De betekenis van kunstmatige intelligentie
De afkorting ‘AI’ is een verzamelnaam geworden voor allerlei applicaties die complexe taken uitvoeren waarvoor voorheen menselijke input was vereist, zoals bij de online communicatie met klanten. De term wordt echter vaak door elkaar gebruikt met onderliggende gerelateerde termen, zoals machine learning en deep learning. Er zijn zeker onderliggende verschillen aanwezig. Machine learning is bijvoorbeeld gericht op het bouwen van systemen die kunnen leren of hun prestaties kunnen verbeteren op basis van de data waarmee de systemen worden gevoed. Hierbij is het van belang om op te merken dat machine learning altijd onder AI valt, maar AI niet altijd onder machine learning.
Waarde van AI benutten
Om de waarde van AI optimaal te benutten, kunt u investeren in data science-teams. Data science is een interdisciplinair vakgebied waarin zowel wetenschappelijke als andere methoden worden gebruikt om waarde te genereren uit data. Vaardigheden uit vakgebieden zoals statistiek en computer science worden daarbij gecombineerd met zakelijke kennis om data uit meerdere bronnen te analyseren.
Hoe AI-technologie organisaties kan helpen?
Kunstmatige intelligentie is in essentie bedoeld om na te bootsen hoe mensen de wereld waarnemen en erop reageren, en daar dan beter in te worden. AI is in een snel tempo een belangrijke hoeksteen van innovatie aan het worden. Dankzij de diverse vormen van ‘machine learning’ die kunnen worden ingezet om patronen in data te ontdekken en voorspellingen te doen, kan AI op verschillende manieren van meerwaarde zijn voor uw bedrijf doordat:
• Een completer beeld wordt verschaft in de hoeveelheid data die beschikbaar zijn
• Op basis van voorspellingen zeer ingewikkelde of alledaagse taken worden geautomatiseerd
AI in de onderneming
AI-technologie verbetert de bedrijfsprestaties en productiviteit door processen of taken te automatiseren die voorheen menselijke inzet vereisten. Bovendien maakt AI het mogelijk om data te interpreteren op een schaal die geen mens ooit zou aankunnen. Die mogelijkheid kan een bedrijf aanzienlijke voordelen opleveren.
De meeste bedrijven geven data science nu prioriteit en stoppen er veel geld in. AI is van waarde voor vrijwel elke functie, elk bedrijf en elke branche. Het omvat algemene en branchespecifieke toepassingen zoals:
• Het gebruik van transactionele en demografische data om te voorspellen hoeveel bepaalde klanten gaan uitgeven in de loop van hun relatie met een bedrijf (ook wel de levenslange klantwaarde genoemd);
• Inbreuken in de beveiliging op te sporen en tegen te gaan;
• Het aantal productiebeheertaken te verlagen.
De drie factoren voor de invoering van AI
Drie factoren bevorderen de ontwikkeling en gebruik van AI in uiteenlopende branches:
• Directe beschikbaarheid van betaalbare, krachtige computingfunctionaliteit. De talloze standaardcomputingopties in de cloud zorgen ervoor dat betaalbaar, krachtig computingvermogen gemakkelijk toegankelijk is. Vóór deze ontwikkeling waren de enige voor AI beschikbare computingomgevingen niet op de cloud gebaseerd en te duur.
• De grote hoeveelheden data die beschikbaar zijn voor het 'leerproces'. Om goede voorspellingen te kunnen doen, moet AI grote hoeveelheden data verwerken. Door de opkomst van verschillende tools voor het labelen van data, én de handige en betaalbare opties die organisaties nu hebben om zowel gestructureerde als ongestructureerde data op te slaan en te verwerken, zijn meer organisaties in staat om zelf AI-algoritmen te bouwen en aan te leren.
