Risico’s in supply chains: dit zijn de 8 belangrijkste
Want voorkomen is altijd beter dan genezen.
Aan het begin van dit jaar keken we naar 3 belangrijke trends in Supply Chain Management. Maar in dit vakgebied is het niet alleen belangrijk om stil te staan bij kansen en mogelijkheden; bewustzijn van de risico’s van het vak is minstens zo cruciaal.
Dus wat zijn de belangrijkste supply chain risico’s? En welke rol kan Supply Chain Management-software hierin spelen? Daar zullen we in dit artikel dieper op ingaan.
Een turbulent tijdperk
Als dit jaar ons tot dusverre iets duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel dat wereldwijde toeleveringsketens voor grote uitdagingen staan. Of het nu gaat om politieke onrust, economische instabiliteit of de uitdagingen van nieuwe technologieën: het plannen van langetermijnstrategieën is moeilijker dan ooit. Om concurrerend te blijven moeten bedrijven proactief handelen en hun Supply Chain Management (SCM) voorbereiden op de uitdagingen van de toekomst.
#1 | Geopolitiek
Oorlogen en conflicten brengen niet alleen verstrekkende gevolgen voor de getroffen regio’s met zich mee; ze hebben ook invloed op de rest van de wereld. Van politieke instabiliteit, tot het blokkeren van handelsroutes… iedereen voelt de gevolgen. Daarnaast kunnen de recente beslissingen van de Amerikaanse regering ook gevolgen met zich meebrengen; wereldwijd zullen de kosten van supply chains flink gaan stijgen.
Bedrijven moeten zich daarom blijven inlezen in dit soort geopolitieke kwesties. Het kan namelijk zomaar voorkomen dat een handelsroute te duur wordt, of ophoudt te bestaan. De meeste bedrijven hebben hier twee oplossingen voor:
- Nearshoring: het verplaatsen van de productie naar het eigen land, of politiek stabielere regio’s.
- Leveranciers: zorg dat je altijd met meerdere leveranciers samenwerkt. Mocht de één niet kunnen leveren, dan heb je altijd nog een andere mogelijkheid op zak.
#2 | Economische onzekerheid
Inflatie, instabiele markten en schommelende luchtvracht tarieven maken het moeilijk om een betrouwbare planning voor langere termijn te maken. Interventies zoals die van de Amerikaanse regering of onzekerheden in energieprijzen leggen flink wat druk op transport- en productiekosten.
Het is daarom aan te raden om je inkoopstrategie eens goed onder de loep te nemen. Zorg dat je een goed ontwikkeld netwerk van leveranciers hebt en dat voorraad en materialen strategisch worden ingekocht. In deze onzekere tijden geldt het volgende namelijk meer dan ooit: het is beter om te hebben, dan dat het is om nodig te hebben.
#3 | Kunstmatige intelligentie en technologie
Kunstmatige intelligentie (AI) is in opkomst, ook in dit vakgebied. Artificiële automatisering kan bijdragen aan het verkleinen van risico’s en versoepelen van bedrijfsprocessen, maar is nooit geheel zonder risico.
AI is namelijk alleen zo goed als de data waarmee het moet werken. Onjuiste datasets kunnen ervoor zorgen dat de software systematisch de verkeerde beslissingen neemt. Daarnaast kunnen technische mankementen of een te grote afhankelijkheid van geautomatiseerde hulpmiddelen ook voor problemen zorgen. Veel bedrijven vertrouwen daarom op digitale tweelingen: virtuele weerspiegelingen van hun toeleveringsketens, om adequaat en snel te kunnen reageren op verstoringen. Maar ook deze systemen stellen hoge eisen aan IT-beveiliging en gegevensbeheer.
De voordelen zijn dus duidelijk: snellere processen, eliminatie van handmatige processen en efficiëntere inzet van middelen. Maar AI zal deze voordelen uitsluitend met zich meebrengen, als het op de juiste manier wordt ingezet en het personeel weet hoe het ermee overweg moet.
