ERP en CRM

ERP en CRM software integreren

Wat zijn ERP en CRM precies en wat kunnen ze samen doen voor uw bedrijf?

Daar waar Hij afkortingen schiep, schiep Hij een dag later de mens. Met elke centimeter dat het uitdijende heelal toeneemt in omvang lijkt er een nieuwe afkorting te ontstaan. Twee van de belangrijkste in het universum van zakelijke software zijn ERP en CRM.

Zowel ERP als CRM kunnen apart worden gebruikt maar juist wanneer deze twee samenkomen kan dit een groot effect uitoefenen op het succes van uw onderneming. Dus wat zijn ERP en CRM precies en wat kunnen ze samen doen voor uw bedrijf?

Wat is ERP?

Enterprise resource planning is een hele mond vol en wordt daarom dikwijls afgekort tot ERP. Het begrip ERP omschrijft software die bedrijfsprocessen digitaal met elkaar verbindt, vandaar wordt het vaak in één adem met ‘systeem’ genoemd.

Een ERP systeem is opgebouwd uit meerdere, opzichzelfstaande onderdelen. Voor iedere afdeling binnen uw organisatie zijn er modules beschikbaar om die werkzaamheden te ondersteunen. Per branche, per tak en zelfs per bedrijf verschilt welke modules nodig zijn. Echter zijn er ook een aantal afdelingen die bij ieder bedrijf terugkomen.

Met ERP werkt ieder personeelslid vanuit één database. Hierdoor worden alle onderdelen van het bedrijf op een centrale plek opgeslagen. Data hoeft slechts een keer te worden ingevoerd waarna deze informatie voor iedereen beschikbaar is. Op die manier kunnen afdelingen binnen het bedrijf samenwerken om de processen efficiënter en effectiever te laten verlopen.

Waar aan de ene kant producten en/of diensten worden aangeboden is er aan de andere kant de potentiële klant. Een onderdeel dat optimaal kan profiteren van de samenwerking van de verschillende afdelingen zijn de mensen van sales. De verkoopafdeling kan het contact dankzij customer relationship management optimaal benutten en zo veel mogelijk uit iedere klant halen.    

Wat is CRM?

Customer relationship management is het opbouwen en onderhouden van klantrelaties. Afdelingen als marketing, sales of de klantenservice hebben iedere dag te maken met (potentiële) klanten en CRM software biedt daarbij de nodige ondersteuning. Het systeem kan helpen bij het behouden van huidige maar ook bij het vinden van nieuwe klanten. Met CRM software kan men voor ieder bedrijf of persoon een profiel aanmaken. Hier worden niet alleen de gegevens maar ook alle acties van de klantgeregistreerd.

Bestaande klanten

Wanneer een klant belt met een vraag kan bij het profiel een aantekening worden gemaakt. Een lastige vraag of een klacht kan niet altijd direct worden verholpen maar een klant wilt u niet te lang laten wachten. Het systeem zorgt ervoor dat iedere medewerker toegang heeft tot het profiel van de klant en de klacht in kan zien. Dreigt een klacht te lang onbeantwoord te blijven kan het systeem de medewerkers hierop wijzen.    

Niet alleen het contact met de klant kan worden bijgehouden, ook de aankopen die een klant doet kunnen worden gebruikt. Het registreren van de afname van een product of dienst kan tot nieuwe inzichten leiden over het aankoopgedrag van uw klanten. Door het aankoopgedrag en de persoonsgegevens te analyseren wordt duidelijk wie welk product koopt en hoe vaak dat gebeurd en kan er een concreter beeld worden gevormd van wie de mensen zijn die de producten kopen. 

Nieuwe inzichten

Met de nieuwe inzichten over wie de klanten van het bedrijf zijn is het aan de marketing afdeling de taak om deze vervolgens te bereiken. Ook hier kan het CRM systeem ondersteuning in bieden. Er zijn verschillende functionaliteiten die helpen bij het opzetten en monitoren van campagnes. Wordt er een campagne uitgezet om meer volgers op social media te verkrijgen of moeten er minimaal 10.000 mensen de landingspagina hebben bekeken? In beide gevallen kan in één overzicht de voortgang worden bijgehouden. Dankzij deze real-time monitoring ziet men wat werkt en wat niet, waarna een campagne kan worden bijgeschaafd of worden stopgezet indien nodig.

