ERP software voor makelaars

Makelaars moeten klantgericht kunnen werken met hun ERP-software en tegelijkertijd efficiënte administratieve processen implementeren.

Bijna geen enkele andere markt is zo concurrerend als de vastgoedmarkt. Hier zijn er zoveel spelers die strijden om toeslagen en onroerend goed van welke aard dan ook naar de klant willen brengen. De focus ligt hierbij enerzijds op de acquisitie van projecten en anderzijds op de eindklant aan wie een woning wordt bemiddeld. 

De perfecte ERP-software voor makelaars in onroerend goed is in staat om verkoopkansen te identificeren, markten te verkennen en tegelijkertijd uw eigen processen zo lean te maken dat overtollige middelen kunnen worden vrijgemaakt. Hieronder willen we de mogelijkheden van zo'n toepassing onder de aandacht brengen en laten zien wat er echt toe doet in de selectie. 

Inhoudsopgave

Waarom hebt u branchespecifieke ERP-software nodig? 
Waarom heeft u ERP-software specifiek nodig voor makelaars? 
Waarom heeft u een ERP-leverancier nodig met branchekennis in de makelaardij? 
Hoe vindt u de juiste ERP-software voor makelaars? 
Welke functies hebben makelaars nodig in een ERP-software? 
Conclusie: Kies ERP-software die geschikt is voor uw eigen makelaarskantoor

Waarom heeft u branchespecifieke ERP-software nodig?

Om deze reden hebben veel providers zich gespecialiseerd in bepaalde industrieën en bedrijfsgroottes en hun oplossingen precies aangepast aan de vereisten van de respectieve bedrijven. Deze bevatten vervolgens in hun standaardversies alle belangrijke functies die nodig zijn om de processen van een bedrijf uit een bepaalde sector af te dekken. 

Een ERP-software voor vastgoed bestaat uit verschillende modules. Elke module bestrijkt een specifiek verantwoordelijkheidsgebied in het bedrijf. Afhankelijk van de branche waarin een bedrijf is gevestigd, verschillen de afzonderlijke modules en functies dus van elkaar. Daarom is het belangrijk om de juiste ERP software voor uw eigen bedrijf te vinden. 

Anders zou je verschillende aanpassingen moeten doen aan de ERP-software, wat soms veel tijd en geld kost. Daarom is het raadzaam om vanaf het begin te vertrouwen op software die al veel belangrijke functies voor uw eigen branche bevat en zich al in andere bedrijven heeft bewezen. 

Waarom heeft u ERP-software specifiek nodig voor makelaars?

Makelaars hebben hun eigen eisen aan ERP-software. Aan de ene kant moet je te allen tijde beschikbaar zijn voor potentiële kopers en altijd alle informatie direct bij de hand hebben. Tegelijkertijd moet u altijd informatie kunnen verstrekken aan de verkopers. Als makelaar is het daarom belangrijk om de belangen van alle partijen met elkaar te verzoenen. Dit vereist een bijzonder hoge mate van transparantie en procesbetrouwbaarheid. 

Een ERP-software voor makelaars moet daarom de mogelijkheid bieden om processen buiten de eigen bedrijfsgrenzen in kaart te brengen. Ook de vraag van kopers groeit gestaag. Ze eisen virtuele 360° rondleidingen door de objecten en webexposés. Dit alles moet met het ERP-systeem gemaakt en verwerkt kunnen worden. 

Met kant-en-klare ERP-software kunnen meestal alleen rudimentaire gebieden worden afgedekt en is de mate van aanpassing relatief hoog. Er moeten ook aanzienlijk meer interfaces met systemen van derden worden opgezet die taken dekken die dergelijke software niet dient. Daarom is het meestal raadzaam om te vertrouwen op branchespecifieke ERP-software. 

Waarom heeft u een ERP-leverancier nodig met branchekennis in de makelaardij?

De focus ligt dan ook op de leverancier van de ERP-software. Als ze uw branche kennen, is dit een doorslaggevend voordeel ten opzichte van aanbieders van buiten de branche. Hij kent de specifieke case trikes en eisen in de branche en kan helpen met belangrijke tips uit eerdere implementaties. 

Een niet-industriële leverancier weet niet waar de software zich moet aanpassen aan de processen en waar de processen van de software zich kunnen aanpassen. Juist die kennis is cruciaal bij de uitvoering. Dit is altijd een beslissende ingreep in de bedrijfspraktijk van een bedrijf. Er moet voor gezorgd worden dat er zo min mogelijk overlast is. Veel ERP-projecten, zelfs zeer grote bedrijven, zijn in het verleden al mislukt. 

Hoe vindt u de juiste ERP-software voor makelaars?

Maar hoe vinden bedrijven nu de juiste ERP-software in de soms zeer ondoorzichtige ERP-markt? Allereerst is het belangrijk om precies te weten waar je naar op zoek bent. Dit klinkt banaal, maar het is een elementaire voorwaarde voor een succesvolle zoektocht. Allereerst is het belangrijk om te bepalen wat de gewenste ERP-software precies moet kunnen. Alle randvoorwaarden zijn vastgelegd in een eisenspecificatie.

