Investeer in de band met uw klant dankzij PRM

Ontdek hoe Partner Relationship Management dé manier is om uw relaties met zakelijke partners naar een hoger niveau te tillen.

Voor veel organisaties is het een alledaagse uitdaging: het efficiënt beheren en ontwikkelen van relaties met zakenpartners of klanten. In deze competitieve markt waarin iedereen verkondigt de beste dienst of het beste product te verkopen, is het van nog groter belang om de klanten en partners die u heeft, dichtbij te houden.

Inhoudsopgave

Wat is Partner Relationship Management?

Partner Relationship Management (PRM) is het beheren en ontwikkelen van relaties met partners die verantwoordelijk zijn voor de verkoop van uw product. Deze partners zijn doorgaans ook bekend als partner sellers of channel partners (Salesforce.com, 2023)

Autofabrikanten zijn een goed voorbeeld van het type bedrijf dat hier veelvuldig gebruik van maakt. Vrijwel altijd werken zij namelijk samen met dealerships, die verantwoordelijk zijn voor de daadwerkelijke verkoop van hun product. In ruil daarvoor ontvangen de partners meestal bonussen, commissies of andere voordelen. Alles wat met dit proces te maken heeft (middelen, communicatie, trainingen, enzovoorts) wordt met elkaar verbonden dankzij Partner Relationship Management-software. 

De voordelen van PRM

Autofabrikanten zijn echter één van de vele voorbeelden waarnaar wij zouden kunnen kijken. In principe is het voor producenten van allerlei soorten producten mogelijk om een samenwerking aan te gaan met partners, die hun producten aan een grotere en wellicht nieuwe doelgroep onder de aandacht kunnen brengen. Hierdoor hoeft u minder waardevolle tijd te besteden aan het betreden van een nieuwe markt of het bereiken van een bepaalde doelgroep, daar heeft u immers uw partner(s) voor.

Een Partner Relationship Management-module biedt niet alleen ondersteuning bij het ontwikkelen en beheren van bestaande relaties, maar kan ook helpen bij het vinden van nieuwe partners. De software is namelijk in staat om de waarde van partnerships te identificeren en beoordelen, waardoor u uw tijd en moeite enkel hoeft te steken in partners die dit waard zijn. 

Het 2023 Forrester Wave-rapport

Onderzoeksbureau Forrester Research voerde in maart 2023 een onderzoek uit waarin onder andere werd gekeken naar de huidige trends in marketing. Wat bleek hieruit: de meest toonaangevende marktleiders merkten allemaal dat het belang van de B2B-markt enorm aan het toenemen is. Wat betreft PRM bleek de belangrijkste conclusie het volgende te zijn: 

“Marketing-marktleiders identificeren een toenemende focus op het behalen van B2B-omzet en de groei via partners en zien het als één van de belangrijkste prioriteiten de komende twaalf maanden,” (Cheryl McKinnon, Forrester, 23 maart 2023).

Partner- en Customer Relationship Management (PRM en CRM)

De termen PRM en CRM, ook wel bekend als klantrelatiebeheer, worden vaak met elkaar verward. Het belangrijkste verschil tussen de twee is dat CRM zich bezighoudt met het managen van uw klantrelaties, terwijl PRM focust op de interacties met partnerorganisaties en resellers. 

Beide systemen zijn gemaakt om het klantproces in kaart te brengen en zijn daarin inderdaad overeenkomstig, maar verschillen dus in de achterliggende gedachte. Customer Relationship Management focust zich vooral op het benadrukken van de voordelen van een product of dienst, om klanten te overtuigen een aankoop te doen. Daarna stort het zich op het managen van het aankoopgedrag, zodat klanten op langere termijn ook daadwerkelijk klant blijven. 

Partner Relationship Management werkt net even anders: de partner dient er namelijk ook van te kunnen profiteren. Bij PRM ligt de nadruk dus meer op het relationele aspect en de collaboratie met elkaar, zodat iedereen van de samenwerking kan profiteren. Daarnaast bevat de software vaak ook modules waarmee u uw partners kan trainen in de verkoop van uw product of dienst. 

PRM-software

Doorgaans ontwikkeld als web- of cloud-based oplossingen, bevatten PRM-systemen vaak meerdere sales-gerelateerde functionaliteiten: 

  • Een database met daarin klantgegevens en de bijbehorende sales-gerelateerde data zoals leads, prijzen, promoties, gesloten deals en de sales pipeline.
  • Een partnerportaal waar beide partijen gegevens uit kunnen wisselen.
  • Business Intelligence (BI)-tools voor project-, contract- en contentmanagement.
  • Dashboards voor het tracken van resultaten en KPI’s. 
  • Training, accreditatie en certificatie voor partners om hiermee de kwaliteit van de samenwerking te verzekeren en bevorderen (Jesse Scardina, TechTarget.com, april 2023).

