Detailhandel
Marketing

Marketing voor de detailhandel

Marketing wordt vaak als belangrijk ervaren, maar wordt bij het stellen van prioriteiten vaak achteruitgeschoven door de complexiteit en de prijs. Met marketingsoftware kunt u eenvoudig marketingcampagnes opzetten.

Iedereen die die werkzaam is in de detailhandel krijgt vroeg of laat te maken met de marketing kant van het vakgebied. De verschillende vormen van adverteren zijn zo divers dat het al gauw lastig worden om de juiste advertentiestrategie er tussenuit te pikken. Niet voor niets zijn er vele studies aan geweid en zijn er kantoren die zich enkel richten op het adverteren binnen de detailhandel. Vooral in de detailhandel is men sterk afhankelijk van reclame. Door steeds nauwere markten groeit de druk gestaag. Prijzen en producten worden transparanter en klanten stellen steeds hogere eisen.

Voorwaarde voor adverteren

Een goede campagne is één ding, maar de voorwaarde is altijd de haalbaarheid hiervan. Heeft het bedrijf voldoende infrastructuur om een campagne te verwerken? De basis voor reclame is niet alleen het budget en de knowhow voor het analyseren en evalueren van de maatregelen, maar ook de technische infrastructuur. Maar voordat we verdwalen in de afzonderlijke advertentiemaatregelen en advertentiemateriaal, willen we ons in dit artikel beperken tot de gebieden waarop een ERP-systeem specifiek reclame en klantrelatiebeheer kan ondersteunen en in hoeverre dit gebeurt. Laten we beginnen met rechtstreeks adverteren voor een bedrijf in de detailhandel.

Wie is mijn doelgroep?

Onder marketing wordt in het algemeen verstaan de verspreiding van informatie aan het publiek of aan een specifieke doelgroep, die wordt uitgevoerd door bedrijven voor promotie, beeldvorming of publiciteitsdoeleinden. Enerzijds kunnen de afzonderlijke distributiekanalen worden geanalyseerd met betrekking tot hun frequentie; anderzijds kunnen de producten evalueren in relatie tot de vraag in relatie tot het respectieve distributiekanaal, om slechts één voorbeeld te geven. In termen van deze resultaten kunnen advertentiecampagnes goed worden gepland. Een ander voorbeeld zou de evaluatie van klachten en verzoeken van klanten zijn. Op deze manier kan een bedrijf belangrijke indrukken en nieuwe kennis over zijn doelgroep opdoen. Deze gegevens zijn ook waardevol bij het plannen van reclamemaatregelen. Naast het aanbieden van de database voor een promotieplan, kunnen ERP-systemen ook aangepaste verkoop- en marketingcampagnes uitvoeren en snelle inkomstenprognoses genereren.

CRM-systemen voor goede advertentieplannen

Naast de voordelen van een ERP-systeem voor het plannen van een advertentiestrategie, kunnen ERP-systemen ook zeer winstgevend zijn voor klantrelatiebeheer. Klantrelatiebeheersystemen (CRM-systemen) zijn beschikbaar als individuele oplossingen of direct geïntegreerd in ERP-systemen of hiermee verbonden. We hebben al gerapporteerd over de voordelen van het verbinden van deze twee systemen. 
Op dit punt kijken we nog eens naar de voordelen die een CRM-systeem kan bieden voor een detailhandel. Als een klant over een specifiek product klaagt, hangt dit altijd af van de manier waarop zijn klacht wordt behandeld. Als een klant zichzelf niet serieus neemt, of als de klacht te lang onbeantwoord blijft, verlies je hem waarschijnlijk als klant. En wat nog erger is, is dat men de eigen reputatie duurzaam schaadt, omdat ontevreden klanten hun ongenoegen vaker naar buiten dragen.

Klachtenmanagement

Een goed klachtenmanagement is daarom meer dan alleen een situationeel beeld. Het levert een blijvende bijdrage aan het hoog houden van de reputatie van het bedrijf. Maar niet alleen op dit gebied is een CRM-systeem uiterst winstgevend. Zelfs als het gaat om klantloyaliteit, kun je zo'n programma nauwelijks omzeilen. Het werven van nieuwe klanten is een kostbare onderneming en wanneer bestaande klanten verloren zijn, zelfs niet winstgevend. Daarom is het bijzonder belangrijk om de bestaande klanten te behouden door middel van gericht klantenbeheer. Dit wordt eenvoudiger door de verzamelde gegevens die u kunt inzetten. 

Naast een geschiedenis van reeds gedane aankopen, kan bijvoorbeeld worden bepaald via welk kanaal, op welk tijdstip en voor welk bedrag de klant welk product heeft gekocht en hoe tevreden hij was met de aankoop, de service en het advies. Door al deze factoren te combineren, kan de klant een specifiek en exclusief aanbod voor zijn individuele behoeften worden aangeboden.

Marketing en klantrelatiebeheer is en blijft een kernthema in deze branche. ERP-systemen kunnen veel meer dan dit artikel kan laten zien. Vooral de uitdagingen van de toekomst met betrekking tot nieuwe afzetmarkten, communicatiekanalen en reclamemedia houden deze gebieden dynamisch. 

Wanneer u een geschikte ERP-provider kiest, moet u er daarom voor zorgen dat deze een systeem biedt dat echt bij uw bedrijf past. Omdat een commitment van een leverancier vaak vele jaren duurt en u de concurrentie wilt bijhouden. De aanbieder moet dit ook doen in termen van nieuwe technologieën.

Lees meer over:
Detailhandel Marketing
Leverancier van de maand

Waarom actueel en compleet inzicht essentieel is voor het management

Elke organisatie streeft naar goede resultaten. Voor het management van een bedrijf is het daarom van groot belang een actueel totaalbeeld op het bedrijf te hebben.

Lees verder
Leverancier van de maand

Waar begin je als je succesvol wilt digitaliseren?

Voor bouwbedrijven die ermee beginnen heeft Van Meijel een goed advies: “Neem digitalisering op in je visie en strategie.”

Lees verder