Trends en ontwikkelingen: zo bewegen we tegenwoordig over het internet
Het is van cruciaal belang om te weten hoe uw doelgroep zich online gedraagt. Hoe u hier achter kan komen? Dat leest u hier.
De band met uw klant is tegenwoordig belangrijker dan ooit. Maar om deze band tot stand te kunnen laten komen, moet u uzelf eerst aan hen verkopen. Dit proces vindt tegenwoordig grotendeels online plaats. Aan bedrijven is het dus de taak om te weten waar ze hun doelgroep online kunnen vinden.
Maar het is niet alleen waar zij zich bevinden; net zo belangrijk is waarom, en de manier waarop zij zich daar gedragen. In dit artikel kijken wij naar de manier waarop wij ons als Nederlanders online gedragen. Deze kennis kunt u vervolgens vertalen naar uw marketing(communicatie)-activiteiten.
Lees ook: ‘CRM-leverancier HubSpot deelt belangrijkste marketingtrends (2024)’
What’s Happening Online?
Onderzoeksbureau Ruigrok keek onlangs naar trends en ontwikkelingen binnen het hedendaagse online medialandschap. Aan het onderzoek deden ruim 2.000 landgenoten vanaf 14 jaar mee, waardoor men ook naar de verschillen tussen generaties kon kijken. Laten we de belangrijkste bevindingen over internetgebruik in 2024 eens op een rij zetten.
#1 | Computers en smartphones
De onderzoeksresultaten laten zien dat we in 2024 voornamelijk toegang krijgen tot het internet via onze mobiele telefoon. Hiermee stoot het de computer/laptop voor het eerst van de troon. Het is dus belangrijk dat een bedrijfswebsite niet alleen op een desktop weergegeven kan worden, maar ook toegankelijk blijft via een mobiele browser.
#2 | Sociale media
De gemiddelde Nederlander is actief op 3 tot 4 sociale netwerken. We zijn het meest terug te vinden op WhatsApp, dat wordt gevolgd door o.a. Facebook, Instagram en LinkedIn.
Onder de jongere generaties zijn platforms als Snapchat en TikTok bijzonder populair. Generatie Z, dat zijn jongeren tussen de 14 en 27 jaar oud, brengt tevens de meeste tijd op social media door: dagelijks komt dit uit op zo’n 3.5 uur. Millennials (28 t/m 42 jaar) komen op een uur minder uit; de generaties die hieraan vooraf gaan zitten op nog geen 2 uur per dag.
#3 | Het doel van social media
Het merendeel van de respondenten gebruikt social media om informatie op te zoeken. Daarnaast volgt men hier ook het nieuws, doet het inspiratie op, probeert het op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen en ontdekt het nieuwe producten of merken. Relatief weinig gebruiken social media om contact op te nemen met een bedrijf.
#4 | Social media + e-commerce = social commerce
Zoals gezegd zijn het vooral de jongere generaties die beïnvloedbaar zijn door sociale media. Zo geven velen aan dat ze regelmatig worden aangespoord om iets te kopen. We zijn dan ook relatief snel overgehaald door een advertentie: 71% zegt dat ze met enige regelmaat op een advertentie klikken. In zo’n 25% van deze gevallen leidt dit tot een daadwerkelijke aankoop.
Zoekgedrag op Google biedt veel inzichten
Het eerste onderzoek heeft ons dus een goed beeld gegeven van het online gedrag van onze landgenoten. Maar om tot een volledig klantbeeld te kunnen komen, zijn we er nog niet. Het is namelijk niet alleen de uitdaging om te weten waar uw klant zich bevindt, het is pas echt de kunst om te weten waarnaar zij op zoek zijn. In andere woorden: wat zijn de trends en ontwikkelingen in het zoekgedrag?
Tijdens de recente editie van de zogeheten ‘Google Marketing Live’ werd gekeken naar de belangrijkste zoekgedrag-trends van het moment. Laten we daarom eens kijken naar de meest toonaangevende ontwikkelingen, zodat u precies weet waaraan uw website moet voldoen.
#1 | Zoekopdrachten groeien
Gegevens laten zien dat het aantal zoekopdrachten met meer dan 5 woorden in het afgelopen jaar flink is gegroeid. Zoekopdrachten worden uitgebreider, iets dat laat zien dat de consument Googled met een missie; ze hebben een vraag of probleem en zien dit graag opgelost. Uw website zou dus het eerste en het beste antwoord op deze specifieke zoekopdracht moeten zijn.
#2 | Visuele zoekopdrachten
Technologische ontwikkelingen binnen zoekmachines hebben ervoor gezorgd dat tegenwoordig veel meer mogelijk is. Eén van deze trends is de mogelijkheid tot visuele zoekopdrachten. Hierdoor hoeven we een zoekopdracht niet meer te verwoorden, maar kunnen we via een afbeelding ook bij het gewenste resultaat uitkomen. Denk bijvoorbeeld aan een foto van een paar schoenen; de zoekmachine laat u direct zien waar u zelf een paar kunt halen.
#3 | Zoeken wordt inspireren
Zoekopdrachten worden steeds meer gebruikt om te inspireren. Een goed voorbeeld hiervan is een zoekopdracht als ‘de beste ideeën voor een dagje weg’. Dit laat zien dat websites niet langer alleen antwoord op een vraag moeten kunnen geven, maar dat het ook als een bron van inspiratie moet fungeren.
Marketeers moeten dus op zoek naar een goede middenweg; de website moet antwoord geven op vraagstukken, maar moet ook kunnen inspireren. Dat laatste is eigenlijk een soort antwoord geven op een vraag, die de zoeker zelf niet zo goed weet te formuleren.
Alles valt of staat met betrouwbare software
Dit onderzoek heeft ons veel geleerd over het online gedrag van de moderne consument. Toch is alleen deze kennis niet genoeg. Uw bedrijf heeft immers uw eigen specifieke doelgroep, met hun eigen kenmerken en gedragingen. Deze kennis zal dus gecombineerd moeten worden met inzichten die afkomstig zijn uit uw eigen doelgroep.
Om tot deze inzichten te kunnen komen, vertrouwen moderne bedrijven op geschikte CRM-software. Het Customer Relationship Management (CRM)-systeem is een centrale database waarin klantgegevens en contactmomenten samenkomen. Alles dat u over uw klant moet weten, wordt verzameld binnen deze omgeving.
Met deze kennis op zak kan u zo veel mogelijk inspelen op de specifieke behoeften van uw doelgroep. Zo kunnen uw digitale inspanningen aanzienlijk geoptimaliseerd worden.
Bronnen
Frankwatching: ‘Ons zoekgedrag verandert: de 4 trends in 2024 die je moet kennen’ - 3 juni 2024.
Ruigrok: ‘Wat is de kern van het trendrapport WHO 2024?’ - 22 mei 2024.
8 augustus 2024
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
AI-tools: de sleutel tot hogere klanttevredenheid?
De mening van klantenservicemedewerkers: vinden zij dat AI-tools daadwerkelijk een verschil maken?
Lees verderCRM-leverancier HubSpot deelt belangrijkste marketingtrends (2024)
Kunstmatige intelligentie (AI), social media en data: dit zijn de belangrijkste marketingtrends van het moment.
Lees verderDe consument wantrouwt kunstmatige klantenservicemedewerker
Niet iedereen lijkt even enthousiast over de introductie van AI in customer support.
Lees verder