Casestudy: Machiels - Scapta

Waarom de Machiels Groep, die actief is in de milieudiensten, hernieuwbare energie, vastgoed en houtskeletbouw, kiest voor Microsoft Dynamics 365 Business Central van Scapta.

Group Machiels is wereldwijd actief in o.a. milieudiensten, hernieuwbare energie, vastgoed en houtskeletbouw. Het bedrijf heeft zijn thuishaven in Hasselt (België), maar heeft ook een stevige voet aan de grond in Zuid-Amerika (met Chili als uitvalsbasis). De bedrijfsstrategie van Group Machiels is gericht op duurzaamheid, innovatie en doorgedreven internationalisatie.

Voor de herimplementatie van het huidige ERP-pakket Microsoft Navision 2009 naar Microsoft Dynamics 365, ging Group Machiels de samenwerking aan met Microsoft partner Scapta. De focus lag daarbij op de optimalisering en digitalisering van goedkeurings- en financiële processen en de automatisering van standaard groepsrapportages.
De indrukwekkend snelle implementatie van Dynamics 365 Business Central (SaaS) was binnen een paar maanden een feit. Dankzij slimme analyses on-the-go, werd de software algauw omarmd binnen de organisatie en werd een grote efficiëntieslag geslagen.

“Automatisering met Microsoft Dynamics 365 Business Central biedt ons gemak, en de mogelijkheid toekomstgericht te zijn en te blijven. Dankzij de cloud based-oplossing blijven we altijd up-to-date. Essentieel, in een digitaal landschap waarin upgrades en nieuwe features elkaar in razend tempo opvolgen.”
~Group Machiels

Het probleem

Bij het Belgische milieutechnologie familiebedrijf Group Machiels kwam het gros van de facturen op papier binnen, waarna deze manueel moesten worden ingeboekt. Facturen die wel digitaal binnenkwamen, werden uitgeprint en in mappen gestoken, voordat zij voor het goedkeuringsproces werden doorgegeven aan de juiste verantwoordelijke. 

Deze goedkeuringsflow was al wel digitaal. De verantwoordelijken, voornamelijk unit managers en projectleiders, kennen ieder een afzonderlijke monetaire bevoegdheid. Elke functie is tot een specifiek bedrag bevoegd om te autoriseren, waardoor iedere schakel in het proces dus zijn of haar eigen taak heeft. Nadat alle stappen in het goedkeuringsproces waren doorlopen, werd een factuur bij de boekhouding afdeling aangeboden om financieel verwerkt te worden. Om het gehele purchase-to-pay-proces soepeler en sneller te laten verlopen, ging Group Machiels op zoek naar een goede SaaS-oplossing om deze processen mee te digitaliseren.

Daarnaast bestond de wens om groepsrapportages te automatiseren met een flexibele en gebruiksvriendelijke tool die medewerkers voldoende handvatten zou geven om zelf wijzigingen in door te voeren. In de oude situatie waren datasets namelijk dikwijls zo complex, dat medewerkers voor het beheer van hun BI-tool van een externe IT-partij afhankelijk waren. Group Machiels prefereerde een cloud based oplossing om de data centre footprint te verkleinen en de universele bereikbaarheid te vergroten. In de reeds ingezette overschakeling naar Microsoft 365, was Microsoft Dynamics 365 Business Central een logische vervolgstap in het globale digitaliseringsproces.

De oplossing

In de zoektocht naar een SaaS-minded partner, kwam Group Machiels algauw bij Microsoft Partner Scapta terecht – een ICT-bedrijf dat hoog aangeschreven staat op het gebied van Dynamics 365 Business Central. In tegenstelling tot de voorheen gebruikte werkwijze met Microsoft Navision, werd gezocht naar zo veel mogelijk standaardisatie in de nieuwe software. Maatwerk moest tot een minimum worden teruggebracht.

