3 (online) marketing trends waar we in 2024 op moeten letten
Van social commerce, tot organic marketing en de aanhoudende populariteit van AI: met deze trends moeten marketeers in 2024 rekening houden.
Marketing is een vakgebied waarin men continu te maken heeft met verandering en innovatie. Van traditionele media, tot aan de kennismaking met influencer marketing, sociale media en Artificial Intelligentie: het is voor marketeers hard werken om bij de tijd te blijven.
2023 was, zoals bijna altijd eigenlijk, een turbulent jaar voor het vakgebied marketing. Als geen ander kregen zij namelijk te maken met kunstmatige intelligentie. Ieder bedrijf wil er iets mee, en naar welke afdeling wordt dan doorgaans het eerste gekeken? Juist: marketing. Gelukkig kon men hierdoor ondervinden hoe nuttig AI kan zijn bij de ondersteuning van alledaagse taken en werkzaamheden.
In onze reeks over de belangrijkste digitale trends en technologische ontwikkelingen in 2024 kijken wij iedere keer naar een aantal relevante veranderingen per vakgebied. Met vandaag in de schijnwerpers: marketing.
#1 - Authenticiteit en personalisatie
De mens is anno 2024 meer en vaker online dan ooit. De meesten van ons brengen per dag toch een aantal uurtjes door voor een scherm. Voor velen heeft de overvloed aan content ervoor gezorgd dat ze nog moeilijk zonder kunnen.
Bedrijven en merken proberen hier al enige tijd zoveel mogelijk op in te spelen. Analysemogelijkheden in Customer Relationship Management-software stellen gebruikers in staat om inzicht te krijgen in het online gedrag van hun doelgroep, waardoor ze precies weten waar ze te vinden zijn en net zo belangrijk: hoe ze het beste benaderd kunnen worden. Maar de consument bestoken met generieke, impactloze berichten, lijkt in 2024 toch echt niet meer te kunnen.
Het wordt voor bedrijven steeds belangrijker om te laten zien waar ze voor staan. Potentiële klanten moeten overtuigd worden dat zij de beste keuze voor hen zijn. Mochten zij zich niet kunnen vinden in de kernwaarden van een organisatie, of worden deze simpelweg niet duidelijk genoeg uitgestraald, dan heeft men genoeg keuze om over te stappen naar een ander.
User-generated content
Er zijn verschillende manieren om de authenticiteit van een merk/bedrijf te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is door middel van user-generated content (UGC), waarin bedrijven gebruik maken van content van hun gebruikers/klanten.
Deze vorm van marketing op social media is niet alleen goedkoper dan allerlei dure ad-campaigns, het zorgt er ook voor dat men zich sneller en intenser verbonden kan voelen met de organisatie. De kans is immer groter dat een jongere zich aangesproken zal voelen door een boodschap van een leeftijdsgenoot, dan die van iemand waarmee hij of zij zich niet direct identificeert.
#2 - Social commerce
Het is tegenwoordig makkelijker dan ooit om iets te kopen. Met slechts een aantal drukken op de knop (lees: clicks) heeft iemand binnen een mum van tijd nieuwe kleding, elektronica of zelfs eten en drinken in huis. Hoewel online shoppen natuurlijk al langere tijd een welbekend fenomeen is, is het wel continu aan het ontwikkelen. Zo lijkt social commerce in 2024 nog relevanter te gaan worden.
Social commerce stelt social media-gebruikers in staat om eenvoudig nieuwe producten of diensten aan te schaffen. Daar waar bedrijven vroeger in een advertentie moesten doorverwijzen naar de website om iets te kunnen kopen, hoeven gebruikers dankzij social commerce de social media-app niet eens meer te verlaten. Deze processen lijken dus steeds meer samen te smelten, voor marketeers dus een uitgelezen kans om deze ontwikkeling in het nieuwe jaar goed in de gaten te houden.
#3 - Kunstmatige intelligentie (AI)
Iedereen zal het in 2023 wel gemerkt hebben: het was het jaar van kunstmatige intelligentie. Waar men ook keek: op social media, het nieuws, waar dan ook.. AI was vaak genoeg het gesprek van de dag. Deze ontwikkeling lijkt in 2024 niet tot stilstand te komen.
Integendeel zelfs: vooral op het gebied van marketing kan generatieve AI een enorm verschil maken. Veel marketeers hebben ongetwijfeld al eens de wateren getest. Van het schrijven van een headline, tot brainstormsessies en research over een bepaald onderwerp: AI kan het allemaal.
Toch was kunstmatige intelligentie in 2023 niet altijd even positief in het nieuws. Daar hoopt men in het nieuwe jaar, mede dankzij de totstandkoming van de AI Act, verandering in te brengen. Zolang ontwikkelaars van AI-applicaties integriteit, eerlijkheid en transparantie hoog in het vaandel hebben, weten wij zeker dat we in 2024 wederom volop kunnen profiteren van al het moois dat het te bieden heeft.
18 januari 2024
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
AI-tools: de sleutel tot hogere klanttevredenheid?
De mening van klantenservicemedewerkers: vinden zij dat AI-tools daadwerkelijk een verschil maken?
Lees verderTrends en ontwikkelingen: zo bewegen we tegenwoordig over het internet
Het is van cruciaal belang om te weten hoe uw doelgroep zich online gedraagt. Hoe u hier achter kan komen? Dat leest u hier.
Lees verderCRM-leverancier HubSpot deelt belangrijkste marketingtrends (2024)
Kunstmatige intelligentie (AI), social media en data: dit zijn de belangrijkste marketingtrends van het moment.
Lees verder