Gerenommeerd onderzoeksbureau Gartner heeft aangegeven dat de markt voor PRM-tools in de afgelopen decennia flink is gegroeid. Steeds meer is men gaan beseffen dat partner management, gecombineerd met de eigen directe verkoopactiviteiten, alleen maar belangrijker is geworden. Om de samenwerking efficiënt in te richten en overzichtelijk te kunnen managen, heeft men toegang tot geschikte PRM-software. 

Partner Relationship Management: een handleiding

Om dit proces effectief en efficiënt in te richten, is het aan te raden om een goede PRM-strategie uit te werken. Hierin dient u na te denken over uw partnerselectie, een samenwerkingsstructuur en de manieren van training en communicatie. Softwareontwikkelaar Salesforce voorziet ons van zeven best practices, ofwel effectieve methoden, om ons op weg te helpen (Salesforce.com, 2023)

(1) Kies voor een integreerbare oplossing. Het geniet de voorkeur om de nieuwe software te combineren met de bestaande IT-infrastructuur. Zo kan iedere betrokken medewerker direct en eenvoudig toegang hebben tot de meest relevante en recente data.

(2) Wees op tijd met het vastleggen van de doelstellingen. Deze uitspraak geldt in principe voor ieder grootschalig project. Stel in een vroeg stadium vast wat u er precies mee wil bereiken. Om tot een effectieve samenwerking te komen, dient u deze doelen eerst vast te stellen, voordat u contact zoekt met potentiële partners.

(3) Stel uw ideale partner vast. U moet precies weten hoe uw ideale partner eruit ziet: welke doelen streven zij na, welke middelen hebben ze tot hun beschikking, enzovoorts. Zo weet u precies in welke hoek u op zoek moet gaan.

(4) Daag uw partner uit. Eerder werd al benoemd dat het voor de partner duidelijk moet zijn wat zij aan de samenwerking hebben. Vaak wordt er bij dit soort samenwerkingen gekozen voor een systeem met bonussen en commissies. Zo daagt u uw partner uit en motiveert u hen om uw product zoveel en zo goed mogelijk te verkopen.

(5) Investeer in onboarding en training. Een succesvolle samenwerking valt of staat met de training van uw partner. Door hen goed op te leiden met uw product of dienst, zijn zij beter in staat om het te verkopen. Zorg ervoor dat u bereikbaar bent voor vragen en dat u ze op de hoogte brengt van alle ins- en outs.

(6) Controleer regelmatig de voortgang. Wederom is dit een actie die u voor ieder project moet uitvoeren. Controleer regelmatig wat de huidige stand van zaken is en ga het gesprek met uw partner aan, om goed in de gaten te houden hoe men ervoor staat, waar ze tegenaan lopen, enzovoorts.

(7) Houd uw partner ‘in the loop’. Mocht u iets wijzigen aan uw product of dienst, zorg dan dat uw partner hier ook zo snel mogelijk van op de hoogte is. ‘Als uw eigen sales team geïnformeerd moet worden, dan mag uw partner niet ontbreken.’

PRM is de toekomst

In een tijdperk waarin de markt alleen maar competitiever lijkt te worden, is het onderhouden en bevorderen van relaties alsmaar belangrijker. Partner Relationship Management maakt duidelijk dat dit niet alleen voor relaties met klanten geldt, maar ook voor de band met uw partners van cruciaal belang is.

Een succesvolle PRM-strategie stelt u in staat om feilloos samen te werken met uw partners en faciliteert een gezonde groei van deze samenwerking. Door tijd en moeite te investeren werkt u aan het nastreven van uw gezamenlijke doelen en gaat u, samen met uw partners, een mooie toekomst tegemoet.

Categorie: Crm

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

CRM-software ter ondersteuning van cross- en upselling

Ontdek hoe je met behulp van de juiste software nog meer kan verkopen.

Lees verder

Duurzaamheid als marketingstrategie: de voordelen

Hoe bedrijven kunnen profiteren van duurzaamheid en de rol van ERP- en CRM-software.

Lees verder

De functies en voordelen van een xRM-systeem

Extended Relationship Management, oftewel xRM: wat is de toegevoegde waarde voor bedrijven?

Lees verder