CRM-leverancier HubSpot deelt belangrijkste marketingtrends (2024)
Kunstmatige intelligentie (AI), social media en data: dit zijn de belangrijkste marketingtrends van het moment.
Marketing is één van de meest dynamische vakgebieden die er is. Het is daarom ook niet altijd even makkelijk om volledig op de hoogte te blijven van de nieuwste marketingtrends en -ontwikkelingen.
Gelukkig kunnen we daarom regelmatig vertrouwen op onderzoeken van CRM-leveranciers als HubSpot. Vandaag kijken we naar de bevindingen uit het ‘State of Marketing & Trends Report’ en zetten we de belangrijkste gegevens voor u op een rij. Om tot deze onderzoeksresultaten te komen, deed de softwareleverancier navraag bij ruim 1.400 B2C- en B2B-marketeers.
#1 | AI nog altijd het gesprek van de dag
Als we het tegenwoordig over technologie hebben, dan kunnen we het onderwerp kunstmatige intelligentie (AI) eigenlijk niet vermijden. Zeker voor marketeers en copywriters zijn de slimme technologieën vaak niet meer uit het dagelijks werkleven weg te denken. Zo gebruiken velen AI-tools voor de creatie van tekst, afbeeldingen of video’s.
- Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 64% AI inmiddels volledig in het dagelijks werkleven heeft geïntegreerd. 38% is van plan om hier in de loop van 2024 mee aan de slag te gaan.
- 60% gebruikt de slimme technologieën ter assistentie van alledaagse werkzaamheden. In de meeste gevallen zet men het in om repetitieve taken over te kunnen dragen.
- AI heeft het werkveld drastisch veranderd, zo beaamt het merendeel van de respondenten (85%). Meer dan de helft denkt dat het een cruciale rol zal blijven spelen in hun marketing- en contentstrategieën.
Een multifunctionele assistent
Maar waar wordt AI dan precies voor gebruikt? Volgens de respondenten draagt AI voornamelijk bij aan het verbeteren van de kwaliteit van content; het helpt tevens bij het personaliseren van de uitingen. Daarnaast is men dankzij AI ook in staat om de content sneller en efficiënter te maken.
Voor velen werkt AI als een inspiratiebron; ze worden verzocht om teksten te schrijven, afbeeldingen te creëren of een boodschap op verschillende doelgroepen af te stemmen. Generatieve AI wordt het meest ingezet voor berichtgeving op social media, dit medium wordt gevolgd door e-mail, blogs, afbeeldingen, productomschrijvingen en landingspagina’s.
De rol van marketeer in gevaar?
Hoewel de inzet van Artificial Intelligence (AI) dus talloze voordelen met zich meebrengt, kan het ook met regelmaat op kritiek rekenen. Zo zijn veel mensen nog altijd bang dat de opmars van kunstmatige intelligentie weleens het einde van bepaalde banen kan betekenen.
Gelukkig stellen de onderzoekers ons gerust: AI zal de rol van een marketeer nooit gaan vervangen. Het is belangrijk om te blijven beseffen dat AI een assistent is. Het kan assisteren bij bepaalde taken, maar de laatste controle blijft altijd bij de mens liggen. AI kan het namelijk ook weleens mis hebben.
#2 | E-commerce en social media: een gouden duo
Ongeacht de leeftijd, bijna iedereen beschikt tegenwoordig wel over ten minste één social media-account. De meeste bedrijven zijn daarom ook volledig met sociale media aan de haal gegaan; het is namelijk de perfecte plek om de eigen producten of diensten te etaleren. Cijfers uit dit onderzoek bevestigen dit statement: de meerderheid geeft aan dat ze regelmatig nieuwe merken ontdekken op social media.
Wat is er zo goed aan social media?
Sociale media zijn doorgaans nagenoeg gratis. Tuurlijk, er moet tijd in gestoken worden en adverteren kost geld, maar deze wegen niet op tegen de kosten van een fysieke marketingcampagne. Middels foto’s en video’s kunnen bedrijven hun eigen producten en diensten delen.
Daarnaast worden veel social media-platformen steeds meer één met e-commerce. Zo bevatten accounts vaak verwijzingen naar de website en kan men op sommige applicaties zelfs binnen de app een bestelling plaatsen, of contactgegevens achterlaten.
