het belangrijk om te weten bij wie je je moet melden en binnen welke termijn je een reactie kunt verwachten, omdat elke vertraging geld kost. Zorg dus dat het duidelijk is wie je contactpersoon is, ook voor algemene vragen.

Verantwoordelijkheden

Een eenvoudig, maar essentieel punt: leg de verantwoordelijkheden van zowel de leverancier als jezelf duidelijk vast, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is.

Analyse en rapportage

Bepaal hoe vaak de leverancier updates geeft over het systeem of de dienstverlening. Leg dit cijfermatig vast, zodat duidelijk is hoe vaak je geïnformeerd wordt.

Eventuele sancties

Het kan voorkomen dat de leverancier zich niet aan de afspraken houdt. Hoewel vervelend, is het belangrijk ook hierover duidelijke sancties vast te leggen. Komt de leverancier de afspraken – die je dankzij het SLA heel goed kunt meten – niet na, dan kunnen ze een boete verwachten. Vaak worden de sancties ook voor beide partijen opgesteld: niet alleen de leverancier, maar ook de klant moet zich aan de afspraken houden. 

Tip: controleer of de softwareleverancier zelf ook afhankelijk is van de diensten van een ander. Een storing bij die partijen kan ook jouw dienstverlening beïnvloeden. Leg vooraf vast wat jullie in zo’n geval afspreken.

Cloud vs. on-premises

Bedrijfssoftware is tegenwoordig in verschillende vormen beschikbaar. Zo kun je een ERP-systeem via de cloud afnemen, maar kun je er ook voor kiezen om deze zelf te beheren. Dat wordt on-premises genoemd. Deze keuze beïnvloedt tevens de SLA, dus laten we de belangrijkste verschillen tussen de SLA’s van deze twee licentiemodellen kort op een rij zetten:

  • Cloud: bij een cloud-SLA ligt de verantwoordelijkheid volledig bij de leverancier. Omdat jij hun systeem via het internet gebruikt, zorgen zij voor updates, onderhoud, ondersteuning en de veiligheid van de software.
  • On-premises: bij dit model neem je de verantwoordelijkheden van de leverancier zelf over. De SLA legt vast dat je zelf zorgt voor onderhoud, updates en veiligheid. Uiteraard kun je in overleg afspreken dat de leverancier in noodgevallen ondersteuning biedt.

Hoe stel je een goede SLA op?

Een goede SLA legt alle afspraken zo meetbaar mogelijk vast, bijvoorbeeld in cijfers, tijden en percentages, zodat je kunt controleren of de afspraken worden nagekomen. Behandel de SLA als een contract: afspraken zijn pas bindend wanneer beide partijen deze ondertekenen.

Toch kunnen we hier geen voorbeeld van een SLA geven, omdat elke SLA maatwerk is en is afgestemd op de specifieke behoeften van een organisatie. Het belangrijkste is dat je de SLA vóór het aangaan van de overeenkomst samen met de leverancier opstelt, zodat beide partijen vanaf het begin op één lijn zitten.

Tip: laat de SLA na het opstellen niet te rigide controleren. Het dient als vangnet bij problemen, maar moet niet de dagelijkse dienstverlening sturen.

Samenvattend

Een SLA is eigenlijk je vangnet voor ERP-software: het legt afspraken vast over kwaliteit, support en verantwoordelijkheden, zodat iedereen weet waar die aan toe is. Of je nu kiest voor cloud of on-premises, een goede SLA voorkomt verrassingen, maakt verwachtingen duidelijk en zorgt dat je bedrijfsprocessen soepel blijven draaien.

Categorie: Digitalisering

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Middleware: wat is het en wat kunnen we ermee?

Met middleware stemmen bedrijven hun software beter af op hun processen. Hoe dat precies werkt? Dat lees je hier.

Lees verder

Wat is een API? Alle functies en voordelen

Zo til je jouw bedrijf naar het volgende digitale niveau.

Lees verder

Een ERP-consultant inhuren: goed idee of niet?

Kun je de zoektocht naar een geschikt ERP-systeem beter uitbesteden?

Lees verder