Bereik uw doelgroep dankzij Contextual Targeting en CRM
Contextual Targeting: de kunst van de juiste content, op het juiste moment en niet geheel onbelangrijk: op de juiste plaats.
We leven in een nieuw tijdperk van marketing: het belang van een inspirerende en vooral herkenbare boodschap is groter dan ooit. Bedrijven die daarin weten te slagen, hebben goud in handen. De hedendaagse consument wil zich herkennen in de boodschap van een merk en vooral gehoord worden.
De goede boodschap is één, maar wellicht belangrijker: waar zoekt u de interactie met de doelgroep? Veel organisaties kiezen ervoor om te adverteren in de zoekmachines. Als iemand op zoek gaat naar het product dat u verkoopt, dan verschijnt uw advertentie bovenaan. Maar dat wil nog niet direct zeggen dat het écht de beoogde doelgroep bereikt.
Om die reden adverteren velen ook op externe websites, maar ook dit is niet altijd even eenvoudig. Welke websites bezoekt uw doelgroep dan precies? Het is zonde om geld uit te geven aan een advertentiecampagne op een willekeurige website, waar uw doelgroep zich niet bevindt.
Inhoudsopgave
- Wat is Contextual Targeting?
- How to: Contextual Targeting
- Customer Relationship Management (CRM)-software
- Conclusie
Wat is Contextual Targeting?
Contextual Advertising/Targeting is een digitale marketingstrategie waarin advertenties zo veel mogelijk beperkt worden tot websites die daadwerkelijk aansluiten op de content. Er wordt dus niet zomaar geadverteerd, maar men dient goed na te denken over de keywords, onderwerpen, talen en locaties die het met de advertentie wil gaan targeten. Gebaseerd op deze gegevens wordt er gezocht naar websites met raakvlakken.
Behavioral Targeting
Contextual Targeting is een relatief nieuwe vorm van online adverteren en zal nog niet bij iedereen bekend zijn geweest. Een fenomeen dat wel al langer bestaat is zijn tegenhanger: Behavioral Targeting. Met deze strategie houdt de zoekmachine de internetgebruiker goed in de gaten en bouwt het een profiel op, gebaseerd op de websites die worden bezocht.
We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: we zijn op zoek naar een bepaald item, en duiken voor deze zoektocht op het internet. Of de zoektocht nu slaagt of niet: wat is het eerste dat we later die avond zien als we een social media kanaal naar keuze openen? Juist: een advertentie van een product uit die categorie, of misschien zelfs van de website die u eerder die dag bezocht. En dat is precies wat Behavioral Targeting inhoudt.
Het grote verschil
De beoogde doelgroep is dus het grote verschil tussen de twee benaderingen. In het geval van een supermarktketen is Behavioral Targeting vrij logisch: iedereen moet immers boodschappen doen. Het gebruikt de strategie om te achterhalen welke producten het u eventueel zou moeten aanbevelen.
Maar er zijn ook bedrijven die hun producten aan een specifieke doelgroep willen verkopen. Stel dat u gespecialiseerd bent in de installatie van trapliften: dan is de kans groot dat 65+’ers uw primaire doelgroep zijn. Uw advertentie zal in dat geval weinig succesvol zijn op een online magazine voor tieners. Hier komt Behavioral Targeting perfect van pas: een geschikte advertentie op de juiste plek, op het juiste moment en afgestemd op de juiste doelgroep.
How to: Contextual Targeting
Maar hoe werkt dat dan precies, Contextual Targeting? Allereerst moet men de beoogde ontvanger (ofwel doelgroep) goed afbakenen. Een schets van de doelgroep is natuurlijk afhankelijk van het product/de dienst die wordt verkocht, maar doorgaans wordt er in ieder geval altijd gekeken naar leeftijd, locatie en interesses.
Om tot een duidelijk gedefinieerde doelgroep te komen kan het helpen om een zogeheten ‘ijkfiguur’ te creëren. De ijkpersoon is een schets van uw ideale en dus gemiddelde klant: wie is het, wat doen ze in het dagelijks leven, waar komen ze vandaan en wat zijn hun interesses?