Sales

Uiteindelijk is het aan de verkoopafdeling om de omzet binnen te slepen. Onderzoek doen naar de klant kan soms wat tijd kosten maar kan erg helpen bij een goed gesprek. Hoe meer de verkoper weet van degene aan de andere kant van de tafel, hoe beter men zich kan voorbereiden. Met een CRM systeem hoeft dat slechts eenmaal te worden gedaan en alle gegevens zijn voor iedereen beschikbaar.

De analyses van het aankoopgedrag levert voor de afdeling verkoop ook veel informatie op. Het gedrag kan veel vertellen over een klant en hoe deze het product gebruikt. Een verkoper kan hier gebruik van maken door extra diensten of producten aan te bieden die afgestemd zijn op de klant.

Een CRM systeem haalt meer uit uw medewerkers maar om het personeel optimaal te laten profiteren van alle mogelijkheden dat een systeem heeft te bieden kan CRM onderdeel worden van een ERP systeem.

ERP en CRM software integreren

Een CRM kan werken als losstaand systeem of kan onderdeel uitmaken van een ERP systeem. Waarom zou je een CRM systeem en een ERP systeem integreren? Omdat alleen klantgegevens niet voldoende zijn om het maximale uit het bedrijf te halen.

Klantgegevens zijn slechts een fractie van een onderneming. Een heel belangrijk deel maar zeker niet de enige. Andere afdelingen die minder of helemaal niet met de klant te maken hebben zijn niet gebaat bij een CRM systeem. Echter kunnen sommige gegevens die in het CRM worden geregistreerd wel degelijk van toepassing zijn voor deze afdeling. Het ERP systeem kan hierbij uitkomst bieden.

De ERP software zorgt voor een uitwisseling van gegevens tussen bijvoorbeeld de afdeling verkoop en het magazijn. Het salesteam heeft dankzij het systeem altijd zicht op de huidige voorraad. Verkoop hoeft niet meer eerst contact op te nemen met het magazijn waardoor beide zonder oponthoud door kunnen met hun werkzaamheden. Daarnaast hoeft er nooit meer een klant te worden teruggebeld om alsnog een ‘nee’ te verkopen.

Er is maar zoveel informatie dat een CRM systeem over een klant verzameld. Een verkoper is maar tot op zekere hoogte betrokken bij het proces en dat houdt op wanneer het contract is afgesloten, getekend en gevierd. Vanaf dit punt komt er een nieuwe afdeling aan te pas, namelijk die van de financiën. Dit onderdeel van de onderneming was nog niet eerder in aanraking geweest met de klant en heeft waarschijnlijk nieuwe informatie nodig.

Iedere data wat een klant betreft kan van belang zijn. Op de langere termijn zal dit ook helpen bij het schetsen van een beeld bij het betalingsgedrag. Een CRM systeem zal dit hoogstwaarschijnlijk niet bijhouden maar dit is erg belangrijk om te weten.

Door de koppeling te maken met het ERP systeem kan een verkoopafdeling inzien wat het ROI van een klant is. Hoeveel tijd en energie steek ik in een klant en hoeveel wordt daaraan verdient? Het wordt direct duidelijk welke klanten het beste rendement opleveren en welke het meest belangrijk zijn voor het voortbestaan van de onderneming. Ook kunnen klanten die veel energie kosten maar weinig opleveren direct worden geïdentificeerd.

Nieuwe blog artikelen

Leverancier van de maand

Blisss Bootcamp

Bij Blisss Software kan je ook worden opgeleid tot Microsoft expert. Met de Blisss Bootcamp wordt je klaargestoomd om aan de slag te gaan met de meest gebruikte ERP software.

Lees verder
Leverancier van de maand

Het implementatieplan van: Blisss Software

Ontdek hoe een implementatie bij Blisss Software er aan toe gaat en hoe zij ervoor zorgen dat uw bedrijf zo soepel mogelijk de overstap maakt naar nieuwe bedrijfssoftware.

Lees verder