• Toegepaste AI levert concurrentievoordeel op. Steeds meer ondernemingen onderkennen dat concurrentievoordeel kan worden behaald door AI-inzichten toe te passen op bedrijfsdoelstellingen en geven hieraan prioriteit in het hele bedrijf. Zo kunnen bedrijven sneller, betere beslissingen nemen dankzij de via AI verkregen gerichte aanbevelingen. Veel van de functies en mogelijkheden die AI biedt, helpen kosten te verlagen, risico’s te verminderen.
De voordelen en uitdagingen van het operationaliseren van AI
Er zijn talloze succesverhalen die de waarde van kunstmatige intelligentie laten zien. Door machine learning en cognitieve interacties aan bedrijfsprocessen en -applicaties toe te voegen, kunnen organisaties de gebruikerservaring verbeteren en de productiviteit opschroeven.
Er zijn wel enkele ‘drempels’. Maar weinig bedrijven hebben AI op grote schaal ingevoerd, om verschillende redenen. Bij AI-projecten van een bedrijf dat geen gebruikmaakt van cloud computing wordt het computingvermogen bijvoorbeeld vaak sterk aangesproken. Maar AI-systemen zijn ook complex om te bouwen en vereisen expertise waar veel vraag naar is, maar waar een tekort aan is. Weten wanneer en waar AI moet worden ingevoerd en wanneer u zich tot een externe partij moet wenden, helpt deze problemen te minimaliseren.
Kant-en-klare AI maakt het operationaliseren van AI eenvoudiger
Met de opkomst van AI-oplossingen profiteren bedrijven van alle voordelen van AI, tegen lagere kosten en in minder tijd. ‘Kant-en-klare AI’ wilt zeggen dat de oplossingen, tools en software ofwel ingebouwde AI-functionaliteit bevatten of het besluitvormingsproces automatiseren op basis van algoritmen.
Kant-en-klare AI kan van alles betekenen: van autonome databases die zichzelf repareren met behulp van machine learning, tot vooraf gebouwde modellen die voor uiteenlopende datasets lastige taken kunnen uitvoeren zoals beeldherkenning en tekstanalyse. Hiermee kunnen bedrijven een snellere rendabiliteit, hogere productiviteit, lagere kosten en betere relaties met klanten bereiken.
AI als noodzakelijke strategie en concurrentievoordeel
AI wordt steeds meer als een noodzakelijke strategie voor elk bedrijf dat efficiënter wil worden, nieuwe omzetkansen wilt creëren en de klantloyaliteit wilt vergroten. AI wordt in snel tempo een concurrentievoordeel voor veel organisaties. Met AI kunnen bedrijven meer bereiken in minder tijd, gepersonaliseerde en boeiende klantervaringen creëren en bedrijfsresultaten voorspellen om meer winst te maken.
Maar AI is nog steeds een nieuwe en complexe technologie. Om AI optimaal te benutten, heeft u expertise nodig in hoe u AI-oplossingen op de juiste schaal kunt ontwikkelen en beheren. Om een AI-project tot een succes te maken is meer nodig dan alleen het inhuren van een datawetenschapper. Ondernemingen moeten de juiste tools, processen en managementstrategieën implementeren om succes met AI te garanderen.
AI en ERP-software
Maar wat is het verband tussen AI-applicaties en ERP? AI-applicaties zijn geen standaard alles-in-de-doos oplossing. U blijft gegevens nodig hebben. ERP-systemen bieden deze gegevens, daarom is een verbinding met het systeem vrijwel een vereiste. Daarom zijn er ERP-leveranciers die systemen aanbieden die geïntegreerde vooraf geëmuleerde AI-modellen bevatten, die vervolgens verder kunnen worden gespecificeerd en aangepast voor elke klant.
De enorme optimalisatiemogelijkheden die AI op zich heeft, zijn echter nog steeds beperkt tot individuele processen en taken. ERP-systemen zijn en blijven de kern van een bedrijf en worden niet vervangen door AI. Hoewel ERP-systemen ook beperkingen hebben, kunnen ze nieuwe technologieën verwerken via slimme interfaces. Daarnaast zijn er bij ERP-software mogelijkheden om verbinding te maken met nieuwe systemen.