Bereik uw doelgroep dankzij Contextual Targeting en CRM

Contextual Targeting: de kunst van de juiste content, op het juiste moment en niet geheel onbelangrijk: op de juiste plaats.

We leven in een nieuw tijdperk van marketing: het belang van een inspirerende en vooral herkenbare boodschap is groter dan ooit. Bedrijven die daarin weten te slagen, hebben goud in handen. De hedendaagse consument wil zich herkennen in de boodschap van een merk en vooral gehoord worden. 

De goede boodschap is één, maar wellicht belangrijker: waar zoekt u de interactie met de doelgroep? Veel organisaties kiezen ervoor om te adverteren in de zoekmachines. Als iemand op zoek gaat naar het product dat u verkoopt, dan verschijnt uw advertentie bovenaan. Maar dat wil nog niet direct zeggen dat het écht de beoogde doelgroep bereikt.

Om die reden adverteren velen ook op externe websites, maar ook dit is niet altijd even eenvoudig. Welke websites bezoekt uw doelgroep dan precies? Het is zonde om geld uit te geven aan een advertentiecampagne op een willekeurige website, waar uw doelgroep zich niet bevindt. 

Inhoudsopgave

Wat is Contextual Targeting?

Contextual Advertising/Targeting is een digitale marketingstrategie waarin advertenties zo veel mogelijk beperkt worden tot websites die daadwerkelijk aansluiten op de content. Er wordt dus niet zomaar geadverteerd, maar men dient goed na te denken over de keywords, onderwerpen, talen en locaties die het met de advertentie wil gaan targeten. Gebaseerd op deze gegevens wordt er gezocht naar websites met raakvlakken. 

Behavioral Targeting

Contextual Targeting is een relatief nieuwe vorm van online adverteren en zal nog niet bij iedereen bekend zijn geweest. Een fenomeen dat wel al langer bestaat is zijn tegenhanger: Behavioral Targeting. Met deze strategie houdt de zoekmachine de internetgebruiker goed in de gaten en bouwt het een profiel op, gebaseerd op de websites die worden bezocht. 

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: we zijn op zoek naar een bepaald item, en duiken voor deze zoektocht op het internet. Of de zoektocht nu slaagt of niet: wat is het eerste dat we later die avond zien als we een social media kanaal naar keuze openen? Juist: een advertentie van een product uit die categorie, of misschien zelfs van de website die u eerder die dag bezocht. En dat is precies wat Behavioral Targeting inhoudt. 

Het grote verschil

De beoogde doelgroep is dus het grote verschil tussen de twee benaderingen. In het geval van een supermarktketen is Behavioral Targeting vrij logisch: iedereen moet immers boodschappen doen. Het gebruikt de strategie om te achterhalen welke producten het u eventueel zou moeten aanbevelen. 

Maar er zijn ook bedrijven die hun producten aan een specifieke doelgroep willen verkopen. Stel dat u gespecialiseerd bent in de installatie van trapliften: dan is de kans groot dat 65+’ers uw primaire doelgroep zijn. Uw advertentie zal in dat geval weinig succesvol zijn op een online magazine voor tieners. Hier komt Behavioral Targeting perfect van pas: een geschikte advertentie op de juiste plek, op het juiste moment en afgestemd op de juiste doelgroep. 

How to: Contextual Targeting

Maar hoe werkt dat dan precies, Contextual Targeting? Allereerst moet men de beoogde ontvanger (ofwel doelgroep) goed afbakenen. Een schets van de doelgroep is natuurlijk afhankelijk van het product/de dienst die wordt verkocht, maar doorgaans wordt er in ieder geval altijd gekeken naar leeftijd, locatie en interesses.

Om tot een duidelijk gedefinieerde doelgroep te komen kan het helpen om een zogeheten ‘ijkfiguur’ te creëren. De ijkpersoon is een schets van uw ideale en dus gemiddelde klant: wie is het, wat doen ze in het dagelijks leven, waar komen ze vandaan en wat zijn hun interesses?

