Voorspel de toekomst met Demand Planning
We kijken naar de definitie van Demand Planning en lichten toe op welke manier dit proces een belangrijke rol kan spelen in uw supply chain.
Het duurzaam inrichten en onderhouden van de supply chain is voor ieder bedrijf dat handelt in producten van cruciaal belang. U wilt natuurlijk dat alle producten de cyclus zo goed, maar ook efficiënt mogelijk doorlopen. Om de efficiëntie van uw Supply Chain Management te verhogen, is het voor ieder bedrijf de moeite waard om naar de voordelen van Demand Planning te kijken.
Wij kijken in dit artikel naar wat het proces precies inhoudt en op welke wijze ook u hiervan kan profiteren. Maar eerst: wat is Supply Chain Management precies?
Inhoudsopgave
- Supply Chain Management (SCM)
- Demand Planning: de betekenis
- How to: Demand Planning
- ERP-software ter ondersteuning
Supply Chain Management (SCM)
Supply Chain Management (SCM) omvat alle processen die grondstoffen omzetten in uitgewerkte producten en het daadwerkelijk leveren van deze producten bij de klant. Een organisatie heeft er ontzettend veel baat bij om de SCM-processen zo efficiënt mogelijk in te richten. Zo zorgt men ervoor dat het traject van A tot Z vlekkeloos verloopt, en er onderweg zo min mogelijk middelen worden gebruikt. Om dit proces gestroomlijnd in te richten, kan men tegenwoordig niet meer om bijbehorende software heen.
SCM-software
Geschikte Supply Chain Management-software zorgt voor transparantie in uw volledige bevoorradingsketen. U weet precies welk traject het product aflegt en u heeft eenvoudig en snel contact met de betrokkenen. Om dit proces op deze manier in te kunnen richten, maakt men vaak gebruik van Enterprise Resource Planning (ERP)-software, met bijbehorende modules en functionaliteiten voor Supply Chain Management. Naast de inzet van geschikte software is er echter nog een manier om uw supply chain efficiënter in te richten, genaamd Demand Planning.
Demand Planning: de betekenis
Demand Planning is een proces binnen SCM dat organisaties helpt om naar de toekomstige vraag van een product of dienst te kijken. Met behulp van deze toekomstvoorspelling is men in staat om hier een passende strategie voor in te richten, zodat de productie optimaal benut wordt. Deze strategie heeft op zijn beurt weer grote gevolgen op de budgettering, capaciteitsplanning, verkoop, uitgaven, marketing en financiële planning.
Het doel van Demand Planning is om over- of onder-bevoorrading te voorkomen, en om tegelijkertijd te zorgen dat er precies genoeg aanwezig is om direct aan de vraag van een klant te kunnen voldoen.
Wellicht het meest cruciale onderdeel van Demand Planning is het uitvoeren van analyses. Hierin wordt gekeken naar de trends in de verkoop en gedragingen van de klant. Deze gegevens haalt het bijvoorbeeld op uit de verkoop- en marketingcijfers. Op basis van deze data bent u vervolgens in staat om een voorspelling te maken van wat zal komen.
Voordelen van Demand Planning
Demand Planning is met name cruciaal in het verhogen van de efficiëntie. Met een beter begrip van de toekomst, bent u in staat om uw middelen en voorraadruimte beter in te zetten. Hierdoor voorkomt u over-bevoorrading en vergroot u de winst en klanttevredenheid. Men hoeft zich namelijk geen zorgen te maken of ze wel aan de klantvraag kunnen voldoen, deze hebben ze immers van tevoren al ingeschat en ervoor gezorgd dat ze deze wens(en) in vervulling kunnen laten gaan.
We zetten alle voordelen van Demand Planning kort voor u op een rij:
- Voorraadbeheer. Dankzij de accurate toekomstvoorspellingen zorgt u dat u nooit te veel, of te weinig van een bepaald product in huis heeft. Bevoorrading wordt gedaan op basis van de verwachte vraag, waardoor u te allen tijde aan de vraag van de klant kan voldoen. Daarnaast bent u dankzij Demand Planning veel bewuster met uw bevoorrading bezig, waardoor u een beter beeld heeft van uw verkoopdata, voorraadrotatie, levenscyclus van uw product en nog veel meer. Al deze inzichten kunt u vervolgens weer gebruiken om uw processen nog meer te stroomlijnen.
- Lagere kosten. Over- of onder-bevoorrading kost geld. Alle tijd die u namelijk steekt om deze voorraden weer op orde te krijgen, kost geld. Door in te spelen op de behoeften van uw klanten zorgt u voor verlaging van de kosten.
