ERP en CRM

ERP en CRM software integreren

Wat zijn ERP en CRM precies en wat kunnen ze samen doen voor uw bedrijf?

Twee van de belangrijkste afkortingen in het universum van zakelijke software zijn ERP en CRM. Zowel ERP als CRM kunnen apart worden gebruikt maar juist wanneer deze twee samenkomen kan dit een groot effect uitoefenen op het succes van uw onderneming. Dus wat zijn ERP en CRM precies en wat kunnen ze samen doen voor uw bedrijf?

Wat is ERP?

Enterprise resource planning is een hele mond vol en wordt daarom dikwijls afgekort tot ERP. Het begrip ERP omschrijft software die bedrijfsprocessen digitaal met elkaar verbindt, vandaar dat het vaak in één adem met ‘systeem’ wordt genoemd.

Een ERP systeem is opgebouwd uit meerdere, opzichzelfstaande onderdelen. Voor iedere afdeling binnen uw organisatie zijn er modules beschikbaar om die werkzaamheden te ondersteunen. Per branche, per tak en zelfs per bedrijf verschilt welke modules nodig zijn. Echter zijn er ook een aantal afdelingen die bij ieder bedrijf terugkomen.

Met ERP werkt ieder personeelslid vanuit één database. Hierdoor worden alle onderdelen van het bedrijf op een centrale plek opgeslagen. Data hoeft slechts een keer te worden ingevoerd waarna deze informatie voor iedereen beschikbaar is. Op die manier kunnen afdelingen binnen het bedrijf samenwerken om de processen efficiënter en effectiever te laten verlopen.

Waar aan de ene kant producten en/of diensten worden aangeboden is er aan de andere kant de potentiële klant. Een onderdeel dat optimaal kan profiteren van de samenwerking van de verschillende afdelingen zijn de mensen van sales. De verkoopafdeling kan het contact dankzij customer relationship management optimaal benutten en zo veel mogelijk uit iedere klant halen.    

Wat is CRM?

Customer relationship management is het opbouwen en onderhouden van klantrelaties. Afdelingen als marketing, sales of de klantenservice hebben iedere dag te maken met (potentiële) klanten en CRM software biedt daarbij de nodige ondersteuning. Het systeem kan helpen bij het behouden van huidige maar ook bij het vinden van nieuwe klanten. Met CRM software kan men voor ieder bedrijf of persoon een profiel aanmaken. Hier worden niet alleen de gegevens maar ook alle acties van de klantgeregistreerd.

Bestaande klanten

Wanneer een klant belt met een vraag kan bij het profiel een aantekening worden gemaakt. Een lastige vraag of een klacht kan niet altijd direct worden verholpen maar een klant wilt u niet te lang laten wachten. Het systeem zorgt ervoor dat iedere medewerker toegang heeft tot het profiel van de klant en de klacht in kan zien. Dreigt een klacht te lang onbeantwoord te blijven kan het systeem de medewerkers hierop wijzen.    

Niet alleen het contact met de klant kan worden bijgehouden, ook de aankopen die een klant doet kunnen worden gebruikt. Het registreren van de afname van een product of dienst kan tot nieuwe inzichten leiden over het aankoopgedrag van uw klanten. Door het aankoopgedrag en de persoonsgegevens te analyseren wordt duidelijk wie welk product koopt en hoe vaak dat gebeurd en kan er een concreter beeld worden gevormd van wie de mensen zijn die de producten kopen. 

Nieuwe inzichten

Met de nieuwe inzichten over wie de klanten van het bedrijf zijn is het aan de marketing afdeling de taak om deze vervolgens te bereiken. Ook hier kan het CRM systeem ondersteuning in bieden. Er zijn verschillende functionaliteiten die helpen bij het opzetten en monitoren van campagnes. Wordt er een campagne uitgezet om meer volgers op social media te verkrijgen of moeten er minimaal 10.000 mensen de landingspagina hebben bekeken? In beide gevallen kan in één overzicht de voortgang worden bijgehouden. Dankzij deze real-time monitoring ziet men wat werkt en wat niet, waarna een campagne kan worden bijgeschaafd of worden stopgezet indien nodig.

