3 trends in Supply Chain Management (SCM)
Met het nieuwe jaar inmiddels in volle gang, is het hoog tijd om te kijken naar de ontwikkelingen in dit vakgebied.
De wereld van Supply Chain Management begeeft zich momenteel in zwaar weer. Niet alleen zijn toeleveringsketens kwetsbaarder dan ooit; onderzoek van McKinsey & Company laat zien dat bedrijven steeds minder bereid zijn om te investeren in het versterken ervan. Wij zetten de 3 belangrijkste supply chain trends voor u op een rij.
1 | Flexibiliteit op één
Als we het over de flexibiliteit van een supply chain hebben, dan bedoelen we het vermogen om zich aan te passen aan zijn omgeving. Een supply chain kan namelijk op allerlei verschillende manieren onderbroken worden: een partner kan failliet gaan, een grondstof kan tijdelijk niet leverbaar zijn, enzovoorts.
Het is dan ook de kunst om een toeleveringsketen hier zo goed mogelijk op voor te bereiden, een ontwikkeling die in dit nieuwe jaar alsmaar belangrijker zal worden. Onze (digitale) wereld wordt namelijk steeds dynamischer, waardoor een supply chain voor steeds meer verrassingen kan komen te staan.
Supplier Relationship Management (SRM)
Eén van de beste manieren om de flexibiliteit van een supply chain te kunnen verbeteren, is door te investeren in de relatie met uw partner. Of beter gezegd, de relatie met uw partners. Het is namelijk nooit aan te raden om al uw fiches op één partij in te zetten. Het proces waarin men continu werkt aan de optimalisatie van de relatie met partners, wordt ook wel Supplier Relationship Management genoemd.
2 | Een rem op investeringen
Een paar jaar geleden waren we allemaal nog in de ban van de corona pandemie. De wereld van SCM werd hierdoor flink getroffen. Producten konden moeilijker verplaatst worden en het werd voor veel bedrijven duidelijk welke gebreken ze hadden.
Hierdoor ging men flink aan de slag met de optimalisatie van hun supply chain. Er werd flink geïnvesteerd in technologieën waarin men meer zicht had op alle goederenstromen, maar er werd ook gekeken naar de afhankelijkheid van het bedrijf. Ondernemers die hun eieren te veel in één mand hadden gegooid, besloten in te zetten op de diensten van verschillende partners.
Kostenbesparingen
Een paar jaar later lijken bedrijven steeds minder bereid om dezelfde investeringen te blijven doen. De pandemie is voorbij en materialen zijn weer een stuk makkelijker te verkrijgen; de focus ligt nu dus vooral op het drukken van de kosten. In de tijden van de pandemie werd er iets minder op het prijskaartje gelet; het product was zo moeilijk te verkrijgen, dat dat prioriteit nummer één werd. Nu dit niet langer het geval is, worden de uitgaven aan Supply Chain Management steeds kritischer onder de loep genomen.
Innovatie blijft belangrijk
Toch wil dit niet zeggen dat bedrijven hun investeringen tot een halt moeten roepen. Natuurlijk is het belangrijk om kritisch te kijken naar de uitgaven die worden gedaan, maar in dit digitale tijdperk zijn het deze investeringen in de juiste technologieën die weleens het verschil kunnen maken. De juiste software maakt alledaagse processen vele malen efficiënter, waardoor men op de lange termijn veel meer kosten kan besparen.
3 | AI: kans en risico?
We hadden het vorig jaar allemaal over AI en de verwachting is dat het dit jaar niet heel anders zal zijn. Maar experts waarschuwen wel voor de tools: het is niet de bedoeling dat bedrijven er volledig afhankelijk van worden.
Automatisering en AI zijn al langere tijd prominent aanwezig in verschillende bedrijfsgebieden en -processen, ook in Supply Chain Management. In de meeste gevallen laten ze ook daadwerkelijk zien wat ze waard zijn: slimme inzichten in processen laten zien waar bedrijven steken laten vallen en waar men efficiënter te werk kan gaan.
Lees ook: ‘Supply chains worden dankzij AI steeds zelfvoorzienender’
Gebruik, maar doe dat met mate
Toch moeten bedrijven bewust en weloverwogen aan de slag gaan met deze tools. Zo kunnen ze namelijk cyberrisico's met zich meebrengen. Daarnaast zeggen de experts dat veel bedrijven nét niet over de juiste skills en kennis beschikken, om daadwerkelijk het meeste uit deze tools te kunnen halen.
Het is daarom belangrijk om te benadrukken dat AI een middel is, geen doel. In het bezit van de juiste mensen, die er verstand van hebben, kunnen ze een wereld van verschil maken. Maar dan moet er wel eerst in de mens worden geïnvesteerd.
2025: een belangrijk jaar voor SCM
Supply Chain Management bevindt zich op een cruciaal punt. Als bedrijven door blijven drukken in de kostenbesparingen, worden toeleveringsketens fragieler en is er een kans dat ze terugkeren naar dezelfde staat als een aantal jaar geleden. Tegelijkertijd moeten bedrijven niet doorslaan in investeringen in technologieën als AI, puur vanwege het feit dat ‘iedereen er iets mee doet’.
2025 wordt een jaar waarin er in de supply chain-professional geïnvesteerd moet worden. Zij zijn degenen die weten wat er speelt en zijn tevens degenen die getraind moeten worden in de praktische toepassing van nieuwe technologieën als AI. Want alleen op deze manier zijn bedrijven in staat om hun toeleveringsketen veerkrachtig en flexibel te houden.
Bron
McKinsey & Company: ‘Supply chains: Still vulnerable’ - 14 oktober 2024
10 januari 2025
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
Leer van de besten: Gartners 2025 Supply Chain Top 25
Wat kunnen we leren van organisaties als Heineken, L’Oréal en Microsoft?
Lees verderOverheid gaat supply chains onder de loep nemen
Inspecties moeten uitwijzen of organisaties voldoende aandacht besteden aan hun digitale weerbaarheid.
Lees verderRisico’s in supply chains: dit zijn de 8 belangrijkste
Want voorkomen is altijd beter dan genezen.
Lees verder