After-sales management en CRM: optimaliseer de band met uw klant

Geschikte CRM-software kan u helpen met het optimaliseren van uw klantbehoud.

Marketing, sales en customer support worden soms ook wel de gouden driehoek van Customer Relationship Management (CRM) genoemd. Onderlinge samenwerking is hierin van cruciaal belang, samen moet men namelijk de klantervaring optimaliseren. After-sales management is één van de processen waar deze vakgebieden samenkomen: samen moet men werken aan het creëren van lange termijn-klantloyaliteit. 

In dit artikel laten wij zien hoe u CRM-software kunt gebruiken om deze klantloyaliteit en tevredenheid te optimaliseren. Zo kunt u het volledige potentieel van uw klant benutten. 

Inhoudsopgave

Wat is after-sales management?

Onder after-sales management vallen alle maatregelen die genomen worden om een klant aan het bedrijf te verbinden, nadat een eerste verkoop plaats heeft gevonden. U wil er immers voor zorgen dat de relatie met de klant niet stopt bij de verkoop, maar dat klanten in de toekomst bij u terug zullen komen. 

Het doel van after-sales management

Het doel is om het volledige potentieel van een klantrelatie te benutten. Goede after-sales zal ervoor zorgen dat de klanttevredenheid wordt vergroot en dat men loyaal richting uw bedrijf wordt: ze zijn immers tevreden over uw product of dienst, dus waarom zouden ze dat in de toekomst elders gaan zoeken?

Gerelateerd: ‘Retentie marketing: versterk de band met uw klant

Wat heeft u aan after-sales management?

Goed after-sales management kent een aantal belangrijke voordelen. Als uw klant niet alleen onder de indruk is van de kwaliteit van uw product, maar ook een goed gevoel overhoudt aan de moeite die u in uw onderlinge relatie heeft gestoken, dan neemt de kans op een vervolgaankoop aanzienlijk toe. 

Aftersales heeft daarnaast doorgaans ook een hoger slagingspercentage dan wanneer men op zoek gaat naar nieuwe klanten. Dat is namelijk een bijzonder arbeidsintensief proces. Effectief after-sales management zorgt voor een betere klantervaring, iets dat op de langere termijn een positieve impact zal hebben op de winstgevendheid van een bedrijf. 

De belangrijkste voordelen in vogelvlucht:

  • Verhogen van de klantloyaliteit en -tevredenheid
  • Extra verkoopmogelijkheden identificeren en creëren
  • Grotere kans op succes dan bij het werven van nieuwe klanten
  • Verhogen van de winstgevendheid

Daarnaast opent after-sales management tegelijkertijd nieuwe deuren. Zo kunt u een loyale klant veel sneller overtuigen om een extra of een duurder/beter product aan te schaffen. Deze verkooptechnieken worden ook wel up- en cross-selling genoemd.

CRM en after-sales management

Customer Relationship Management (CRM), in onze taal ook wel bekend als klantrelatiebeheer, is een vakgebied dat zich richt op de consistentie oriëntatie van een bedrijf op zijn eigen klanten. Daarnaast is het verantwoordelijk voor het systematisch inrichten van klantrelatieprocessen; het hoofddoel is om langdurige klantrelaties op te bouwen. Een klantreis moet namelijk niet eindigen bij een transactie. 

Tevreden klanten worden loyale klanten

Hoewel makkelijker gezegd dan gedaan, het principe is relatief eenvoudig: een tevreden klant heeft geen reden om in de toekomst niet bij u terug te keren. Maar om een klant loyaal te maken aan uw bedrijf, moet u uzelf wel bewijzen. Een loyale klant ontstaat alleen als u bereid bent om hier tijd en moeite in te steken.

After-sales optimaliseren met CRM-software

In ons digitale tijdperk hebben bedrijven toegang tot talloze tools die kunnen ondersteunen bij verkoopprocessen. Voor after-sales management wordt er vooral gefocust op interacties na de transactie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan productaanbevelingen, of gepersonaliseerde kortingsacties. 

Cross- en upselling

Zoals eerder vermeld, worden deze processen ook wel cross- en upselling genoemd. Met cross-selling probeert u gerelateerde producten aan te bieden; als iemand bijvoorbeeld een nieuwe spelcomputer koopt, dan is dat uw kans om hen ook een aantal spellen te verkopen. 

Upselling draait om het verkopen van een nieuwer, beter product. Dit is een tactiek die u doorgaans pas toe moet passen op het moment dat iemand een tevreden, loyale klant is. 

Een voorbeeld van een after-sales service

Bedrijven kunnen verschillende marketingtools inzetten ter ondersteuning van hun after-sales activiteiten. Zo is de nieuwsbrief een klassieke vorm van aftersales; het is een manier om de deur open te houden, en om de klant op de hoogte te houden van wat er speelt. Zoals een speciale kortingsactie, of een nieuw product dat binnenkort aan het assortiment wordt toegevoegd. In dit moderne, digitale tijdperk wordt de nieuwsbrief ook vaak vervangen door sociale media. 

Geschikte software is onmisbaar

Maar om uw klanten te kunnen voorzien van deze mededelingen, moet u wel weten waar u ze kunt bereiken. En dat is waar het CRM-systeem om de hoek komt kijken. In deze omgeving heeft u namelijk toegang tot alle klantinformatie die u nodig heeft; van de verkoopgeschiedenis, tot aan contactvoorkeuren. De uniforme database zorgt ervoor dat alle medewerkers toegang hebben tot relevante informatie, informatie die ze kunnen toepassen om klanten van passende aanbiedingen te voorzien. 

Op de lange termijn zullen deze inspanningen een positieve invloed hebben op het versterken van de klantloyaliteit. Moderne CRM-systemen beschikken over talloze analysefuncties, waarmee u het gedrag en de reacties op uw communicatie overzichtelijk in kaart kunt brengen. Hiermee werkt men stap voor stap aan het creëren van een 360-graden klantbeeld; iets dat in dit moderne tijdperk van levensbelang kan zijn. 

Categorie: Crm

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

CRM-software ter ondersteuning van cross- en upselling

Ontdek hoe je met behulp van de juiste software nog meer kan verkopen.

Lees verder

Duurzaamheid als marketingstrategie: de voordelen

Hoe bedrijven kunnen profiteren van duurzaamheid en de rol van ERP- en CRM-software.

Lees verder

De functies en voordelen van een xRM-systeem

Extended Relationship Management, oftewel xRM: wat is de toegevoegde waarde voor bedrijven?

Lees verder