Dit zijn de 7 belangrijkste CRM-modules

De meeste CRM-systemen bestaan uit verschillende modules, die ieder hun eigen toegevoegde waarde hebben. Wat dat precies inhoudt, dat leest u hier.

ERP-systemen bestaan doorgaans uit modules voor Human Resource Management (HRM), Supply Chain Management (SCM) of Customer Relationship Management (CRM). Maar wist u dat het CRM-systeem zelf ook uit verschillende modules bestaat? 

In dit blog kijken wij naar de belangrijkste en meest relevante modules van het CRM-systeem. Het is wel belangrijk om te vermelden dat ieder bedrijf eigen wensen en eisen heeft als het aankomt op een passend softwaresysteem. Voor het ene bedrijf zal één van de volgende modules daarom belangrijker zijn dan de ander. 

Inhoudsopgave

Wat houdt de term ‘module’ precies in?

CRM-software is verantwoordelijk voor het centraliseren van de verschillende klantrelatieprocessen van een organisatie. Hierdoor hebben verschillende afdelingen zoals verkoop, marketing en de klantenservice toegang tot de meest actuele en relevante klantgegevens. Een verkoopmedewerker kan bijvoorbeeld inzien wanneer een specifieke klant voor het laatst contact heeft gehad met de klantenservice, en wat er destijds is besproken. 

Modules

De verschillende afdelingen binnen het bedrijf hebben vaak behoefte aan bepaalde gegevens. Een module richt zich specifiek op de gegevens die afkomstig zijn uit een bepaald bedrijfsgebied, of ondersteunt bij het uitvoeren van gerelateerde taken. Samen vormen de modules één groot geheel, oftewel het systeem zelf.

De modules van het CRM-systeem

CRM kan dus onderdeel uitmaken van het ERP-systeem. Maar het platform kent zelf dus ook verschillende modules, met ieder hun eigen kenmerken en functionaliteiten. Voordat we hier verder op in zullen gaan, is het wel belangrijk om te vermelden dat de modules vaak per softwareleverancier verschillen. Het is dus van cruciaal belang om de route van uw CRM-selectie van tevoren zorgvuldig uit te stippelen. 

Wat nu zal volgen is een greep uit de vele CRM-modules; toch zijn dit doorgaans wel de belangrijkste. Aan het einde van de dag blijft het hoe dan ook aan u om vast te stellen of u baat heeft bij deze module.

#1 | Verkoop

Verkoop of sales is doorgaans de meest voorkomende module van CRM-software. Sommige CRM-platforms worden zelfs verkocht onder de noemer ‘verkoop-software’. Deze oplossingen bevatten logischerwijs functies voor verkoopactiviteiten. De verkoop-omgeving van het CRM-systeem bestaat doorgaans uit verschillende deelgebieden, denk hierbij bijvoorbeeld aan afspraak-, taak- of leadbeheer. 

#2 | Marketing

Zonder marketing is de kans klein dat er bijzonder veel verkocht zal gaan worden. Marketing is daarom ook één van de belangrijkste modules van het CRM-systeem. Doorgaans kunnen gebruikers deze module flink ‘customizen’, oftewel naar eigen voorkeur inrichten. Hierbij kunt u denken aan een koppeling met social media, of een speciale analyse tool die uw organisatie gebruikt. 

Daarnaast wordt de marketing-module veelal gebruikt om lopende campagnes te beheren. Het succes wordt hierdoor namelijk meetbaar in kaart gebracht. Uiteindelijk zorgt dit voor een beter beeld van de (beoogde) doelgroep: wat slaat aan en wat flopt?

#3 | Klantenservice

Vaak worden verkoop, marketing en de klantenservice als de drie belangrijkste steunpilaren van CRM gezien. Via de klantenservice kunnen klanten tegenwoordig niet alleen telefonisch, maar ook via een chat contact zoeken met het bedrijf. 

Ook op de klantenservice krijgen we tegenwoordig steeds vaker te maken met de invloed van kunstmatige intelligentie, beter bekend als AI. Daarom beschikt veel klantenservice-software tegenwoordig ook over deze slimme technologieën; zo kunnen ze bijvoorbeeld fungeren als een vangnet. Ze staan klanten te woord en proberen hen te helpen met hun klacht of vraag, zonder dat hier menselijke inbreng voor nodig is. De klantenservice-module beschikt ook vaak over verschillende functies voor kennis- en wachtrijbeheer, of een ticketsysteem.

#4 | Callcenter

De scheidingslijn tussen de klantenservice en een callcenter is best dun. Toch beschikt men in een callcenter vaak over nét iets andere software. 

Callcenter-software beschikt vaak over functionaliteiten voor real-time monitoring, waardoor ze zaken als gespreksduur eenvoudig bij kunnen houden. Ook zijn er vaak functionaliteiten voor coaching, waardoor collega’s mee kunnen luisteren met nieuwe collega’s, zonder dat de klant dit doorheeft. Hierdoor kan het onboarding-traject efficiënter worden ingericht.

#5 | Analyse en rapportage

Dit moderne tijdperk wordt gekenmerkt door het belang van data. Het is daarom belangrijk dat CRM-oplossingen ook beschikken over functies waarmee deze data geanalyseerd kan worden. Hoewel bepaalde KPI’s vaak ook al zijn opgenomen in deelmodules zoals sales of marketing, kan men er alsnog voor kiezen om een module voor analyse en rapportage in het CRM-systeem op te nemen. Hierdoor kunnen gebruikers met slechts één druk op de knop een rapport aan laten maken en heeft u belangrijke inzichten altijd binnen handbereik. 

#6 | Contactbeheer

De functie van contactbeheer is om een solide database te creëren. Hierin heeft men snel en eenvoudig toegang tot contactgegevens van klanten, maar eventueel ook van externe leveranciers. Mochten bedrijven een uitgebreid systeem willen hebben voor relatiebeheer met externen, dan zullen ze moeten kijken naar het zogeheten xRM

Feitelijk bevatten alle CRM-systemen een bepaalde vorm van contactbeheer; een klantprofiel staat immers vol met alle mogelijke details over de klant. Toch kan niet ieder systeem iedere relatie in kaart brengen. Zoekenden moeten daarom van tevoren goed nadenken, voordat ze hun keuze voor het gewenste systeem maken.

#7 | Projectmanagement

Last, maar zeker niet least, is de module voor projectmanagement. Deze is, net zoals de callcenter-module, geen standaard onderdeel van het CRM. Desalniettemin kan het een bijzonder nuttige omgeving zijn, zeker voor bedrijven die veelal op projectmatige basis werken.

Binnen deze omgeving kan men namelijk eenvoudig onderling communiceren, taken verdelen of uren registreren. Projectteams kunnen hierdoor aanzienlijk efficiënter met elkaar samenwerken. 

Categorie: Crm

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

CRM-software ter ondersteuning van cross- en upselling

Ontdek hoe je met behulp van de juiste software nog meer kan verkopen.

Lees verder

Duurzaamheid als marketingstrategie: de voordelen

Hoe bedrijven kunnen profiteren van duurzaamheid en de rol van ERP- en CRM-software.

Lees verder

De functies en voordelen van een xRM-systeem

Extended Relationship Management, oftewel xRM: wat is de toegevoegde waarde voor bedrijven?

Lees verder