In augustus 2019 begon Scapta met de eerste voorstudie van de processen zoals die toen waren, op basis van Navision. De conclusies die daaruit voortvloeiden, werden opgetekend in een werkdocument. Zodoende stonden alle business drivers al in een vroeg stadium helder op het netvlies van alle betrokkenen en kon vanuit daar verder worden gewerkt aan de implementatie.

Die implementatie gebeurde hands-on met behulp van het train-de-trainer-principe. Binnen het bedrijf werden key users aangewezen die vanaf dag één intensief aan de slag gingen met de nieuwe software. Het voordeel van de SaaS-omgeving, is dat deze dadelijk beschikbaar is. Zodoende kon de standaardsoftware van D365 BC direct op de werkplek getoond worden en konden key users er onmiddellijk mee aan de slag. XPR365 Financials zorgde voor een vlotte start en extra basis functionaliteiten. Voor de standaard rapportages en analyses werden Power BI en Jet Analytics geïmplementeerd, voor de optische tekenherkenning (OCR) van facturen, het automatisch inscannen en goedkeuren wordt gewerkt met Continia Document Capture.

Scapta ging pragmatisch te werk en analyseerde welke functionaliteiten het best werkten, en waar wellicht nog aanpassingen moesten worden gedaan. Dankzij de workshops en het leren on-the-go, ontpopten de key users zich tot ambassadeurs van de implementatie en werd draagvlak gecreëerd om de opgedane kennis vlot over de organisatie te verspreiden.

Het resultaat

Omdat de key users vanaf het eerste uur al intensief zijn gaan werken met hun nieuwe software, voelden ze zich bij de livegang een stuk vertrouwder dan wanneer er een traject met een klassieke open analyse aan vooraf was gegaan. Het stressniveau bij de go-live was, mede dankzij het tweerichtingsverkeer in de implementatiefase, minimaal. 

Group Machiels werkt nu grotendeels met een standaardoplossing van BC. Slechts in enkele gevallen, zoals voor de masterdata van de verschillende entiteiten van de organisatie, is maatwerk toegepast. Alle applicaties uit het nieuwe systeem werden dankzij het intensieve train-de-trainer-traject direct omarmd over de gehele breedte van de organisatie. Goedkeurings- en financiële processen zijn volledig gedigitaliseerd, waardoor papier nagenoeg overbodig is geworden en medewerkers aanzienlijk minder tijd kwijt zijn aan hun autorisatie taken. 

Key users zijn naar een hoger niveau getild. Niet alleen hebben ze tijdens de workshops leren werken met nieuwe software, ze hebben enorm veel kennis opgedaan over de techniek achter hun software en de bronnen van hun data. Mochten wijzigingen nodig zijn, bijvoorbeeld in groepsrapportages in Power BI, dan kan dat in veel gevallen intern opgelost worden zonder een beroep te hoeven doen op een externe IT-partner – ook al blijft die mogelijkheid natuurlijk altijd bestaan.

“Dankzij de implementatie van BC en de samenwerking met Scapta heeft Group Machiels een gebruiksvriendelijke tool in huis waardoor er effectiever en efficiënter gewerkt kan worden en de toekomst op dit vlak verzekerd is.“Toegewijd ownership en betrokkenheid van alle medewerkers hebben ervoor gezorgd dat er enorm veel werk is verzet in een kort tijdsframe. Met name de key users hebben zich durven en willen vastbijten in het nieuwe systeem. Dat, samen met de optimale samenwerking tussen Group Machiels en Scapta, was een absolute voorwaarde voor succes.” 
~ Group Machiels

Categorie: Vastgoed

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Wat is een CAFM-systeem?

Steeds vaker wordt Computer Aided Facility Management (CAFM) ingezet om facilitaire managementprocessen in kaart te brengen. Wij vertellen u hier meer over.

Lees verder

ERP software voor makelaars

Makelaars moeten klantgericht kunnen werken met hun ERP-software en tegelijkertijd efficiënte administratieve processen implementeren.

Lees verder

Casestudy: Kolmont Woonprojecten - KPD

Waarom deze projectontwikkelaar kiest voor het ERP systeem van KPD.

Lees verder