Een succesvolle AI-strategie begint bij uw personeel

We horen genoeg over alle voordelen van AI: maar wist u dat het succes ervan begint bij de eindgebruikers?

We hebben inmiddels al heel veel geschreven over de kansen en praktische voordelen van kunstmatige intelligentie (AI). Velen zijn inmiddels ook al aan de slag gegaan met de implementatie van verschillende tools en ontdekken stap voor stap dat ze hun processen ook daadwerkelijk efficiënter kunnen inrichten dankzij AI. 

Toch blijkt het in de praktijk altijd makkelijker gezegd dan gedaan. Zo zijn consumenten niet altijd even gelukkig met het gebruik van AI door bedrijven en vinden medewerkers het soms maar moeilijk om de voordelen van deze tools in te zien. En dat terwijl het succes van uw AI-strategie valt of staat met de acceptatie van het personeel.

Inhoudsopgave

Verandering, dat vinden we spannend

De grootste uitdaging van de implementatie van iets nieuws, of dat nu een AI-tool of ERP-systeem is, is de acceptatie van het personeel. Vaak vinden we verandering namelijk best spannend. Waarom zouden we moeten overstappen op iets nieuws, als we met de oude werkwijze zo ver zijn gekomen? 

Hoewel deze vraag begrijpelijk is, is het antwoord heel simpel: omdat bedrijven moeten meebewegen met de tijd. Een paar decennia geleden zei men dit namelijk ook toen we allemaal ineens met computers en bedrijfssoftware aan de slag moesten gaan. En zie ons nu, we kunnen niet meer zonder. Dat het dus moet gebeuren is een feit, maar hoe kunnen bedrijven de implementatie van een nieuw systeem zo vlekkeloos mogelijk laten verlopen?

Acceptatie van AI: twee perspectieven

Als we kijken naar de effecten van AI-projecten, dan zijn er twee groepen die hier de impact van gaan voelen. Het personeel moet er namelijk gebruik van gaan maken, terwijl de klant er iets van gaat merken. 

Het personeel

Het succes van uw AI-implementatie is voor een heel groot deel afhankelijk van het enthousiasme van het personeel. Als zij staan te trappelen om de nieuwe technologieën te ontdekken, dan zullen ze dit uitstralen richting uw klant. 

Uw klant

Vaak zien we nog dat de consument niet direct zit te wachten op het gebruik van AI door bedrijven. Zij zijn vaak bang dat de chatbots de norm zullen worden, en dat ze nooit meer hun vragen aan een mens kunnen stellen. 

Automatisering en efficiëntie

En dat is waar de AI-strategie een bepalende factor zal gaan spelen. Gebruiken we de tools namelijk om het contact met de klant te vervangen, of worden ze ingezet om operaties achter de schermen te optimaliseren? 

AI-tools stellen bedrijven namelijk in staat om bepaalde processen te automatiseren. Daar waar klantgegevens vroeger met de hand ingevoerd moesten worden, wordt dat nu door Artificial Intelligence gedaan. De menselijke medewerkers houden hierdoor meer tijd over voor andere zaken: het helpen van een klant, bijvoorbeeld. En uiteindelijk is dat ook waarnaar de klant op zoek is: een win-win situatie dus. 

Chatbots

Dit wil overigens niet zeggen dat AI-tools alleen maar achter de schermen ingezet moeten worden. Chatbots zijn namelijk heel goed in staat om een klant op te vangen. Ze stellen alvast een paar vragen en noteren belangrijke gegevens; zo kan de medewerker uiteindelijk sneller aan de slag.  

Aan de slag met AI

Het is dus belangrijk dat bedrijven goed nadenken over hun AI-strategie, voordat ze er daadwerkelijk mee aan de slag gaan. Gaan we de tools gebruiken om de klant op te vangen, of zetten we ze in om bepaalde handmatige taken van onze medewerkers te elimineren, zodat ze zich op andere taken kunnen focussen? 

Waar u ook voor kiest: het begint bij uw personeel. Kijk waar zij behoefte aan hebben en betrek ze in de keuze voor een nieuw systeem: wat verwachten ze ervan, wie zal ze gaan gebruiken en waarvoor moeten ze uiteindelijk gebruikt worden?

Onderzoek laat zien dat medewerkers vooral willen dat AI hen helpt. Door de werkdruk te verlichten, wordt het werkplezier vergroot en zullen ze dit uitstralen richting de klant. Zij worden hierdoor beter geholpen, zonder dat ze het gevoel krijgen dat ze door een AI-tool niet echt worden gehoord. En dat is precies waarvoor AI gebruikt zou moeten worden. 

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Wat is Machine Learning (ML)?

..en hoe kunnen bedrijven dit in combinatie met het ERP inzetten om processen te optimaliseren, om zodoende de kosten te verlagen?

Lees verder

Benut het volle potentieel van ERP door de integratie van AI

In dit artikel leggen wij 4 kansen bloot voor het gebruik van AI binnen uw bedrijf. Lees hier hoe deze kansen het beste kan benutten.

Lees verder