KWs en websites

Als dit beeld eenmaal duidelijk is geschetst, wordt het tijd om aan de slag te gaan met KWs, beter bekend als keywords of sleutelwoorden. Deze keywords bepalen namelijk de route van de advertentiecampagne. Het advies van Google is om tussen de 5 en 50 keywords te selecteren, en om deze kort maar krachtig te houden. Zo zal een sportwinkel kunnen adverteren op het sleutelwoord ‘sportkleding’, maar kan er ook ingezet worden op een specifiek keyword zoals ‘voetbalshirt kinderen’.

In deze stap is het tevens belangrijk om te ontdekken welke websites aansluiten op het online gedrag van uw ideale bezoeker. Dat zijn uiteindelijk de plekken waar u uw advertentie wil gaan vertonen. 

Customer Journey

De voorgaande stappen schetsen een duidelijk beeld van de Customer Journey, oftewel de klantreis. De ijkpersoon is vastgesteld, er is een keyword-selectie gemaakt en u weet waar de doelgroep online terug te vinden is. Of tenminste, u heeft een sterk vermoeden en er is een eventuele selectie met interessante websites gemaakt. Het is van cruciaal belang om deze klantreis zo specifiek mogelijk in kaart te brengen, dan weet u namelijk precies waar men terug te vinden is. 

Customer Relationship Management (CRM)-software

Klinkt goed, maar waar wordt deze informatie eigenlijk allemaal vandaan gehaald? Om tot al deze inzichten te kunnen komen, moet het bedrijf beschikken over een solide database met daarin allerlei relevante gegevens van de klant. En dat is precies waar het CRM-systeem voor is ontworpen. 

Een module voor Customer Relationship Management (CRM) maakt vaak onderdeel uit van het ERP-systeem, maar kan absoluut ook als op zichzelf staand systeem fungeren. CRM-software creëert een centrale database waarin alles rondom de klant samenkomt; van interacties, tot specifieke klantgegevens en de aankoopgeschiedenis. Deze data kan dus uitstekend benut worden om tot de eerder genoemde ijkpersoon te komen. 

Conclusie

Contextual Targeting is één van de meest effectieve marketingstrategieën die er is. Het specifiek benaderen van een doelgroep kent twee grote voordelen: niet alleen verschaft het de zender een steeds beter beeld van zijn doelgroep, het is voor de ontvanger ook prettiger.

We ervaren reclame doorgaans als irritant, omdat het vaak een onderbreking/afleiding is van hetgeen waarmee we bezig waren. Maar, als de reclame gaat over iets waarin we geïnteresseerd zijn, dan zal het als aanzienlijk minder storend ervaren worden. Een goede online marketingstrategie zorgt er dus voor dat de boodschap niet afleidt, maar juist een verrijking is van hetgeen waarmee de ontvanger op dat moment bezig is. 

In een tijdperk waarin het, vanwege privacy-gerelateerde redenen, steeds lastiger wordt om Behavioral Targeting effectief toe te passen, is Contextual Targeting dé strategie om de potentiële klant voor u te winnen. CRM-software, dat de cruciale rol van centrale database vervult, is onmisbaar in een effectieve Contextual Targeting-strategie. 

Bronnen

HubSpot: ‘What Is Contextual Targeting, in the Context of Ads?’ - Rebecca Riserbato, 19 januari 2024.
Categorie: Crm

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

CRM-software ter ondersteuning van cross- en upselling

Ontdek hoe je met behulp van de juiste software nog meer kan verkopen.

Lees verder

Duurzaamheid als marketingstrategie: de voordelen

Hoe bedrijven kunnen profiteren van duurzaamheid en de rol van ERP- en CRM-software.

Lees verder

De functies en voordelen van een xRM-systeem

Extended Relationship Management, oftewel xRM: wat is de toegevoegde waarde voor bedrijven?

Lees verder