Retentie marketing: versterk de band met uw klant

Alles over retentie marketing: de manier om niet alleen klanten aan te trekken, maar om ze tegelijkertijd langdurig aan uw bedrijf te binden.

Het kost een bedrijf veel meer inspanning om een nieuwe klant te werven, dan dat het kost om een bestaande te behouden. En dat is dan ook precies het doel van retentie marketing: ervoor zorgen dat het niet bij een enkele aankoop blijft. In dit blog laten wij u zien op welke wijze u retentie marketing in kan zetten om zodoende de klantloyaliteit te optimaliseren. 

Inhoudsopgave

Retentie marketing: een definitie

Ieder bedrijf heeft in principe hetzelfde doel: zoveel mogelijk verkopen. Het optimaliseren van de band met de klant is cruciaal om dit doel te kunnen behalen. Een hoge klantloyaliteit zorgt er immers voor dat klanten minder snel zullen overstappen naar een concurrent, ze zijn immers tevreden met uw product of dienst. Een andere dimensie van retentie marketing is het terugwinnen van klanten die zijn overgestapt naar een ander. 

Haal het meeste uit uw relaties

Het doel is dus om de bestaande relaties met winstgevende klanten optimaal te benutten, om deze zodoende nog winstgevender te kunnen maken. Eén van de manieren om dit doel te bereiken is door de doelgroep te targeten met gepersonaliseerde content en aanbiedingen die zijn afgestemd op hun persoonlijke behoeften. 

De 5 soorten klantloyaliteit

Voordat we dieper in kunnen gaan op het begrip, moeten we eerst onderscheid maken tussen de verschillende soorten van klantloyaliteit. Deze zijn doorgaans als volgt:

  • Situationeel. Deze vorm van loyaliteit ontstaat wanneer een behoefte van een klant enkel door een specifieke aanbieder kan worden vervuld. In andere woorden, men kan de dienst of het product bij geen enkel ander bedrijf afnemen. 
  • Economisch. Loyaliteit om economische redenen. Ofwel: het is te duur om naar een ander over te stappen. 
  • Juridisch. Dit is een formele verbintenis, die ontstaat op basis van contractuele randvoorwaarden. Men is in andere woorden dus verplicht om aan het bedrijf verbonden te blijven. 
  • Emotioneel. In potentie de allersterkste vorm van loyaliteit, maar ook de minst stabiele. In tegenstelling tot bijvoorbeeld juridische, kan men hier op ieder gegeven moment beslissen om het geluk elders te zoeken. Maar, als een organisatie erin slaagt om een klant op emotioneel vlak te raken, is de band doorgaans een stuk sterker. Identificatie met het bedrijf is hierin een cruciale factor. 
  • Technische binding. Deze vorm van klantloyaliteit komt vooral voor in de IT-sector. Klanten zijn hier afhankelijk van een technische applicatie, ontwikkeld door de leverancier.

De voordelen

Op klantloyaliteit gebaseerde marketing brengt in potentie vele voordelen met zich mee. Zoals eerder vermeld kost het meer inspanning, tijd en dus ook geld om een nieuwe klant te werven. Het is dan ook aan te raden om zoveel mogelijk uit de bestaande relaties te halen, en om te werken aan het verder versterken van de loyaliteit. 

Continue interacties

Een loyale klant is erg tevreden met het product of de dienst die u levert. Dit zal hen stimuleren om herhaaldelijk aankopen te doen, of om de dienst af te blijven nemen. Als een bedrijf in staat is om een klant écht blij te maken met hun product of dienst, kan het zelfs leiden tot een soort relatie waarin de klant u actief aanbeveelt in zijn of haar eigen kring. Dit effect zou iedere organisatie met zijn klanten moeten nastreven; het is nagenoeg de sterkste vorm van klantloyaliteit die er bestaat. 

Extra verkoop

Retentie marketing biedt naast de eerder genoemde voordelen ook de mogelijkheid tot cross- en up-selling. Cross-selling is het aanbieden van gerelateerde producten naast het kernproduct. Zo zal een kledingwinkel aanraden om een bepaald accessoire aan te schaffen, waarmee de klant de outfit helemaal afmaakt. 

Up-selling daarentegen gaat over het verkopen van een product dat duurder is dan het item dat de klant in eerste instantie wilde aanschaffen. Hier benadrukt de verkoper of het bedrijf de voordelen van het duurdere, kwalitatief superieure product. 

Retentie marketing: strategieën

Maar, hoe past u retentie marketing nu optimaal toe? Om uiteindelijk de klantloyaliteit te kunnen vergroten, moet u beginnen bij het optimaliseren van de klantervaring. Een goede ervaring leidt immers tot een tevreden klant, die hierdoor zal overwegen om terug te komen. 

Deze aanpak is de fundering van de eerder besproken emotionele relatie tussen het bedrijf en de klant. Als de organisatie ervoor zorgt dat de klant op positieve wijze terugdenkt aan de interactie met het bedrijf, dan is de kans groter dat ze uiteindelijk terug zullen komen. 

CRM-software

Een strategie voor retentie marketing moet gebaseerd zijn op concrete data en statistieken. U moet namelijk weten welke inspanningen succesvol zijn, om deze in te kunnen zetten om de onderlinge relatie te versterken. Als een bedrijf dus data-driven en uiteindelijk winstgevende beslissingen wil nemen, dan moet het kunnen bouwen op een solide database. 

En dat is waar software voor Customer Relationship Management (CRM) in het spel komt. Het CRM-systeem fungeert als centrale database, waarin iedere medewerker toegang heeft tot de meest actuele en relevante klantgegevens. Hiermee kunnen interacties en marketinginspanningen geanalyseerd en geëvalueerd worden. 

Concrete maatregelen

De meesten van ons zullen ongetwijfeld bekend zijn met een aantal strategieën en maatregelen van retentie marketing. Denk hierbij bijvoorbeeld aan loyaliteitsgeschenken of kortingsacties, waarin klanten worden beloond voor het herhaaldelijk terugkomen bij het bedrijf. Maar zo zijn er nog veel meer mogelijkheden te bedenken waarmee men kan werken aan de band met de klant. 

Het is wel belangrijk om te vermelden dat u goed moet nadenken over de werkwijze die het beste aan zal slaan bij uw specifieke doelgroep. Niet iedere vorm van retentie marketing zal bij iedere doelgroep aanslaan, en er moet dus echt gekeken worden naar diens specifieke behoeften. 

Lees ook: “Customer Experience Management: optimaliseer klantervaringen

Categorie: Crm

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

CRM-software ter ondersteuning van cross- en upselling

Ontdek hoe je met behulp van de juiste software nog meer kan verkopen.

Lees verder

Duurzaamheid als marketingstrategie: de voordelen

Hoe bedrijven kunnen profiteren van duurzaamheid en de rol van ERP- en CRM-software.

Lees verder

De functies en voordelen van een xRM-systeem

Extended Relationship Management, oftewel xRM: wat is de toegevoegde waarde voor bedrijven?

Lees verder