
Google stopt met het tracken van geïndividualiseerde advertenties
Google trekt momenteel de aandacht door aan te kondigen dat het niet langer advertenties wil weergeven die individuele gebruikers op meerdere websites volgen.
Maar hoe zit het met deze aankondiging? Is dit het einde van gepersonaliseerde reclame? Tenminste zoals wij het kennen. Zoveel is waarschijnlijk zeker. In de toekomst is Google van plan om het gebruiksgedrag van de gebruiker niet te evalueren om gepersonaliseerde advertenties aan u weer te geven. Dit is verrassend omdat deze sterk geïndividualiseerde advertenties bijzonder hoge convergentiepercentages hebben in vergelijking met minder gepersonaliseerde advertenties.
Redenen voor de paradigmaverandering
Maar waarom neemt Google deze stap, zou je je kunnen afvragen als een buitenstaander. Google verdient immers ongeveer een derde van zijn totale inkomsten uit die advertenties. Aan de ene kant zijn er de uitspraken van Google-manager David Temkin:
"Om het internet open en toegankelijk te houden voor iedereen, moeten we allemaal meer doen om de privacy te beschermen - en dat betekent niet alleen een einde aan cookies van derden, maar ook elke technologie die wordt gebruikt om individuen te volgen tijdens het surfen op internet."
Druk neemt toe op Google
De waarheid is echter dat de druk op Google van verschillende overheden toeneemt en concepten voor een netwerk zonder tracking al in 2019 zijn gepresenteerd. De EU werkt momenteel aan een e-privacyverordening en de VS concurreren ook met de Amerikaanse overheid.
Browserfabrikanten keren ook steeds vaker cookies van derden de rug toe. Ondanks al deze tekenen veroorzaakte de aankondiging veel furore. Het marktaandeel van Google in deze advertenties is 50-60%, afhankelijk van de bron. Het werkt als een zaag op je eigen tak.
Het einde van individuele promotieaanbiedingen?
Maar is dit echt het einde van aangepaste advertenties bij Google? Ik denk niet dat dat het geval is. Er werd ook aangekondigd dat de effectiviteit van de advertenties zou worden bereikt door middel van groepskenmerken. In de toekomst is het dus niet langer nodig om het individu zelf te volgen dan om elke gebruiker in specifieke doelgroepen te classificeren.
Nieuwe technologie voor geïndividualiseerde advertenties
De technologie erachter wordt "Federated Learning of Cohorts" genoemd en het is precies dit dat helpt om mensen in veel verschillende groepen te classificeren. Voor de advertentie-industrie betekent deze verandering echter dat de komende periode vol zal zitten met nieuwe tests om de nieuwe technologie te testen. Met alle wijzigingen om privégebruikers te beschermen, mag echter niet worden vergeten dat iedereen die is ingelogd met zijn Google-account op maat gemaakte advertenties blijft ontvangen.
7 juni 2021
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
AI-tools: de sleutel tot hogere klanttevredenheid?
De mening van klantenservicemedewerkers: vinden zij dat AI-tools daadwerkelijk een verschil maken?
Lees verderTrends en ontwikkelingen: zo bewegen we tegenwoordig over het internet
Het is van cruciaal belang om te weten hoe uw doelgroep zich online gedraagt. Hoe u hier achter kan komen? Dat leest u hier.
Lees verderCRM-leverancier HubSpot deelt belangrijkste marketingtrends (2024)
Kunstmatige intelligentie (AI), social media en data: dit zijn de belangrijkste marketingtrends van het moment.
Lees verder