De functies worden ook vermeld en geprioriteerd. Met de volledige specificaties in de hand kan dan de daadwerkelijke zoektocht beginnen. Vergelijkingsportalen op internet bieden u de mogelijkheid om in één klap verschillende systemen te filteren en met elkaar te vergelijken. Dit leidt u snel naar een shortlist van potentiële systemen die vervolgens nader kunnen worden onderzocht. 

Welke functies hebben makelaars nodig in een ERP-software?

In het volgende willen we ons wijden aan enkele belangrijke functies van een ERP-software voor makelaars in onroerend goed en hun voordelen voor de praktijk benadrukken. Welke modules en functies uiteindelijk worden geïmplementeerd, hangt grotendeels af van uw eigen bedrijf en het bedrijfsgebied. 

Customer Relationship Management (CRM)

Een CRM-module centraliseert alle maatregelen die een bedrijf neemt op het gebied van klanttevredenheid en klantloyaliteit. Van klantenservice tot marketing en verkoop, alle processen komen hier samen en kunnen van hieruit worden georganiseerd en beheerd. 

Voor elke klant wordt een klantenbestand aangemaakt, waarin vervolgens alle informatie en aanspreekpunten naar deze klant samenkomen. Alle actoren in het bedrijf hebben daar dan gezamenlijk toegang toe. Op deze manier kunt u op elk moment informatie aan de klant verstrekken en verzoeken sneller verwerken. 

Evaluaties van de gegevens bieden ook een dieper inzicht in de behoeften van klanten en maken het mogelijk conclusies te trekken over verkoopkansen. Op deze manier kunnen de inspanningen in de verkoop veel preciezer op elkaar worden afgestemd. Uiteindelijk helpt een CRM-module om sneller en efficiënter te bemiddelen in vastgoed.

Project Portfolio Management

Het aantal te bemiddelen objecten kan snel doordringen tot drie- of zelfs viercijferige dimensies, zodat u niet om portefeuillebeheer heen kunt. Hiermee kan alle informatie voor elke individuele wooneenheid duidelijk worden weergegeven en beheerd. De ERP-software levert vervolgens alle relevante gegevens, zoals huidige huurders, kamergroottes, laatste renovatiegegevens, enz. 
Automatische creatie van exposé's 

Vanuit de objectgegevens kunnen de bijbehorende functies vervolgens worden gebruikt om automatisch exposés voor de afzonderlijke eigenschappen te maken. Vooraf gedefinieerde tekstmodules kunnen vervolgens eenvoudig worden samengesteld met de bijbehorende informatie voor een object. Foto's en plattegronden zijn ook gemakkelijk in te voegen. Dit creëert met een druk op de knop een bijbehorend exposé en bespaart enorm veel tijd, die vervolgens elders winstgevend kan worden geïntroduceerd. 

Rapportage & Business Intelligence

Of het nu gaat om tabellen, grafieken of lijsten met belangrijke kerncijfers, de software biedt tal van rapportagemogelijkheden waarmee betere beslissingen kunnen worden genomen. De individuele rapporten kunnen ook worden gepersonaliseerd en aangepast. Op deze manier kunt u dagelijks de cijfers verkrijgen die van centraal belang zijn voor uw eigen bedrijfsgebied. 

Met de BI-functies ga je een paar stappen verder. Cijfers worden niet alleen weergegeven, maar ze kunnen worden geanalyseerd en geëvalueerd. Causaliteiten en correlaties kunnen worden opgespoord en uitgebuit. Hiervoor is een hele hand aan analysemethoden beschikbaar. Op deze manier hebben bedrijven de mogelijkheid om diepgaande onthullende inzichten te brengen in hun eigen bedrijfsactiviteiten. 

Human Resource Management (HRM)

Evenzo moet de ERP-software het volledige administratieve deel van het bedrijf bestrijken. Onderdeel hiervan is ook human resource management. Hier worden alle zaken met betrekking tot het eigen personeel gecentraliseerd en beheerd. Salarisadministratie, personeelsinzetplanning, tijd- en werkanalyse of gewoon werknemerstijdregistratie vinden hier hun plaats. 

Conclusie: Kies ERP-software die geschikt is voor uw eigen makelaarskantoor

Met een beetje voorbereiding en de kennis van wat u precies zoekt, is ERP-zoeken veel eenvoudiger. Makelaars hebben tal van functies nodig in hun ERP-software voor klantenservice, vastgoedbeheer en verkoopbeheer. 

De interactie van alle functies zorgt er uiteindelijk voor dat een enorme hoeveelheid middelen op alle niveaus kan worden bespaard en elders winstgevend kan worden gebruikt. Met onze vergelijkingstool heeft u de mogelijkheid om snel geschikte systemen te vinden en zo een shortlist samen te stellen. 

Categorie: Vastgoed

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Wat is een CAFM-systeem?

Steeds vaker wordt Computer Aided Facility Management (CAFM) ingezet om facilitaire managementprocessen in kaart te brengen. Wij vertellen u hier meer over.

Lees verder

Casestudy: Machiels - Scapta

Waarom de Machiels Groep, die actief is in de milieudiensten, hernieuwbare energie, vastgoed en houtskeletbouw, kiest voor Microsoft Dynamics 365 Business Central van Scapta.

Lees verder

Casestudy: Kolmont Woonprojecten - KPD

Waarom deze projectontwikkelaar kiest voor het ERP systeem van KPD.

Lees verder