KWs en websites
Als dit beeld eenmaal duidelijk is geschetst, wordt het tijd om aan de slag te gaan met KWs, beter bekend als keywords of sleutelwoorden. Deze keywords bepalen namelijk de route van de advertentiecampagne. Het advies van Google is om tussen de 5 en 50 keywords te selecteren, en om deze kort maar krachtig te houden. Zo zal een sportwinkel kunnen adverteren op het sleutelwoord ‘sportkleding’, maar kan er ook ingezet worden op een specifiek keyword zoals ‘voetbalshirt kinderen’.
In deze stap is het tevens belangrijk om te ontdekken welke websites aansluiten op het online gedrag van uw ideale bezoeker. Dat zijn uiteindelijk de plekken waar u uw advertentie wil gaan vertonen.
Customer Journey
De voorgaande stappen schetsen een duidelijk beeld van de Customer Journey, oftewel de klantreis. De ijkpersoon is vastgesteld, er is een keyword-selectie gemaakt en u weet waar de doelgroep online terug te vinden is. Of tenminste, u heeft een sterk vermoeden en er is een eventuele selectie met interessante websites gemaakt. Het is van cruciaal belang om deze klantreis zo specifiek mogelijk in kaart te brengen, dan weet u namelijk precies waar men terug te vinden is.
Customer Relationship Management (CRM)-software
Klinkt goed, maar waar wordt deze informatie eigenlijk allemaal vandaan gehaald? Om tot al deze inzichten te kunnen komen, moet het bedrijf beschikken over een solide database met daarin allerlei relevante gegevens van de klant. En dat is precies waar het CRM-systeem voor is ontworpen.
Een module voor Customer Relationship Management (CRM) maakt vaak onderdeel uit van het ERP-systeem, maar kan absoluut ook als op zichzelf staand systeem fungeren. CRM-software creëert een centrale database waarin alles rondom de klant samenkomt; van interacties, tot specifieke klantgegevens en de aankoopgeschiedenis. Deze data kan dus uitstekend benut worden om tot de eerder genoemde ijkpersoon te komen.
Conclusie
Contextual Targeting is één van de meest effectieve marketingstrategieën die er is. Het specifiek benaderen van een doelgroep kent twee grote voordelen: niet alleen verschaft het de zender een steeds beter beeld van zijn doelgroep, het is voor de ontvanger ook prettiger.
We ervaren reclame doorgaans als irritant, omdat het vaak een onderbreking/afleiding is van hetgeen waarmee we bezig waren. Maar, als de reclame gaat over iets waarin we geïnteresseerd zijn, dan zal het als aanzienlijk minder storend ervaren worden. Een goede online marketingstrategie zorgt er dus voor dat de boodschap niet afleidt, maar juist een verrijking is van hetgeen waarmee de ontvanger op dat moment bezig is.
In een tijdperk waarin het, vanwege privacy-gerelateerde redenen, steeds lastiger wordt om Behavioral Targeting effectief toe te passen, is Contextual Targeting dé strategie om de potentiële klant voor u te winnen. CRM-software, dat de cruciale rol van centrale database vervult, is onmisbaar in een effectieve Contextual Targeting-strategie.
Bronnen
HubSpot: ‘What Is Contextual Targeting, in the Context of Ads?’ - Rebecca Riserbato, 19 januari 2024.
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
CRM-software ter ondersteuning van cross- en upselling
Ontdek hoe je met behulp van de juiste software nog meer kan verkopen.
Lees verderDuurzaamheid als marketingstrategie: de voordelen
Hoe bedrijven kunnen profiteren van duurzaamheid en de rol van ERP- en CRM-software.
Lees verderDe functies en voordelen van een xRM-systeem
Extended Relationship Management, oftewel xRM: wat is de toegevoegde waarde voor bedrijven?
Lees verder