De consument wantrouwt kunstmatige klantenservicemedewerker

Niet iedereen lijkt even enthousiast over de introductie van AI in customer support.

Als we het tegenwoordig over technologie hebben, dan kunnen we het onderwerp AI eigenlijk niet langer vermijden. De slimme technologie wordt immers in veel vakgebieden volop gebruikt. De klantenservice geldt hierin absoluut niet als een uitzondering op de regel.

Onderzoeksbureau Gartner keek daarom naar de rol van AI in customer service. Of tenminste, ze keken naar de meningen van de klant: wat vinden zij van de toenemende hoeveelheid AI in klantenservice? Wij kijken in dit artikel naar de onderzoeksresultaten.

Efficiëntie en optimalisatie

Voor bedrijven zijn er talloze potentiële voordelen verbonden aan de inzet van Artificial Intelligence (AI). Het grootste voordeel komt neer op efficiëntie; als de computer bepaalde taken van mensen over kan nemen, dan kunnen deze mensen hun tijd weer in iets anders steken. 

Een veelvoorkomende uitdaging

Veel bedrijven worstelen al langere tijd met een groot klantenservice-probleem; aanhoudende personeelstekorten hebben ervoor gezorgd dat customer support-agents doorgaans te veel op hun bord krijgen. Hierdoor zijn ze niet altijd even goed in staat om alle klanten zo goed mogelijk te helpen, wat wel degelijk tot ontevreden klanten kan leiden. 

Kunstmatige intelligentie in klantenservice

En dus zijn veel bedrijven op kunstmatige intelligentie (AI) gaan vertrouwen. Zelf zijn we ongetwijfeld al gewend geraakt aan de chatbot, waarover veel websites tegenwoordig beschikken. Als klanten er met de FAQ niet uitkomen, dan kunnen ze hun vraag aan de computer stellen. Het idee is dat men hierdoor niet direct op een menselijk klantenservicemedewerker afstapt; waardoor ze de druk op hen kunnen verlichten. 

Gerelateerd: 'Innovatie in klantenservice loont: actuele trends en ontwikkelingen'

Niet iedereen is even positief

Waarom bedrijven volop met AI-tools aan de slag zijn gegaan, is dus duidelijk. Maar wat vindt de consument hier eigenlijk van? Dat is de vraag waarmee Gartner op pad ging. Dit zijn de belangrijkste statistieken op een rij:

  • 64% van de respondenten heeft een duidelijke voorkeur: zij zien liever niet dat bedrijven AI inzetten ter ondersteuning van hun klantenservice. 
  • Voor sommigen weegt deze mening zo zwaar, dat ze zelfs zouden overwegen om over te stappen naar een concurrent, als ze er achter zouden komen dat het bedrijf ‘AI-medewerkers’ op de klantenservice heeft zitten. Maar liefst 53%, om precies te zijn. 

Snel en eenvoudig?

De respondenten vrezen dat de komst van AI betekent dat het proces alleen maar langer gaat duren, in plaats van korter. Het is dus belangrijk dat bedrijven laten zien dat de AI er juist voor moet zorgen dat ze sneller geholpen zullen worden. Dit waren de vijf grootste zorgen onder klanten:

  1. Het wordt moeilijker om een menselijk medewerker te bereiken: 60%
  2. AI zal banen van klantenservice-medewerkers overnemen: 46%
  3. AI zal onjuiste antwoorden geven: 42%
  4. Mijn data zal minder veilig zijn: 34%
  5. AI zal niet alle klanten gelijk behandelen: 25%

Het begint met vertrouwen

Volgens de onderzoeker is er eigenlijk maar één manier om de zorgen bij klanten weg te nemen. Bedrijven moeten vertrouwen uitstralen en laten zien dat hun AI-technologieën goed genoeg zijn. Klanten moeten het verschil tussen een AI-chatbot en een menselijk medewerker eigenlijk niet eens kunnen merken. 

Lukt het AI niet? Dan is er nog altijd de mens

Ze kunnen veel, maar AI heeft ook niet altijd overal maar een antwoord op. Mocht deze situatie voorkomen, dan is het belangrijk dat bedrijven een duidelijke strategie bedenken; een die de ervaring zo soepel mogelijk laat verlopen. 

Zorg er bijvoorbeeld voor dat een customer support-agent het gesprek met een chatbot feilloos over kan nemen. Zo hoeft de klant het hele riedeltje niet nog eens uit te leggen, mochten ze er met de chatbot niet uit kunnen komen. Dit zijn de details die er uiteindelijk voor zullen zorgen dat klanten de inbreng van kunstmatige intelligentie niet langer als storend zullen ervaren; maar als een verrijking van de interacties met uw bedrijf. 

Bron

Gartner: ‘Gartner Survey Finds 64% of Customers Would Prefer That Companies Didn’t Use AI For Customer Service’ - 9 juli 2024.

23 juli 2024

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

AI-tools: de sleutel tot hogere klanttevredenheid?

De mening van klantenservicemedewerkers: vinden zij dat AI-tools daadwerkelijk een verschil maken?

Lees verder

Trends en ontwikkelingen: zo bewegen we tegenwoordig over het internet

Het is van cruciaal belang om te weten hoe uw doelgroep zich online gedraagt. Hoe u hier achter kan komen? Dat leest u hier.

Lees verder

CRM-leverancier HubSpot deelt belangrijkste marketingtrends (2024)

Kunstmatige intelligentie (AI), social media en data: dit zijn de belangrijkste marketingtrends van het moment.

Lees verder