Detailhandel
Marketing

Marketing voor de detailhandel

Marketing wordt vaak als belangrijk ervaren, maar wordt bij het stellen van prioriteiten vaak achteruitgeschoven door de complexiteit en de prijs. Met marketingsoftware kunt u eenvoudig marketingcampagnes opzetten.

Iedereen die die werkzaam is in de detailhandel krijgt vroeg of laat te maken met de marketing kant van het vakgebied. De verschillende vormen van adverteren zijn zo divers dat het al gauw lastig worden om de juiste advertentiestrategie er tussenuit te pikken. Niet voor niets zijn er vele studies aan geweid en zijn er kantoren die zich enkel richten op het adverteren binnen de detailhandel. Vooral in de detailhandel is men sterk afhankelijk van reclame. Door steeds nauwere markten groeit de druk gestaag. Prijzen en producten worden transparanter en klanten stellen steeds hogere eisen.

Voorwaarde voor adverteren

Een goede campagne is één ding, maar de voorwaarde is altijd de haalbaarheid hiervan. Heeft het bedrijf voldoende infrastructuur om een campagne te verwerken? De basis voor reclame is niet alleen het budget en de knowhow voor het analyseren en evalueren van de maatregelen, maar ook de technische infrastructuur. Maar voordat we verdwalen in de afzonderlijke advertentiemaatregelen en advertentiemateriaal, willen we ons in dit artikel beperken tot de gebieden waarop een ERP-systeem specifiek reclame en klantrelatiebeheer kan ondersteunen en in hoeverre dit gebeurt. Laten we beginnen met rechtstreeks adverteren voor een bedrijf in de detailhandel.

Wie is mijn doelgroep?

Onder marketing wordt in het algemeen verstaan de verspreiding van informatie aan het publiek of aan een specifieke doelgroep, die wordt uitgevoerd door bedrijven voor promotie, beeldvorming of publiciteitsdoeleinden. Enerzijds kunnen de afzonderlijke distributiekanalen worden geanalyseerd met betrekking tot hun frequentie; anderzijds kunnen de producten evalueren in relatie tot de vraag in relatie tot het respectieve distributiekanaal, om slechts één voorbeeld te geven. In termen van deze resultaten kunnen advertentiecampagnes goed worden gepland. Een ander voorbeeld zou de evaluatie van klachten en verzoeken van klanten zijn. Op deze manier kan een bedrijf belangrijke indrukken en nieuwe kennis over zijn doelgroep opdoen. Deze gegevens zijn ook waardevol bij het plannen van reclamemaatregelen. Naast het aanbieden van de database voor een promotieplan, kunnen ERP-systemen ook aangepaste verkoop- en marketingcampagnes uitvoeren en snelle inkomstenprognoses genereren.

CRM-systemen voor goede advertentieplannen

Naast de voordelen van een ERP-systeem voor het plannen van een advertentiestrategie, kunnen ERP-systemen ook zeer winstgevend zijn voor klantrelatiebeheer. Klantrelatiebeheersystemen (CRM-systemen) zijn beschikbaar als individuele oplossingen of direct geïntegreerd in ERP-systemen of hiermee verbonden. We hebben al gerapporteerd over de voordelen van het verbinden van deze twee systemen. 
Op dit punt kijken we nog eens naar de voordelen die een CRM-systeem kan bieden voor een detailhandel. Als een klant over een specifiek product klaagt, hangt dit altijd af van de manier waarop zijn klacht wordt behandeld. Als een klant zichzelf niet serieus neemt, of als de klacht te lang onbeantwoord blijft, verlies je hem waarschijnlijk als klant. En wat nog erger is, is dat men de eigen reputatie duurzaam schaadt, omdat ontevreden klanten hun ongenoegen vaker naar buiten dragen.

Klachtenmanagement

Een goed klachtenmanagement is daarom meer dan alleen een situationeel beeld. Het levert een blijvende bijdrage aan het hoog houden van de reputatie van het bedrijf. Maar niet alleen op dit gebied is een CRM-systeem uiterst winstgevend. Zelfs als het gaat om klantloyaliteit, kun je zo'n programma nauwelijks omzeilen. Het werven van nieuwe klanten is een kostbare onderneming en wanneer bestaande klanten verloren zijn, zelfs niet winstgevend. Daarom is het bijzonder belangrijk om de bestaande klanten te behouden door middel van gericht klantenbeheer. Dit wordt eenvoudiger door de verzamelde gegevens die u kunt inzetten. 

Naast een geschiedenis van reeds gedane aankopen, kan bijvoorbeeld worden bepaald via welk kanaal, op welk tijdstip en voor welk bedrag de klant welk product heeft gekocht en hoe tevreden hij was met de aankoop, de service en het advies. Door al deze factoren te combineren, kan de klant een specifiek en exclusief aanbod voor zijn individuele behoeften worden aangeboden.

Marketing en klantrelatiebeheer is en blijft een kernthema in deze branche. ERP-systemen kunnen veel meer dan dit artikel kan laten zien. Vooral de uitdagingen van de toekomst met betrekking tot nieuwe afzetmarkten, communicatiekanalen en reclamemedia houden deze gebieden dynamisch. 

Wanneer u een geschikte ERP-provider kiest, moet u er daarom voor zorgen dat deze een systeem biedt dat echt bij uw bedrijf past. Omdat een commitment van een leverancier vaak vele jaren duurt en u de concurrentie wilt bijhouden. De aanbieder moet dit ook doen in termen van nieuwe technologieën.

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Optimaliseer het WMS met ERP en beperk emissies

U hier lezen over de impact die geoptimaliseerd magazijnbeheer kan hebben op de CO2-voetafdruk van een bedrijf.

Lees verder

Duurzame textiel industrie met ERP software

U hier lezen hoe bedrijven in de industrie processen duurzamer kunnen maken en hun imago kunnen verbeteren door middel van ERP-software. 

Lees verder

Duurzame SCM met ERP-software

Lees hier hoe u de duurzaamheid van uw supply chain waarborgt met een geschikte ERP-software.

Lees verder