Sales

Uiteindelijk is het aan de verkoopafdeling om de omzet binnen te slepen. Onderzoek doen naar de klant kan soms wat tijd kosten maar kan erg helpen bij een goed gesprek. Hoe meer de verkoper weet van degene aan de andere kant van de tafel, hoe beter men zich kan voorbereiden. Met een CRM systeem hoeft dat slechts eenmaal te worden gedaan en alle gegevens zijn voor iedereen beschikbaar.

De analyses van het aankoopgedrag levert voor de afdeling verkoop ook veel informatie op. Het gedrag kan veel vertellen over een klant en hoe deze het product gebruikt. Een verkoper kan hier gebruik van maken door extra diensten of producten aan te bieden die afgestemd zijn op de klant.

Een CRM systeem haalt meer uit uw medewerkers maar om het personeel optimaal te laten profiteren van alle mogelijkheden dat een systeem heeft te bieden kan CRM onderdeel worden van een ERP systeem.

ERP en CRM software integreren

Een CRM kan werken als losstaand systeem of kan onderdeel uitmaken van een ERP systeem. Waarom zou je een CRM systeem en een ERP systeem integreren? Omdat alleen klantgegevens niet voldoende zijn om het maximale uit het bedrijf te halen.

Klantgegevens zijn slechts een fractie van een onderneming. Een heel belangrijk deel maar zeker niet de enige. Andere afdelingen die minder of helemaal niet met de klant te maken hebben zijn niet gebaat bij een CRM systeem. Echter kunnen sommige gegevens die in het CRM worden geregistreerd wel degelijk van toepassing zijn voor deze afdeling. Het ERP systeem kan hierbij uitkomst bieden.

De ERP software zorgt voor een uitwisseling van gegevens tussen bijvoorbeeld de afdeling verkoop en het magazijn. Het salesteam heeft dankzij het systeem altijd zicht op de huidige voorraad. Verkoop hoeft niet meer eerst contact op te nemen met het magazijn waardoor beide zonder oponthoud door kunnen met hun werkzaamheden. Daarnaast hoeft er nooit meer een klant te worden teruggebeld om alsnog een ‘nee’ te verkopen.

Er is maar zoveel informatie dat een CRM systeem over een klant verzameld. Een verkoper is maar tot op zekere hoogte betrokken bij het proces en dat houdt op wanneer het contract is afgesloten, getekend en gevierd. Vanaf dit punt komt er een nieuwe afdeling aan te pas, namelijk die van de financiën. Dit onderdeel van de onderneming was nog niet eerder in aanraking geweest met de klant en heeft waarschijnlijk nieuwe informatie nodig.

Iedere data wat een klant betreft kan van belang zijn. Op de langere termijn zal dit ook helpen bij het schetsen van een beeld bij het betalingsgedrag. Een CRM systeem zal dit hoogstwaarschijnlijk niet bijhouden maar dit is erg belangrijk om te weten.

Door de koppeling te maken met het ERP systeem kan een verkoopafdeling inzien wat het ROI van een klant is. Hoeveel tijd en energie steek ik in een klant en hoeveel wordt daaraan verdient? Het wordt direct duidelijk welke klanten het beste rendement opleveren en welke het meest belangrijk zijn voor het voortbestaan van de onderneming. Ook kunnen klanten die veel energie kosten maar weinig opleveren direct worden geïdentificeerd.

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Optimaliseer het WMS met ERP en beperk emissies

U hier lezen over de impact die geoptimaliseerd magazijnbeheer kan hebben op de CO2-voetafdruk van een bedrijf.

Lees verder

Duurzame textiel industrie met ERP software

U hier lezen hoe bedrijven in de industrie processen duurzamer kunnen maken en hun imago kunnen verbeteren door middel van ERP-software. 

Lees verder

Duurzame SCM met ERP-software

Lees hier hoe u de duurzaamheid van uw supply chain waarborgt met een geschikte ERP-software.

Lees verder