CRM-leverancier HubSpot deelt belangrijkste marketingtrends (2024)

Kunstmatige intelligentie (AI), social media en data: dit zijn de belangrijkste marketingtrends van het moment.

Marketing is één van de meest dynamische vakgebieden die er is. Het is daarom ook niet altijd even makkelijk om volledig op de hoogte te blijven van de nieuwste marketingtrends en -ontwikkelingen. 

Gelukkig kunnen we daarom regelmatig vertrouwen op onderzoeken van CRM-leveranciers als HubSpot. Vandaag kijken we naar de bevindingen uit het ‘State of Marketing & Trends Report’ en zetten we de belangrijkste gegevens voor u op een rij. Om tot deze onderzoeksresultaten te komen, deed de softwareleverancier navraag bij ruim 1.400 B2C- en B2B-marketeers. 

#1 | AI nog altijd het gesprek van de dag

Als we het tegenwoordig over technologie hebben, dan kunnen we het onderwerp kunstmatige intelligentie (AI) eigenlijk niet vermijden. Zeker voor marketeers en copywriters zijn de slimme technologieën vaak niet meer uit het dagelijks werkleven weg te denken. Zo gebruiken velen AI-tools voor de creatie van tekst, afbeeldingen of video’s. 

  • Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 64% AI inmiddels volledig in het dagelijks werkleven heeft geïntegreerd. 38% is van plan om hier in de loop van 2024 mee aan de slag te gaan. 
  • 60% gebruikt de slimme technologieën ter assistentie van alledaagse werkzaamheden. In de meeste gevallen zet men het in om repetitieve taken over te kunnen dragen. 
  • AI heeft het werkveld drastisch veranderd, zo beaamt het merendeel van de respondenten (85%). Meer dan de helft denkt dat het een cruciale rol zal blijven spelen in hun marketing- en contentstrategieën.

Een multifunctionele assistent

Maar waar wordt AI dan precies voor gebruikt? Volgens de respondenten draagt AI voornamelijk bij aan het verbeteren van de kwaliteit van content; het helpt tevens bij het personaliseren van de uitingen. Daarnaast is men dankzij AI ook in staat om de content sneller en efficiënter te maken. 

Voor velen werkt AI als een inspiratiebron; ze worden verzocht om teksten te schrijven, afbeeldingen te creëren of een boodschap op verschillende doelgroepen af te stemmen. Generatieve AI wordt het meest ingezet voor berichtgeving op social media, dit medium wordt gevolgd door e-mail, blogs, afbeeldingen, productomschrijvingen en landingspagina’s.

De rol van marketeer in gevaar?

Hoewel de inzet van Artificial Intelligence (AI) dus talloze voordelen met zich meebrengt, kan het ook met regelmaat op kritiek rekenen. Zo zijn veel mensen nog altijd bang dat de opmars van kunstmatige intelligentie weleens het einde van bepaalde banen kan betekenen. 

Gelukkig stellen de onderzoekers ons gerust: AI zal de rol van een marketeer nooit gaan vervangen. Het is belangrijk om te blijven beseffen dat AI een assistent is. Het kan assisteren bij bepaalde taken, maar de laatste controle blijft altijd bij de mens liggen. AI kan het namelijk ook weleens mis hebben. 

#2 | E-commerce en social media: een gouden duo

Ongeacht de leeftijd, bijna iedereen beschikt tegenwoordig wel over ten minste één social media-account. De meeste bedrijven zijn daarom ook volledig met sociale media aan de haal gegaan; het is namelijk de perfecte plek om de eigen producten of diensten te etaleren. Cijfers uit dit onderzoek bevestigen dit statement: de meerderheid geeft aan dat ze regelmatig nieuwe merken ontdekken op social media. 

Wat is er zo goed aan social media?

Sociale media zijn doorgaans nagenoeg gratis. Tuurlijk, er moet tijd in gestoken worden en adverteren kost geld, maar deze wegen niet op tegen de kosten van een fysieke marketingcampagne. Middels foto’s en video’s kunnen bedrijven hun eigen producten en diensten delen.

Daarnaast worden veel social media-platformen steeds meer één met e-commerce. Zo bevatten accounts vaak verwijzingen naar de website en kan men op sommige applicaties zelfs binnen de app een bestelling plaatsen, of contactgegevens achterlaten. 