- Verzendingen. Met een goede voorbereiding zorgt u ervoor dat u, wanneer deze binnenkomt, aan de vraag van de klant kan voldoen. Hierdoor bent u in staat om tijdig te leveren en heeft u ook minder ritten nodig. Dit resulteert tevens weer in lagere verzendkosten.
- Inkoop en leveranciersmanagement. Iedere organisatie heeft wel te maken met één of meerdere leveranciers die verantwoordelijk zijn voor de levering van het eindproduct (of onderdelen hiervan) dat u vervolgens weer aan uw klant levert. Dankzij efficiënte Demand Planning bent u in staat om veel gerichter en nauwkeuriger producten bij uw leverancier aan te vragen, wat de onderlinge samenwerking ten goede komt.
How to: Demand Planning
Er is geen goede of foute manier om dit proces in te richten, maar dit zijn de belangrijkste pijlers waarmee u rekening zal moeten houden:
Historische gegevens
De voornaamste wijze om uw Demand Planning-proces in te richten, is door de verkoopcijfers uit het verleden te raadplegen. Deze data laat precies zien wanneer en hoe vaak ieder product is verkocht. Verkoophistorie, voorraad geschiedenis en aanvragen geven doorgaans een goed beeld van het gedrag van uw klant, waarmee u uw toekomstige prestaties kan voorspellen.
Definieer procesmodellen
Een belangrijk aspect van Demand Planning is zorgen dat iedereen akkoord is met de werkwijze en dat iedereen hetzelfde pad gaat bewandelen. Stel als organisatie dus een werkwijze vast waaraan men zich dient te houden, een voorbeeld hiervan zou kunnen zijn:
- Data voorbereiden
- Een eerste prognose opstellen
- Marketing- en verkoopgegevens raadplegen
- Doelstellingen vastleggen
- Een definitieve prognose opstellen
- Real-time data blijven monitoren
Externe gebeurtenissen
Daarnaast kan u ook bepaalde externe gebeurtenissen aangrijpen om de toekomstige verkoop te voorspellen, zoals feestdagen, of een seizoenswisseling. Stel dat u schoolartikelen verkoopt, dan is het vanzelfsprekend om er vanuit te gaan dat de voorraden in augustus een stuk hoger moeten zijn dan in mei. Het belangrijkste blijft om het gedrag van uw klant en de daaruit voortkomende verkoopdata nauwlettend in de gaten te houden.
Analyse en Product Portfolio Management
Om de progressie van uw Demand Planning zorgvuldig te blijven tracken, is het belangrijk om regelmatig te evalueren en om concrete doelstellingen (KPI’s) aan te houden. Tot slot moeten de levenscycli van producten regelmatig onder de loep worden genomen: welke weg legt een product af en waar kunnen we dit proces eventueel slimmer inrichten?
ERP-software ter ondersteuning
Enterprise Resource Planning (ERP)-software kan feilloze ondersteuning bieden bij Demand Planning. Door gebruik te maken van de gegevens die het systeem op een centrale database bewaart, zijn gebruikers beter in staat om de lange termijn behoeften van hun klanten te voorspellen. Zo is men nog beter voorbereid op toekomstige orders en aanvragen.
Veel ERP-oplossingen zijn ondertussen ook bewapend met AI-functionaliteiten. De verwachting is dat deze een steeds grotere rol gaan spelen bij Demand Planning. Deze kunstmatige intelligentie is zelfs beter in staat om op basis van historische gegevens voorspellingen te doen.
ERP-software faciliteert een eenvoudige en effectieve samenwerking tussen alle betrokkenen in de supply chain. Hierdoor heeft u een veel beter zicht op de gemaakte kosten, het contact met leveranciers, workflows, deadlines en verkoopgegevens.
Bronnen
Priority-software.com, 2023.
Michigan State University, 26 juli 2023.
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
De voor- en nadelen van AI in Supply Chain Management
Ontdek hoe kunstmatige intelligentie het beheer van supply chains aanzienlijk eenvoudiger en beter kan maken.
Lees verderSupply Chain Automation: een handleiding
Wilt u uw effectiviteit bevorderen, maar tegelijkertijd ook logischerwijs besparen op kosten? Hoe dit mogelijk is met behulp van Supply Chain Automation, dat leest u hier.
Lees verderStroomlijn uw inkoopprocessen door middel van efficiënt SRM
Alles over de definitie, voordelen en toepassingsmogelijkheden van Supplier Relationship Management.
Lees verder