De functies en voordelen van een xRM-systeem

Extended Relationship Management, oftewel xRM: wat is de toegevoegde waarde voor bedrijven?

Wat Customer Relationship Management (CRM) precies inhoudt, dat weten we ondertussen wel. Daarom kijken we in dit blog naar een nauw verwante term: Extended Relationship Management, ook wel bekend als xRM. In welke opzichten verschilt het van het CRM-systeem en wat kunnen bedrijven met deze software?

Inhoudsopgave

Wat is Extended Relationship Management?

Eigenlijk moeten we xRM zien als een verlengstuk van klantrelatiebeheer (CRM). Extended Relationship Management stelt dat niet alleen relaties met klanten beheerd moeten worden, maar dat alle relaties van het bedrijf deze aandacht verdienen. Hieronder valt dus een discipline als leveranciersmanagement, maar ook de contractuele afspraken met het bedrijf dat twee keer per week de kantoorruimtes schoonmaakt. 

Doorgaans is software ter ondersteuning van xRM daarom meer weggelegd voor grotere bedrijven, die allerlei verschillende relaties in kaart moeten brengen. Het helpt om overzicht te creëren en brengt, net zoals CRM-software, per stakeholder in kaart welke afspraken er gemaakt zijn, of wanneer er voor het laatst contact is geweest. 

Waar staat de ‘x’ eigenlijk voor?

We zien het wel vaker: afkortingen waarin de letter ‘x’ wordt gebruikt. De achterliggende reden is dat deze letter door andere letters vervangen kan worden. Door de ‘c’ van Customer Relationship Management, bijvoorbeeld. Of door de ‘s’ van Supplier Relationship Management (SRM).

Eigenlijk omschrijft dat het idee van xRM dus heel goed: het vakgebied is zo breed, dat de relaties met alle partijen hieronder kunnen vallen; van klant tot leverancier.

Wat doet een xRM-systeem?

We moeten xRM-software eigenlijk zien als een groot logboek, dat alle afspraken met leveranciers en externe partijen bevat. Binnen de omgeving maken we vaak onderscheid tussen twee soorten afspraken:

  • Geplande afspraken. Interacties die zijn afgesproken, zoals het voorbeeld van de schoonmakers. Dit leveranciersprofiel bevat alle informatie zoals contactgegevens en de gemaakte afspraak, maar bijvoorbeeld ook een kalender. Zo weet u precies waar u aan toe bent. 
  • Onverwachte afspraken. Maar het is niet altijd mogelijk om alles vooruit te plannen. Zo kan iets kapot gaan, of is er onverwacht onderhoud nodig. In dit geval beschikt het xRM-systeem over een ticketsysteem of een projectbord, zodat dit zo snel mogelijk met de betrokkenen afgehandeld kan worden. 

Tegenwoordig zijn de meeste softwaresystemen modulair ingericht. De eindgebruikers bepalen dus zelf welke delen van het systeem ze willen gaan gebruiken. Uiteindelijk is dit niet alleen kostenefficiënt, maar het maakt het systeem ook gebruiksvriendelijker. 

De 3 belangrijkste voordelen van xRM

Laten we eens naar de praktische voordelen van xRM-software kijken. In andere woorden: wat hebben we er precies aan?

(1) Efficiëntere inzet van middelen

In dit digitale tijdperk heeft nagenoeg ieder bedrijf talloze concurrenten waarvan ze zich moeten onderscheiden. Het is dus van cruciaal belang dat bedrijven de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk weten in te zetten; het kunnen immers deze details zijn, die het verschil maken. xRM creëert overzicht en stroomlijnt bepaalde processen, waardoor gebruikers tijd en geld weten te besparen.

(2) Sterke zakelijke relaties

xRM-software helpt met het versoepelen van communicatie en samenwerking tussen u en uw zakelijke partners. Hierdoor kunt u niet alleen beter samenwerken, maar zorgt het er ook voor dat u uw klanten beter en sneller van dienst kan zijn. Een echte win-win situatie dus. 

(3) Automatisering van processen

Eén van de belangrijkste kenmerken van zakelijke software is diens mogelijkheid om bestaande processen te automatiseren. E-mails, documenten en aanvragen kunnen makkelijker met zakelijke relaties worden uitgewisseld en ze worden automatisch aan het bijbehorende klantaccount gekoppeld. Gebruikers hebben hierdoor in real-time toegang tot de meest relevante gegevens, waardoor processen zo veel mogelijk geoptimaliseerd kunnen worden. 

Voor wie is het xRM-systeem?

Zoals eerder gezegd zal niet ieder bedrijf behoefte hebben aan een xRM-systeem. Kleinere bedrijven die het aantal externe partners op één of twee vingers kunnen tellen, zullen dit waarschijnlijk met een ERP-systeem ook heel goed aan kunnen. Maar grotere organisaties met veel zakelijke partners kunnen hier absoluut van profiteren. Extended Relationship Management komt vooral in de volgende sectoren veelvuldig voor:

  • Facilitair: de software helpt met het monitoren van onderhoud en controles. Problemen kunnen hierdoor sneller worden opgepakt. 
  • Technische dienst: medewerkers van de TD kunnen met mobiele applicaties overal beschikken over de gegevens die zij nodig hebben om een storing te verhelpen. 
  • Klantenservice: de meeste customer support-afdelingen krijgen regelmatig vragen over de wacht- of levertijd van een lopende casus. Dankzij het xRM-systeem hebben zij altijd toegang tot real-time informatie, waardoor ze vragen en klachten sneller af kunnen handelen.

CRM, xRM en ERP

Het is dus duidelijk dat het xRM voor veel organisaties een grote rol van betekenis kan spelen. Maar, idealiter staat het ook in verbinding met aanvullende systemen. Dat geldt overigens voor ieder softwaresysteem: het volledige potentieel van een applicatie wordt pas echt benut, wanneer deze onderdeel uitmaakt van een netwerk aan systemen.

Daarom maakt xRM-software in de praktijk vaak onderdeel uit van een overkoepelend CRM- of ERP-systeem. Bedrijven hebben hierdoor toegang tot een applicatie die zich uitsluitend focust op de klant (het CRM), maar ook een omgeving waarin het werkt aan het optimaliseren van de band met zakelijke partners, oftewel het xRM. Want uw zakelijke relaties spelen een cruciale rol in het uiteindelijke succes van uw ondernemingen. 

Categorie: Crm

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

CRM-software ter ondersteuning van cross- en upselling

Ontdek hoe je met behulp van de juiste software nog meer kan verkopen.

Lees verder

Duurzaamheid als marketingstrategie: de voordelen

Hoe bedrijven kunnen profiteren van duurzaamheid en de rol van ERP- en CRM-software.

Lees verder

De 4 componenten van het CRM-systeem

CRM omvat alle processen die met de klant te maken hebben. Maar wist u dat dit systeem ook uit verschillende deelgebieden bestaat?

Lees verder