Lees ook: ‘De voor- en nadelen van AI in Supply Chain Management’
#4 | Cybersecurity
Wie ‘cyberaanval’ in een van de zoekmachines typt, zal snel talloze recente praktijkvoorbeelden terugvinden. Hackers misbruiken beveiligingslekken bij leveranciers om zo het hele netwerk in gevaar te brengen. Het resultaat? Het stilvallen van productie, verliezen van data en financiële schade.
Het is daarom belangrijk dat bedrijven investeren in een veilige softwareomgeving. Zorg ook altijd voor een plan de campagne, mocht er wel een lek in je cybersecurity gevonden worden.
#5 | Grondstoftekorten
De toenemende vraag en politieke interventies zorgen ervoor dat de beschikbaarheid van bepaalde kritieke grondstoffen steeds schaarser wordt. Zoals eerder gezegd is het dus van belang om te werken aan je leveranciersbestand; zorg dat je altijd opties achter de hand hebt. Indien mogelijk is het tevens aan te raden om bepaalde materialen zo dicht mogelijk bij huis te winnen, zo ben je minder afhankelijk van geopolitieke ontwikkelingen en kun je aanvoerroutes tegelijkertijd verkorten.
#6 | De natuur
Hittegolven, overstromingen en allerlei andere extreme weersomstandigheden komen steeds vaker overal ter wereld voor. Deze gebeurtenissen kunnen leiden tot disrupties in productie en transport. Dit kan tot flinke verliezen leiden.
Ook in dit geval is het van cruciaal belang om jezelf goed voor te bereiden op deze scenario’s. Zo maken sommige bedrijven gebruik van satellietgegevens om bosbranden of overstromingen in een vroeg stadium te detecteren. Deze proactieve risicopreventie zorgt ervoor dat vertragingen zo veel mogelijk kunnen worden voorkomen en zelfs als ze onvermijdelijk zijn, dan heeft men tijd om over alternatieven na te denken. Bedrijven die hun supply chains veerkrachtig maken en proactief te werk gaan, zijn veel beter voorbereid op het onverwachte.
#7 | Nieuwe wet- en regelgeving
Wereldwijd worden steeds meer wetten en regels aangescherpt. Van betere omstandigheden voor het personeel, tot het verminderen van CO2-uitstoot… het is belangrijk dat toeleveringsketens voldoen aan deze wetten en regels.
#8 | Infrastructuur
De wereldwijde vraag groeit, maar veel plaatselijke infrastructuur kan deze groei niet bijbenen. Overvolle havens, een gebrek aan containers en stakingen zorgen ervoor dat leveringen niet altijd even soepel verlopen. Er is daarnaast ook een tekort aan vakmensen zoals vrachtwagenchauffeurs, douanemedewerkers of havenarbeiders, wat leidt tot extra vertragingen.
Bedrijven moeten ervoor zorgen dat ze verschillende opties achter de hand houden en eventuele knelpunten in infrastructuur tijdig identificeren. Overweeg bijvoorbeeld om vracht via de lucht of zee te transporteren; zo kan je altijd op verschillende opties terugvallen.
Samenvattend
Het wordt steeds moeilijker om een toeleveringsketen volledig risicoloos in te richten. Daarvoor zijn we simpelweg te afhankelijk van hetgeen dat er om ons heen gebeurt. Geopolitieke spanningen, technologische kwetsbaarheden, klimaatverandering… en ga zo maar door.
Bedrijven moeten hierop voorbereid zijn. Het is belangrijker dan ooit om uitdagingen tijdig te identificeren, zodat je deze kan omzetten in een kans. Wie nu investeert in veerkracht, technologie en partnerships, is beter voorbereid op de uitdagingen van morgen. En dat zou weleens het verschil kunnen maken.
6 mei 2025
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
Leer van de besten: Gartners 2025 Supply Chain Top 25
Wat kunnen we leren van organisaties als Heineken, L’Oréal en Microsoft?
Lees verderOverheid gaat supply chains onder de loep nemen
Inspecties moeten uitwijzen of organisaties voldoende aandacht besteden aan hun digitale weerbaarheid.
Lees verderNederlandse autoriteiten eisen meer transparantie in supply chains
Markttoezicht-autoriteiten eisen meer transparantie en willen dat producenten meer verantwoordelijkheid nemen.
Lees verder