Facebook, Instagram, YouTube en TikTok
Dat zijn volgens de onderzoeksresultaten de meest effectieve platformen. Toch verschilt het per bedrijf op welk platform zij zich moeten focussen. Als tieners en jongvolwassenen bijvoorbeeld uw doelgroep zijn, dan zijn deze waarschijnlijk sneller op Instagram en TikTok te vinden dan op Facebook.
Het type content
Zodra u heeft vastgelegd waar uw doelgroep het best bereikbaar is, is het tijd om na te denken over een strategie. Wat voor soort content gaat u hier uploaden? Volgens de onderzoeksresultaten werken korte video’s het best, gevolgd door afbeeldingen, blogs, casestudies en podcasts.
Influencer marketing
Influencers: we hebben er allemaal weleens van gehoord. Of we het nu geweldig of onzin vinden: de effectiviteit kan niet ontkend worden. Influencers hebben vaak een trouwe en bijzonder specifieke doelgroep. Deze mensen hechten doorgaans veel waarde aan de mening van hun favoriete influencer. Als we dit onderzoek moeten geloven, dan zal influencer marketing in 2024 alleen maar populairder worden.
Tijd voor een andere aanpak
Het zal niet al te lang meer duren voordat third-party cookies volledig verdwijnen. Bedrijven worden hierdoor genoodzaakt om hun dataverzamelingsstrategie te wijzigen, onderzoek wijst namelijk uit dat 81% hier voor een deel afhankelijk van is. Driekwart denkt dat deze ontwikkeling marketing alleen nog maar moeilijker gaat maken.
Het is dus tijd voor een andere aanpak; cruciale klantdata zal ergens anders vandaan moeten gaan komen. HubSpot’s onderzoek laat zien dat bedrijven zich steeds meer gaan focussen op social media-advertenties, het verzamelen van first-party data en Contextual Targeting.
#3 | De rol van het CRM-systeem, data en personalisatie
Personalisatie is één van de sleutelwoorden van marketing geworden. Marketing gaat niet meer over zenden, maar over het opbouwen van een langdurige relatie tussen de klant en het bedrijf. Klanten willen zekerheid; ze willen weten wat ze aan u hebben. Een persoonlijke benadering wordt dus steeds belangrijker, consumenten willen zien dat bedrijven investeren in het onderhouden van de relatie.
Data = inzichten
Bedrijven moeten dus steeds meer waarde gaan hechten aan effectief databeheer. Deze data vertelt namelijk iets over de klant. Wie zijn ze, wat doen ze en vooral belangrijk: waar zijn ze naar op zoek? Pas als men antwoord op deze vragen kan geven, zijn ze in staat om de klant daadwerkelijk voor zich te winnen.
Bedrijfssoftware belangrijker dan ooit
Moderne bedrijven vertrouwen daarom al enige tijd op geschikte bedrijfssoftware. Deze omgevingen fungeren namelijk als een ‘Single Point of Truth’; een omgeving waarin men altijd toegang heeft tot de meest relevante en actuele data. Hierdoor zijn ze niet alleen beter in staat om met elkaar samen te werken, het zorgt er ook voor dat de beschikbare data beter toegepast kan worden.
Het onderzoek laat zien dat meer dan driekwart hiervoor gebruikmaakt van een CRM-systeem. Gebruikers van deze software hebben namelijk bewezen dat ze hun marketingstrategie hierdoor 128% effectiever kunnen toepassen dan bedrijven die opereren zonder CRM-software. Het CRM-systeem helpt bedrijven om alle betrokkenen op één lijn te krijgen, zodat ze samen kunnen werken aan het creëren van een feilloze klantervaring.
Bron
HubSpot: ‘The 2024 State of Marketing & Trends Report: Data from 1400+ Global Marketers’ - 26 juni 2024.
26 juli 2024
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
AI-tools: de sleutel tot hogere klanttevredenheid?
De mening van klantenservicemedewerkers: vinden zij dat AI-tools daadwerkelijk een verschil maken?
Lees verderTrends en ontwikkelingen: zo bewegen we tegenwoordig over het internet
Het is van cruciaal belang om te weten hoe uw doelgroep zich online gedraagt. Hoe u hier achter kan komen? Dat leest u hier.
Lees verderDe consument wantrouwt kunstmatige klantenservicemedewerker
Niet iedereen lijkt even enthousiast over de introductie van AI in customer support.
Lees verder