De voor- en nadelen van AI in Supply Chain Management
Ontdek hoe kunstmatige intelligentie het beheer van supply chains aanzienlijk eenvoudiger en beter kan maken.
Supply Chain Management (SCM) speelt een centrale rol in ieder bedrijf dat goederen produceert of verplaatst. Kunstmatige intelligentie, iets dat we ook wel kennen als AI, kan deze bedrijven helpen om de efficiëntie en precisie van hun SCM-processen drastisch te verbeteren. Maar voordat je besluit om AI in SCM toe te passen, is het belangrijk om te weten wat daar allemaal bij komt kijken. En daar zullen wij in dit artikel dieper op ingaan.
Inhoudsopgave
- Wat is Supply Chain Management (SCM)?
- De rol van artificiële intelligentie (AI) in SCM
- 8 voordelen van AI in SCM
- Uitdagingen en nadelen
- Conclusie
Wat is Supply Chain Management (SCM)?
Het beheren van een supply chain (in onze taal ook wel toeleveringsketen genoemd) draait om het beheersen, bewaken en plannen van de gehele productstroom. Van het inkopen van materialen, tot aan het eindproduct dat bij de klant wordt bezorgd. Het doel van SCM is om de efficiëntie van al deze processen te verhogen, zodat de kosten tegelijkertijd verlaagd kunnen worden. Het eindresultaat van al deze inspanningen? Een tevreden klant.
Bedrijven die manieren ontdekken om hun supply chain te optimaliseren, zullen in staat zijn om mee te bewegen in deze dynamische, digitale wereld. Ze kunnen tevens sneller reageren op marktveranderingen en zijn hierdoor in staat om hun productiekosten laag te houden. Het is daarom belangrijk om zoveel mogelijk op de hoogte te blijven van de nieuwste technologische ontwikkelingen.
De uitdagingen van SCM
Supply Chain Management gaat gepaard met een hoop hobbels en valkuilen. Van stijgende kosten en klantverwachtingen, tot globale pandemieën: het wordt steeds moeilijker om alles goed te doen. Daarnaast hebben bedrijven vaak moeite met het efficiënt verzamelen, bewaren en analyseren van hun data: ook dit komt de efficiëntie van een supply chain niet ten goede.
Een ander groot probleem is dat vaak veel processen handmatig bijgehouden moeten worden. Logistieke bedrijven werken met verschillende systemen en spreadsheets en moeten continu met expediteurs of transporteurs schakelen. Vooral bedrijven die vertrouwen op ietwat gedateerde softwaresystemen, kunnen maar moeilijk het overzicht bewaren en hun processen zo efficiënt mogelijk inrichten.
De rol van artificiële intelligentie (AI) in SCM
Kunstmatige intelligentie zou hierin een oplossing kunnen bieden. Met behulp van de juiste AI-tools kunnen bedrijven bijvoorbeeld beter voorspellingen doen, of kunnen bepaalde routinematige analyses worden geautomatiseerd. AI-ondersteunde systemen kunnen bedrijven van innovatieve oplossingen voorzien door gegevens te analyseren en door ze van real-time inzichten te voorzien.
Dit zorgt er niet alleen voor dat processen worden verbeterd, maar dat informatie tevens sneller en nauwkeuriger wordt verzameld. Hierdoor kunnen bedrijven hun beslissingen steeds beter met data onderbouwen. En in een wereld waarin de concurrentie steeds heviger wordt, is dit van cruciaal belang om concurrerend te blijven.
8 voordelen van AI in SCM
Maar hoe kunnen bedrijven dan precies profiteren van artificial intelligence (AI) in hun toeleveringsketen? Laten we de acht belangrijkste voordelen eens op een rij zetten.
1 | Betere voorspellingen
Dankzij AI kunnen bedrijven nauwkeurige voorspellingen doen, gebaseerd op interne en externe gegevens. Denk hierbij aan verkooptrends, marketinggegevens en marktanalyses. Hierdoor kunnen voorraadniveaus en productieplanningen nog beter op bepaalde omstandigheden worden afgestemd, zodat overtollige voorraad of andere knelpunten zoveel mogelijk worden voorkomen.
2 | Meer automatisering, meer efficiëntie
AI kan gegevens veel sneller analyseren dan wij dat kunnen. Hierdoor kunnen ze handmatige processen zoals orderverwerking en de indeling van het magazijn voor een groot deel automatiseren. Dit bespaart tijd, vermindert de kans op fouten en zorgt voor een snellere en nauwkeurigere toeleveringsketen.
3 | Kostenreductie
AI helpt logistieke routes te optimaliseren, waardoor zowel transportkosten als levertijden worden geminimaliseerd. Daarnaast wordt het onderhoud van machines en voertuigen gemonitord; storingen kunnen vroegtijdig gesignaleerd en voorkomen worden. En zo zijn er nog veel meer besparingen te benoemen.
4 | Minder fouten, meer kwaliteit
AI is, zoals gezegd, in staat om fouten in productie en logistiek snel te herkennen. Hierdoor worden bijvoorbeeld retourzendingen en materiaalverspillingen verminderd. Tegelijkertijd helpt het zwakke punten in het systeem te identificeren: iets dat de uiteindelijke kwaliteit van het hele proces ten goede komt.
