Zo stemt u uw marketingstrategie af op de feestdagenperiode
De kortere en koudere dagen betekenen doorgaans maar één ding.. de feestdagen komen er weer aan. Hoog tijd dus, om de marketingstrategie op orde te krijgen.
Voor veel bedrijven betekent deze tijd van het jaar het seizoen van piekdrukte. In een groeiende en competitieve markt is het ontzettend belangrijk om uw doelgroep voor u te winnen. In dit artikel voorzien wij u van een viertal punten waarmee u, in deze tijd van cadeaus, kortingen en online shoppen, met uw marketingstrategie het verschil kan maken. Zie het als een presentje aan uzelf en uw organisatie, om de feestdagen straks met een goed gevoel af te kunnen sluiten.
Customer Relationship Management (CRM)-software
Hetgeen dat we straks zullen bespreken, is eenvoudig en effectief in kaart te brengen dankzij een geschikt systeem voor Customer Relationship Management, kortweg CRM. CRM-software fungeert als de centrale database waarin alle interacties met klanten en de daarbij behorende gegevens worden vastgelegd, beheerd, geoptimaliseerd en geanalyseerd. Al het personeel heeft hierdoor te allen tijde toegang tot de meest relevante en recente informatie over nieuwe, potentiële klanten. Marketing en CRM gaan in principe altijd hand in hand, wat ervoor zorgt dat iedereen als een hecht team samen kan werken.
Laten we nu kijken naar vier tips waarmee u uw marketingstrategie helemaal gereed maakt voor de aankomende feestdagen.
(1) Personalisering.
De traditionele marketingtechnieken die decennialang uitstekend hebben gewerkt, lijken voor een deel ingehaald te worden door de nieuwere technieken. Simpelweg met hagel schieten en maar hopen dat de boodschap uw doelgroep bereikt, is tegenwoordig een te groot risico om te nemen, helemaal gezien de tijd, moeite en middelen die u in dergelijke uitingen stopt. Eigenlijk lijkt deze tactiek alleen nog te werken voor bedrijven met een grote naamsbekendheid, die kunnen profiteren van het feit dat veel mensen van hun bestaan afweten.
Dus is het hoog tijd om persoonlijk te worden. Zeker in deze tijd van het jaar, waar we allemaal gevraagd worden om eens wat vaker naar elkaar om te kijken. Uw organisatie is hierin geen uitzondering en een grondige analyse en eventuele aanpassing van uw marketingstrategie, kan hierin weleens het onderscheid maken.
Van notificaties op uw website die aansluiten op de behoeften en gedrag van uw bezoekers, tot persoonlijke kortingscodes per mail: laat uw doelgroep zich aangesproken voelen. Alsof u de promotie speciaal voor hen hebt bedacht en ontworpen.
Artificiële Intelligentie (AI) wordt al jaren gebruikt om gepersonaliseerde productaanbevelingen te maken. Dergelijke technieken geven de klantervaring een ‘personal touch’, wat de interesse van uw doelgroep kan wekken.
(2) Analyse.
Om uw strategie goed vorm te kunnen geven, is data van onschatbare waarde. Zolang u namelijk weet waaraan uw klant behoefte heeft en op de hoogte bent van de manier waarop ze zich gedragen, kan u hier effectief op inspelen. Eén van de manieren om hiervan op de hoogte te komen is door de inzet van een Customer Data Platform (CDP), waarmee u in staat bent om alle contactmomenten met de klant te registreren. Zodoende kan u achteraf analyseren wat goed ging, en waarin ruimte voor verbetering ligt.
Het analyseren van klantgedrag is eigenlijk iets dat u het hele jaar door zou moeten doen. Alleen op die manier heeft u namelijk inzicht in de benodigde data om te weten waar, hoe en wanneer de interactie met uw klant plaatsvindt.
Niet alleen is het aan te raden om uw eigen processen onder de loep te nemen, een kijkje in de keuken van de concurrent is net zo belangrijk. Verplaats u in de schoenen van een potentiële klant en ga naar de website van een concurrent: wat bevalt u aan de manier waarop zij het hebben ingericht? Deze werkwijze wordt ook wel de analyse van zogeheten ‘best practices’, ofwel beste methoden, genoemd.
Het analyseren van uzelf, uw omgeving en met name de klant is dus het hele jaar door van groot belang, maar zeker in deze periode moet het een extra belangrijk aandachtspunt zijn. Zo weet u precies wat aanslaat, en wat minder goed werkt. Het is juist deze kennis die het verschil tussen u en uw concurrent kan maken.
(3) Evaluatie.
Het succes van een nieuw project wordt doorgaans gedeeltelijk bepaald door de evaluatie van het vorige. Bij bijna alles wat u doet, moet u regelmatig stilstaan en uzelf afvragen: hoe is het gegaan en hoe staan we ervoor? Zeker in deze tijd van het jaar is het van cruciaal belang om uw doelgroep en klanten om feedback te vragen. Dit geeft u direct inzicht in hun meningen, die u kan vertalen naar een passende oplossing voor hun behoeften.
Een goede manier om achter deze meningen te komen is door middel van enquêtes. De meeste Customer Relationship Management-systemen bevatten modules waarmee u enquêtes kan opstellen en afnemen. Zo bent u in staat om de dialoog met uw doelgroep aan te gaan, wat tot zeer waardevolle inzichten kan leiden.
(4) Geniet ervan!
Het is misschien soms lastig in deze hectische tijd van het jaar, maar sta ook af en toe stil bij het mooie ervan. Want bijdragen aan het geluk van uw klant en hen met een tevreden, voldaan gevoel verder op pad sturen, is voor veel organisaties toch het mooiste dat er is?
Door in te spelen op de eerder genoemde punten zorgt u ervoor dat uw marketingstrategie helemaal klaar is voor de aankomende feestdagen. Daar wordt niet alleen u gelukkig van, maar de klant ook. Helemaal volgens ‘the holiday spirit’.
24 november 2023
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
AI-tools: de sleutel tot hogere klanttevredenheid?
De mening van klantenservicemedewerkers: vinden zij dat AI-tools daadwerkelijk een verschil maken?
Lees verderTrends en ontwikkelingen: zo bewegen we tegenwoordig over het internet
Het is van cruciaal belang om te weten hoe uw doelgroep zich online gedraagt. Hoe u hier achter kan komen? Dat leest u hier.
Lees verderCRM-leverancier HubSpot deelt belangrijkste marketingtrends (2024)
Kunstmatige intelligentie (AI), social media en data: dit zijn de belangrijkste marketingtrends van het moment.
Lees verder