Customer Experience Management: optimaliseer klantervaringen

Alles wat u moet weten over de functies en voordelen van Customer Experience Management (CXM/CEM).

Eén van de kenmerken van het huidige, digitale medialandschap is het gebruik van allerlei soorten afkortingen. ERP, HRM, WMS, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Binnen het domein van klantrelatiebeheer, dat wellicht beter bekend is als de afkorting CRM (Customer Relationship Management), zijn er tevens talloze afkortingen voor systemen en werkwijzen bedacht. 

In dit blog kijken we naar de afkorting CXM, dat staat voor Customer Experience Management. Hoewel het ook weleens wordt afgekort tot CEM, houden wij het bij CXM om onnodige verwarring te voorkomen. Beide afkortingen hebben immers dezelfde betekenis en richten zich op het beheren van klantervaringen. We werpen een blik op de definitie, voordelen en toepassingsmogelijkheden van de software, die u kan helpen bij het verbeteren van uw klantervaringen. 

Inhoudsopgave

Customer Experience Management: een definitie

Customer Experience Management (CXM) is niet per se alleen software, maar dient ook gezien te worden als een gedachtegoed. Het omvat immers alle strategieën, technologieën en benaderingen die zich focussen op de tevredenheid, ervaringen en loyaliteit van klanten. 

CXM is dus meer dan enkel een technologische applicatie, maar draait om het concept waarin de klant centraal wordt gesteld. Consumenten zijn tegenwoordig gewend geraakt aan een persoonlijke benadering. Niet alleen op fysiek niveau, maar ook via alle beschikbare digitale middelen. 

CXM vs. CRM

Klantrelatiebeheer (CRM) en klantervaring-beheer (CXM) zijn vanzelfsprekend nauw met elkaar verbonden. Toch kan gesteld worden dat CXM een verrijking is van CRM. Daar waar Customer Relationship Management zich tevens focust op het optimaliseren van alle klantrelatie-processen, richt Customer Experience Management zich puur op het optimaliseren van de klantervaring. 

Kwalitatief vs. kwantitatief

Customer Relationship Management (CRM) focust op kwantitatieve resultaten. Denk hierbij aan klantgegevens, statistieken, enzovoorts. Er wordt vooral op business-niveau naar de processen rondom de klant gekeken. Customer Experience Management (CXM) daarentegen gaat vooral over het leveren van kwaliteit en het verbeteren van de klantervaring. 

CRM op één

CRM blijft toch met afstand de populairste tool als het aankomt op het beheren van klantprocessen. Gelukkig hebben moderne CRM-oplossingen steeds vaker de mogelijkheid om een module voor Customer Experience Management te integreren. Zie het CXM dus als verrijking van de CRM-software. 

De voordelen en het belang van CXM

In deze tijden waarin klantverwachtingen hoger dan ooit zijn, is het van cruciaal belang om de potentiële contactmomenten met uw doelgroep te optimaliseren. Zo worden lange wachttijden steeds minder gewaardeerd. 

De consument is immers heel goed op de hoogte van de mogelijkheden die de hedendaagse technologieën met zich meebrengen en verwachten dus klantenservice van een hoog niveau. De macht ligt hierdoor bij de consument: de keuze is immers reuze. Als het bij u te lang duurt, of de service is toch niet helemaal zoals verwacht; dan is een nieuwe aanbieder doorgaans slechts een aantal clicks verwijderd. 

Klantenbehoud

Organisaties moeten dus zorgen dat de eerste ervaring met het bedrijf direct positief is. Als ze in staat zijn om de klant van een goede ervaring te voorzien, dan is de kans groter dat ze hen voor langere termijn aan het bedrijf kunnen verbinden. 