Facebook, Instagram, YouTube en TikTok

Dat zijn volgens de onderzoeksresultaten de meest effectieve platformen. Toch verschilt het per bedrijf op welk platform zij zich moeten focussen. Als tieners en jongvolwassenen bijvoorbeeld uw doelgroep zijn, dan zijn deze waarschijnlijk sneller op Instagram en TikTok te vinden dan op Facebook. 

Het type content

Zodra u heeft vastgelegd waar uw doelgroep het best bereikbaar is, is het tijd om na te denken over een strategie. Wat voor soort content gaat u hier uploaden? Volgens de onderzoeksresultaten werken korte video’s het best, gevolgd door afbeeldingen, blogs, casestudies en podcasts. 

Influencer marketing

Influencers: we hebben er allemaal weleens van gehoord. Of we het nu geweldig of onzin vinden: de effectiviteit kan niet ontkend worden. Influencers hebben vaak een trouwe en bijzonder specifieke doelgroep. Deze mensen hechten doorgaans veel waarde aan de mening van hun favoriete influencer. Als we dit onderzoek moeten geloven, dan zal influencer marketing in 2024 alleen maar populairder worden. 

Tijd voor een andere aanpak

Het zal niet al te lang meer duren voordat third-party cookies volledig verdwijnen. Bedrijven worden hierdoor genoodzaakt om hun dataverzamelingsstrategie te wijzigen, onderzoek wijst namelijk uit dat 81% hier voor een deel afhankelijk van is. Driekwart denkt dat deze ontwikkeling marketing alleen nog maar moeilijker gaat maken. 

Het is dus tijd voor een andere aanpak; cruciale klantdata zal ergens anders vandaan moeten gaan komen. HubSpot’s onderzoek laat zien dat bedrijven zich steeds meer gaan focussen op social media-advertenties, het verzamelen van first-party data en Contextual Targeting

#3 | De rol van het CRM-systeem, data en personalisatie

Personalisatie is één van de sleutelwoorden van marketing geworden. Marketing gaat niet meer over zenden, maar over het opbouwen van een langdurige relatie tussen de klant en het bedrijf. Klanten willen zekerheid; ze willen weten wat ze aan u hebben. Een persoonlijke benadering wordt dus steeds belangrijker, consumenten willen zien dat bedrijven investeren in het onderhouden van de relatie. 

Data = inzichten

Bedrijven moeten dus steeds meer waarde gaan hechten aan effectief databeheer. Deze data vertelt namelijk iets over de klant. Wie zijn ze, wat doen ze en vooral belangrijk: waar zijn ze naar op zoek? Pas als men antwoord op deze vragen kan geven, zijn ze in staat om de klant daadwerkelijk voor zich te winnen. 

Bedrijfssoftware belangrijker dan ooit

Moderne bedrijven vertrouwen daarom al enige tijd op geschikte bedrijfssoftware. Deze omgevingen fungeren namelijk als een ‘Single Point of Truth’; een omgeving waarin men altijd toegang heeft tot de meest relevante en actuele data. Hierdoor zijn ze niet alleen beter in staat om met elkaar samen te werken, het zorgt er ook voor dat de beschikbare data beter toegepast kan worden. 

Het onderzoek laat zien dat meer dan driekwart hiervoor gebruikmaakt van een CRM-systeem. Gebruikers van deze software hebben namelijk bewezen dat ze hun marketingstrategie hierdoor 128% effectiever kunnen toepassen dan bedrijven die opereren zonder CRM-software. Het CRM-systeem helpt bedrijven om alle betrokkenen op één lijn te krijgen, zodat ze samen kunnen werken aan het creëren van een feilloze klantervaring. 

Bron

HubSpot: ‘The 2024 State of Marketing & Trends Report: Data from 1400+ Global Marketers’ - 26 juni 2024.

26 juli 2024

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

AI-tools: de sleutel tot hogere klanttevredenheid?

De mening van klantenservicemedewerkers: vinden zij dat AI-tools daadwerkelijk een verschil maken?

Lees verder

Trends en ontwikkelingen: zo bewegen we tegenwoordig over het internet

Het is van cruciaal belang om te weten hoe uw doelgroep zich online gedraagt. Hoe u hier achter kan komen? Dat leest u hier.

Lees verder

De consument wantrouwt kunstmatige klantenservicemedewerker

Niet iedereen lijkt even enthousiast over de introductie van AI in customer support.

Lees verder