Het einde van third-party cookies: wat zijn de gevolgen voor adverteerders?

Het lijkt slechts een kwestie van tijd te zijn, voordat de welbekende third-party cookies uit Google Chrome verwijderd zullen worden.

Ondanks het feit dat de uitfasering inmiddels al meerdere keren is uitgesteld, is het einde van de third-party cookies in Google Chrome toch echt in zicht. Welke gevolgen dit voor websites en adverteerders met zich meebrengt, dat leest u hier. 

Third-party cookies: wat zijn dat precies?

Velen zullen ondertussen geleerd hebben dat we nagenoeg overal op het internet gevolgd worden. Adverteerders doen dit door middel van zogeheten third-party cookies, in onze taal ook wel bekend als ‘cookies van derden’. Vaak is het het eerste waarmee we geconfronteerd worden, als we een website voor het eerst bezoeken. 

De website vraagt of we akkoord gaan met de cookies en zodra we op akkoord klikken, geeft u in principe toestemming aan de adverteerders om uw gegevens te bewaren. Omdat de third-party cookies worden geplaatst door externe domeinen (dus niet de website die u op dat moment bezoekt), is de kans zeer groot dat zij deze gegevens zullen gebruiken voor advertentiedoeleinden. 

De manier waarop internetgebruikers zich over het web bewegen wordt hiermee vastgelegd en geeft adverteerders een beter beeld van de websitebezoekers. Zodoende kunnen ze hun marketingtechnieken hierop afstemmen. 

Safety first

Deze wijze van dataverzameling is in de afgelopen jaren, met goede reden, flink bekritiseerd. Velen vinden het namelijk geen prettige gedachte. Daar waar andere bekende browsers zoals Firefox en Apple’s Safari hier al jaren geleden vanaf zijn gestapt, is het nu eindelijk de beurt aan techgigant Google. Maar de uitfasering loopt stroever dan dat men initieel had gehoopt.

Wat zijn de gevolgen voor de consument?

Het is in ieder geval een teken dat de Amerikaanse techgigant beter om wil gaan met de bescherming van de gevoelige data van zijn gebruikers. Om dit waar te kunnen maken, is men van plan om de ‘Privacy Sandbox’ te gaan introduceren. In deze omgeving geeft het de internetgebruiker de regie en kan men zelf bepalen of ze bepaalde interesses willen achterlaten, en op welke manier ze getraceerd willen worden. Uiteindelijk is het doel om advertenties zo veel mogelijk te personaliseren, zodat ze ook daadwerkelijk relevant zijn voor de internetgebruiker. 

Een positieve ontwikkeling (?)

Niet iedereen is echter even positief over dit idee. Volgens hen komt de regie hierdoor namelijk nog meer in de handen van Google, wat de machtspositie van de zoekmachine alleen maar zal versterken. Slechts één partij krijgt hierdoor namelijk in te zien wat uw interesses zijn en hoe u over het internet navigeert. 

First-party cookies

Naar verwachting zullen we daarom ook steeds meer met first-party cookies te maken gaan krijgen. Deze cookies worden namelijk rechtstreeks aangeboden door de website die u bezoekt. In de praktijk vertaalt dit zich vaak naar het aanmaken van bijvoorbeeld een account, waarmee u bepaalde gegevens met de website-eigenaar deelt. 

Een nieuw tijdperk voor online marketing

Hoe groot de impact van het verdwijnen van third-party cookies zal zijn, dat moet nog blijken. Maar voor online marketeers zal het toch betekenen dat ze hun werkwijze wellicht moeten gaan wijzigen. Het is dus belangrijk dat men zich hier goed op voorbereid. 

Tegelijkertijd kunnen adverteerders het ook als iets positiefs zien, dit begin van een nieuw internet-tijdperk. De toekomst mag dus wat onzeker zijn, maar twee dingen zijn dat niet: de missie en visie van uw organisatie. Wie u bent, wat u doet en met name waarom u dit doet. Wie weet is de uitfasering van third-party cookies dus wel een goede ontwikkeling en zal het bedrijven meer en meer aansporen om hun klanten op een transparante en persoonlijke wijze te benaderen. 

Contextual Targeting: de nieuwe manier van adverteren

Voor velen zal het toch wennen zijn, wanneer men niet meer kan vertrouwen op het raadplegen van de third-party cookies. Daarom willen wij u nog meenemen in een populaire manier van cookieloos adverteren: het zogeheten Contextual Targeting

Deze digitale marketing strategie richt zich op adverteren binnen kringen (lees: websites) die nauw verwant zijn aan het product dat u verkoopt. De klant wordt dus niet meer via cookies gevolgd, maar u probeert als het ware aanwezig te zijn op de platforms waarop u uw doelgroep verwacht te vinden. Eigenlijk probeert u de klant dus op te wachten. 

Ken uw klant

Om deze strategie succesvol te laten zijn, is het belangrijk dat bedrijven over diepgaande kennis van de doelgroep beschikken. Vervolgens is het de vraag: waar gaan we onze (beoogde) doelgroep terugvinden? 

Door middel van Contextuele Targeting geeft de ondernemer bepaalde sleutelwoorden, onderwerpen en locaties aan de zoekmachine, die vervolgens op zoek gaat naar websites en platforms die hiermee overeenkomen. Zo zal een elektronicazaak aanwezig willen zijn op bijvoorbeeld een forum voor tech-liefhebbers. 

De rol van het CRM-systeem

Om tot een duidelijk beeld van de klant te kunnen komen, vertrouwen veel moderne bedrijven op geschikte software voor Customer Relationship Management (CRM). De uitfasering van third-party cookies zal ervoor zorgen dat bedrijven het meer en meer bij niet alleen de klant, maar ook zichzelf moeten gaan zoeken. Uiteindelijk zullen beide partijen hier namelijk van profiteren en maakt men meer kans om een sterke onderlinge relatie op te kunnen bouwen. 

Bron

Google Blog: “The next step toward phasing out third-party cookies in Chrome” - 14 december 2023.

15 mei 2024

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Cyberbeveiligingswet officieel ingediend bij Tweede Kamer

Het doel is om EU-lidstaten weerbaarder te maken tegen digitale dreigingen.

Lees verder

Cyberweerbaarheid ontbreekt bij kleine bedrijven

Onderzoek laat zien dat een groot deel van de Nederlandse ondernemingen achter de feiten aanloopt.

Lees verder

Dit moet u weten over de nieuwe Cyber Resilience Act

De nieuwe regelgeving, die op 10 december 2024 in werking is getreden, moet de veiligheid van digitale producten waarborgen en verbeteren.

Lees verder