De kracht van data

Investeren in de optimalisatie van de klantervaring zorgt er ook voor dat potentiële klanten beter worden begrepen. CXM-software is in staat om bepaalde kwalitatieve en kwantitatieve gegevens te verzamelen, waardoor u een beter beeld krijgt van uw doelgroep. Dit maakt het vervolgens makkelijker om het succes van uw marketingactiviteiten te meten, die hierdoor tegelijkertijd voortdurend geoptimaliseerd kunnen worden. 

Meten is weten

Hoewel de term ‘klantervaring’ wellicht wat abstract kan klinken, kunnen bepaalde factoren als klanttevredenheid wel degelijk worden gemeten. Bijvoorbeeld via een enquête. Het is voor bedrijven van levensbelang om een goed beeld te hebben van de manier waarop de klant naar hen kijkt, en de manier waarop ze de interacties met het bedrijf ervaren. Alleen dan weet men namelijk welke stappen ze moeten ondernemen om deze contactmomenten te optimaliseren, of in andere woorden: wat men moet doen om de klantervaring te verbeteren. 

Gerelateerd: “Investeer in de band met uw klant dankzij PRM

Customer Experience Management-software

Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en eisen als het aankomt op software voor CRM of CXM. Laten we eens kijken naar de meest populaire functionaliteiten van een CXM-systeem:

  • Sociale kanalen. Een goede CXM-oplossing stelt gebruikers in staat om de contactmomenten via alle mogelijke kanalen in kaart te brengen. Hierdoor kan men per kanaal inzien waar de meeste interacties plaatsvinden, welke soort interacties dit zijn, enzovoorts. 
  • Gegevensbescherming. Ieder systeem, zeker één dat allerlei gegevens van en over klanten bevat, moet voldoen aan de geldende eisen op het gebied van privacy. Het is daarnaast belangrijk dat de verzamelde gegevens in de CXM-omgeving naadloos uitgewisseld kunnen worden met de andere systemen die in gebruik zijn, zoals het ERP-systeem.
  • Realtime data. Degenen die kunnen profiteren van realtime data, hebben goud in handen. Hiermee houdt men klantprofielen up-to-date en zijn er minder administratieve handelingen vereist, waardoor men waardevolle tijd in andere zaken kan steken.
  • Kunstmatige intelligentie (AI). Naarmate de populariteit en toepassingsmogelijkheden van AI blijven groeien, worden ook steeds meer CXM-systemen voorzien van allerlei functies die het leven makkelijker moeten maken.  

Conclusie

Zowel de B2B- als B2C-markt is momenteel misschien wel competitiever dan ooit. Wanneer men met slechts een paar clicks terecht kan bij een nieuwe leverancier, neemt het belang van een goede klantervaring alleen maar toe. Een positieve ervaring met uw bedrijf kan ertoe leiden dat iemand met u in zee gaat, en deze connectie omgezet kan worden tot een langdurige samenwerking/relatie.

Customer Experience Management-software ondersteunt in het verbeteren en optimaliseren van deze klantervaring. Belangrijk blijft wel dat bedrijven eerst duidelijk in kaart brengen op welke manier de software moet gaan ondersteunen, en niet zomaar aan de slag gaan. Daarnaast blijft het aan te raden om op zoek te gaan naar een leverancier met kennis van de branche, zij weten immers als geen ander waar u op dagelijkse basis tegenaan loopt.

Met deze werkwijze weten bedrijven precies hoe ze hun klanten de best mogelijke ervaring moeten bieden en kan men, mede dankzij CXM-software, werken aan de band met hun klant.

Categorie: Crm

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

CRM-software ter ondersteuning van cross- en upselling

Ontdek hoe je met behulp van de juiste software nog meer kan verkopen.

Lees verder

Duurzaamheid als marketingstrategie: de voordelen

Hoe bedrijven kunnen profiteren van duurzaamheid en de rol van ERP- en CRM-software.

Lees verder

De functies en voordelen van een xRM-systeem

Extended Relationship Management, oftewel xRM: wat is de toegevoegde waarde voor bedrijven?

Lees verder