Duurzaamheid als marketingstrategie: de voordelen
Hoe bedrijven kunnen profiteren van duurzaamheid en de rol van ERP- en CRM-software.
Het woord ‘duurzaamheid’ is tegenwoordig veel meer dan een modewoord. De gemiddelde consument hecht steeds meer waarde aan een bedrijf dat duurzaam onderneemt en verwacht dan ook dat hun favoriete merk hun steentje bijdraagt aan een betere wereld.
Inhoudsopgave
- Duurzaamheid op verschillende manieren
- Duurzaamheid als concurrentievoordeel
- Duurzamer ondernemen met ERP-software
- De rol van het CRM-systeem
- Samenvattend
Duurzaamheid op verschillende manieren
De term duurzaamheid beschrijft de manier waarop een bedrijf hun middelen zo zorgvuldig mogelijk inzet, om de impact op haar omgeving zo beperkt mogelijk te houden. Als een transportbedrijf ervoor zorgt dat ze hun routes optimaal inrichten, kunnen zij hun uitstoot verminderen. Een productiebedrijf dat goed in kaart heeft gebracht welke stappen tijdens de productie vereist zijn, zal minder middelen nodig hebben en daarom ook minder verbruiken.
Laten we voorop stellen dat bedrijven allereerst om duurzaamheid moeten geven, omdat we allemaal ons steentje bij moeten dragen aan de toekomst van onze planeet. Maar dat betekent niet dat bedrijven hier ook niet hun eigen slag uit kunnen slaan. Zoals eerder omschreven zorgt het er ook voor dat ze kostbare middelen kunnen besparen, die vervolgens elders ingezet kunnen worden.
In marketing
Zoals gezegd moet het thema duurzaamheid binnen bedrijven niet puur vanuit commercieel oogpunt bekeken worden. Dat wil echter niet zeggen dat bedrijven het thema niet mogen gebruiken om hier hun eigen slag uit te slaan. Zolang de intrinsieke motivatie op de juiste plek is en men het ook doet omdat ze écht om onze planeet geven, dan is het volledig toegestaan om duurzaamheid onderdeel te maken van de marketingstrategie.
Duurzaamheid als concurrentievoordeel
Het onderwerp duurzaamheid is tegenwoordig van groot maatschappelijk, politiek en economisch belang. We worden ons steeds meer bewust van de huidige staat waarin ons klimaat verkeert en veel consumenten kijken naar bedrijven, waarvan ze verwachten dat ze hun steentje bijdragen. Bedrijven die proactief aan de slag gaan met duurzaamheid en hun processen zo ecologisch verantwoord mogelijk inrichten en dit ook richting hun klant communiceren, krijgen steeds meer de voorkeur van veel consumenten.
Economische belangen
En zoals gezegd is het niet alleen goed voor onze planeet en het gezicht van uw bedrijf, het kan uiteindelijk ook leiden tot concurrentievoordeel. De duurzaamheidsstrategie van een bedrijf bestaat dus uit drie pijlers:
- Altruïstisch: het bedrijf wil daadwerkelijk hun ecologische voetafdruk verkleinen.
- Economisch: het bedrijf is in staat om middelen te besparen dankzij de optimalisatie van hun processen.
- Commercieel: het bedrijf is in staat om hun inspanningen met de wereld te delen, om op basis hiervan een commercieel voordeel te kunnen behalen.
Greenwashing
Toch komt het helaas ook voor dat bedrijven zich voornamelijk focussen op de laatste twee motieven. Dit wordt ook wel ‘greenwashing’ genoemd: het bedrijf doet zich hier voor alsof het heel maatschappelijk verantwoord is, terwijl dat in werkelijkheid zwaar tegenvalt. Dankzij de inspanningen van milieu-/klimaatorganisaties maar ook het Europees Parlement wordt er steeds meer door deze praktijken heen geprikt: bedrijven die deze strategie toe proberen te passen, worden hier dan ook steeds meer op afgestraft.
Duurzamer ondernemen met ERP-software
Voor bedrijven die de intentie hebben om op alle fronten te verduurzamen, is het aan te raden om te vertrouwen op de ondersteuning van een ERP-systeem. Software ter ondersteuning van Enterprise Resource Planning brengt alle processen van het bedrijf overzichtelijk in kaart, waardoor ze precies kunnen zien hoe ze hun middelen inzetten. Het efficiënter inzetten van deze middelen zal op zijn beurt weer bijdragen aan de verduurzaming van het bedrijf.
ERP-modules
Veel moderne ERP-systemen beschikken bijvoorbeeld ook over modules en functionaliteiten waarmee het de uitstoot van het bedrijf in kaart kan brengen. Zo kan men precies zien of ze voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Ook Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, oftewel MVO, is binnen veel bedrijven een centrale rol gaan spelen, wat ervoor heeft gezorgd dat steeds meer ERP-systemen beschikken over een module die hen hierin ondersteunt.
De rol van het CRM-systeem
Laten we een stapje terug nemen en opnieuw kijken naar het voornaamste punt van dit blog: hoe maakt de duurzaamheid van bedrijven onderdeel uit van de marketingstrategie? Natuurlijk begint dit zoals gezegd bij de stappen die men zet om ook daadwerkelijk te verduurzamen, maar hoe zorgen ze ervoor dat ze dit ook bij hun klant onder de aandacht brengen?
Software ter ondersteuning van Customer Relationship Management, ook wel bekend als CRM-software, kan hierbij helpen. Het CRM-systeem fungeert als een centrale database, waarin alle gegevens van de klant samenkomen.
Als een bedrijf van plan is om duurzaamheid onderdeel uit te laten maken van de marketingstrategie, dan moet er wel eerst goed worden nagedacht. Via welke kanalen gaan we dit delen, wat willen onze klanten precies zien en hoe raken we de gevoelige snaar? Dit zijn vragen die allemaal beantwoord kunnen worden met behulp van het CRM-systeem.
Connectie met het ERP
Het is overigens belangrijk dat beide systemen (het ERP en CRM) met elkaar in verbinding staan. Zo hebben de marketeers altijd toegang tot de actuele gegevens uit het ERP-systeem; deze data over de inspanningen van het bedrijf kunnen ze vervolgens toepassen in de nieuwe marketingstrategie.
Samenvattend
Door te vertrouwen op geschikte ERP- en CRM-software kunnen bedrijven niet alleen hun ecologische verantwoordelijkheid nemen, maar kunnen ze dit ook toepassen om hun concurrentievoordeel te vergroten. De manier waarop ze omgaan met het milieu kan een kans zijn om nieuwe klanten aan te trekken en het verduurzamen van processen zal uiteindelijk ook bijdragen aan het besparen van kostbare middelen.
Dit brengt uiteindelijk alleen maar voordelen met zich mee. In een tijdperk waarin de consument steeds kritischer wordt en dus ook van bedrijven verwacht dat ze zo verantwoord mogelijk ondernemen, is de ondersteuning van geschikte bedrijfssoftware onmisbaar geworden. Want alleen zo is men in staat om daadwerkelijk het verschil te maken.
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
CRM-software ter ondersteuning van cross- en upselling
Ontdek hoe je met behulp van de juiste software nog meer kan verkopen.
Lees verderDe functies en voordelen van een xRM-systeem
Extended Relationship Management, oftewel xRM: wat is de toegevoegde waarde voor bedrijven?
Lees verderDe 4 componenten van het CRM-systeem
CRM omvat alle processen die met de klant te maken hebben. Maar wist u dat dit systeem ook uit verschillende deelgebieden bestaat?
Lees verder