5 | Aanpassingsvermogen
Doordat storingen en inefficiënte processen snel worden herkend, zijn bedrijven in staat om hier tijdig op te reageren. De processen van het bedrijf worden hierdoor veerkrachtiger en flexibeler, waardoor ze beter op ontwikkelingen kunnen inspelen.
6 | Verbeterde besluitvorming
AI voorziet bedrijven van waardevolle inzichten; ze kunnen grote hoeveelheden data namelijk veel sneller en beter analyseren. Deze inzichten stellen bedrijven in staat om betere beslissingen te nemen. Een weldoordachte, goed geïnformeerde beslissing is namelijk veel beter dan een gehaaste.
7 | Duurzaam ondernemen
De proactiviteit en slimme inzichten van AI dragen niet alleen bij aan de vermindering van kosten, maar ook aan milieu-technische zaken, zoals de uitstoot van het bedrijf. Tegelijkertijd wordt overproductie voorkomen, waardoor verspilling en onnodige kosten zoveel mogelijk worden geminimaliseerd.
8 | Integratie van het ERP-systeem
AI kan daarnaast naadloos worden geïntegreerd in overige bestaande software. Het wordt dus niet alleen gekoppeld aan de SCM-software, maar ook aan systemen zoals het ERP. Door real-time gegevens uit het ERP-systeem te analyseren, kan AI processen zoals voorraadbeheer, orderverwerking en productieplanning vele malen efficiënter inrichten. Hierdoor kan het bedrijf hun middelen beter inzetten, sneller reageren op marktontwikkelingen en werken aan de flexibiliteit en transparantie van hun toeleveringsketen.
Gerelateerd: ‘Supply Chain Automation: een handleiding’
Uitdagingen en nadelen
Natuurlijk komt het gebruik van AI niet zonder uitdagingen. We noemen ze uitdagingen, omdat deze met de juiste mindset altijd overwonnen kunnen worden. Laten we de belangrijkste eens op een rij zetten.
1 | Ongestructureerde gegevens
Veel gegevens in supply chains zijn niet bepaald gestructureerd. Dat wil zeggen dat ze van allerlei verschillende bronnen afkomstig zijn. Het zal in het begin dus wat moeite kosten om de AI op zoek te laten gaan naar de juiste informatie, en om het om te zetten naar een format waarmee iedereen uit de voeten kan.
2 | Een flinke investering
Het zal niet als verrassing komen dat er een flinke investering bij de implementatie van AI komt kijken. Bedrijven moeten investeren in hardware, software, algoritmen, data-infrastructuur en servers. Bovendien moeten de systemen regelmatig onderhouden worden om hun efficiëntie te blijven waarborgen; iets dat doorlopende kosten met zich meebrengt.
3 | Afhankelijkheid van datakwaliteit
Deze investering is niet per se een financiële, maar één van tijd. De kwaliteit van een AI-tool valt of staat namelijk met de kwaliteit van je eigen data. Dat is namelijk waar het mee werkt. Slechte, onnauwkeurige gegevens kunnen ertoe leiden dat AI-modellen onjuiste voorspellingen doen of verkeerde beslissingen nemen.
Voordat er dus een financiële investering gedaan kan worden, moeten bedrijven ervoor zorgen dat hun datasets nauwkeurig, actueel en volledig zijn.
4 | Opleiding van het personeel
De introductie van nieuwe AI-technologieën vereist training voor degenen die ermee te maken zullen krijgen. Vooral in grote bedrijven waarin verschillende teams met de tools aan de slag zullen gaan, kan het veel tijd en middelen kosten om te wennen aan de nieuwe technologie. Dit brengt niet alleen extra kosten met zich mee, maar kan ook leiden tot ontevredenheid of weerstand bij de werknemers, die zich verzetten tegen verandering.
Conclusie
Kunstmatige intelligentie (AI) biedt veel mogelijkheden om Supply Chain Management efficiënter en kosteneffectiever te maken. Het voorziet gebruikers van nauwkeurige voorspellingen, automatiseert handmatige processen en stelt hen in staat om mee te bewegen met ontwikkelingen op de markt.
De implementatie van deze technologieën vereist echter wel een investering. Een kwestie van geld, maar ook van tijd. Bedrijven moeten de software namelijk niet alleen aanschaffen; eindgebruikers moeten ook getraind worden, en databases moeten flink opgeschoond worden.
Ondanks al deze uitdagingen wegen de voordelen van artificial intelligence in supply chains op de lange termijn vele malen zwaarder. Bedrijven die de slimme technologieën succesvol in weten te zetten, zullen hun winstgevendheid op de lange termijn aanzienlijk kunnen vergroten.
Lees ook: ‘AI in logistiek: wat zijn de belangrijkste voordelen?’
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
Supply Chain Automation: een handleiding
Wilt u uw effectiviteit bevorderen, maar tegelijkertijd ook logischerwijs besparen op kosten? Hoe dit mogelijk is met behulp van Supply Chain Automation, dat leest u hier.
Lees verderStroomlijn uw inkoopprocessen door middel van efficiënt SRM
Alles over de definitie, voordelen en toepassingsmogelijkheden van Supplier Relationship Management.
Lees verderWat is Supply Chain Risk Management (SCRM)?
..en welke rol speelt de juiste software bij het verminderen van risico’s in Supply Chain Management?
Lees verder