ERP MKB

Wat verlangen kleine en middelgrote ondernemingen van ERP?

Jarenlang hebben ERP leveranciers geprobeerd in beeld te krijgen wat kleine en middelgrote ondernemingen (MKB) zoeken in een ERP systeem.

Nadat de grote leveranciers eerst gericht waren op de grote ondernemingen, zijn ze gaan proberen hun systeem opnieuw in te richten, waardoor het aantrekkelijker werd voor kleine en middelgrote ondernemingen. Het succes daarbij is vaak wat gemengd.

Andersom claimen gespecialiseerde ERP leveranciers voor het MKB  dat hun systemen altijd goed ingericht waren voor de doelgroep. Maar wat heeft het MKB werkelijk nodig? Waar verschuilt hun behoefte van die van de grote ondernemingen en waar is dat gelijk?

Veel MKB bedrijven hebben nu wereldwijd klanten en leveranciers, een ontwikkeling die eerst op gang is gekomen door e-commerce  (wat men noemt het ‘Internet global village”) en die nu explosief doorgroeit nu cloud computing het speelveld gelijk maakt. Kunnen MKB bedrijven tevreden zijn met betaalbare standaard ERP oplossingen om maar snel te zijn? Hebben ze echt wat anders nodig dan wat de grote bedrijven gebruiken, en wat is dat dan?

De behoeften van het MKB versus grote ondernemingen

In welke fase van de life cycle een MKB onderneming zich ook bevindt, deze ondernemingen zijn meer geneigd zich te richten op groei, snelle successen en het binnen halen van nieuwe klanten. Daartegenover zijn grote gevestigde bedrijven  meer gericht op stabiliteit, customer loyalty, winstgevendheid en het verminderen van de kosten.

Grote bedrijven hebben de middelen en de uitgekiende bedrijfsprocessen dat ze een competitief voordeel geeft. Traditionele on premise ERP systemen, met veel functionaliteiten zijn over het algemeen geschikter en beter aanpasbaar aan de behoeften van een grote onderneming, die liever hun eigen processen precies willen faciliteren, dan te kiezen voor de algemene standaard processen.

Grote ondernemingen hebben veel meer tijd en interne resources om hun verschillende processen in het systeem in te voeren. Dit soort bedrijven geven ook meer aandacht aan risico analyse en het opvolgen van compliance, soms zelfs meer dan nodig.  Hier gebruikt men vaak extra add-on compliance oplossingen om de traditionele ERP software te completeren. Immers hun eigen IT afdeling kan dit verder integreren, aanpassen en de upgrade onderhouden.

Aan de andere kant is voor het MKB de gebruiksvriendelijkheid erg belangrijk. De ERP oplossing moet eenvoudig te gebruiken zijn en eenvoudig te implementeren. Bovendien moeten er eenvoudig aanpassingen aan te brengen zijn. Normaal gesproken zijn de MKB klanten minder goed thuis in de IT standaarden en ontwikkelingen en ze kunnen zich vaak ook geen kostbare interne IT afdeling veroorloven. Wanneer  een bepaald ERP systeem dan ook aanpassingen nodig heeft, die complex en/of duur zijn, dan zal deze software waarschijnlijk niet gekozen worden door het MKB.

Naast gebruiksgemak en het eenvoudig (low-code) uitbreiden of aanpassen van het systeem, is het aanpassingsgemak om groei te ondersteunen en toegang tot informatie te krijgen belangrijk voor MKB ondernemingen. Ze willen dat ERP software hen sneller en productiever maakt dan de concurrentie, ze willen data gebaseerde beslissingen nemen, hun processen aan elkaar aanpassen door verschillende software systemen samen te voegen, etc.

Het komt er op neer dat MKB ondernemingen dezelfde behoeften hebben als hun grote broers, maar gewoon minder mensen hebben om het uit te voeren. De uitdaging voor deze kleinere ondernemingen is een algeheel tekort aan geld en mensen, wat hun vermogen om met nieuwe technologieën te experimenteren afremt, terwijl ze met hun dagelijkse zaken bezig zijn.

De pragmatische automatisering paradox

De gebruikelijke mening is dat grote ondernemingen, omdat ze meer IT en meer andere middelen hebben, veel eenvoudiger alle beste oplossingen van de beste aanbieders  aan elkaar kunnen breien. Ook zouden zij veel eerder geneigd zijn te experimenteren met nieuwe technologieën zoals het internet van dingen (IoT),  big data, in-memory databases, artificial intelligence (AI) blockchain etc. Dit is echter niet noodzakelijkerwijs het geval.

Hoewel de grote globale ondernemingen beduidend meer IT resources hebben om die nieuwe technologische doorbraken toe te passen, kunnen ze wel bedrijf culturele hordes tegenkomen  en ook grote druk ervaren om deze nieuwe oplossingen in te voeren.  De uitgebreide bedrijfshiërarchieën  hebben de neiging zich risico mijdend op te stellen, het maken van beslissingen is vaak moeilijk en tijdrovend, er wordt meer naar elkaar gewezen en er is vaak een langzamere acceptatie vanwege het analyses paralysis fenomeen (analyse verlamming).

Daartegenover, ironisch genoeg juist vanwege het gebrek aan mensen, kan het MKB een hogere graad van automatisering of andere voorkomende technologieën juist sneller opnemen en hier profijt van hebben. Met de juiste focus en advies van ERP leveranciers voor de MKB, resellers met toegevoegde waarde (value added resellers (VAR) en integratie partners, kan het MKB uiteindelijk voordeel pakken met minder complexe standaard systemen met daarin AI, machine learning, financiële technologie, etc.

Maar het MKB wil mogelijkheden met een snelle return on investment (ROI) dat hun producten en diensten verbetert. Waar het MKB eerst meer waakzaam was bij integraties en solutions met meerdere aanbieders, staan ze nu meer open om te experimenteren, zolang als die add-on oplossingen een “apps store”-achtige uitstraling en eenvoud hebben. Bovendien worden nieuwe ERP systemen voor het MKB steeds meer in een vernieuwende cloud architectuur gebouwd met de volgende eigenschappen:

  • Microservices en Restful API voor eenvoudig integratie en uitbreiding in de zogenaamde APU economie
  • Ingebouwd AI engine (gebaseerd op open source AI/cognitieve tools of van cloud infrastructuur providers)
  • Flexibele en aanpasbare regels die workflows en interacties tussen apps sturen
  • Sommige cloud infrastructuur leveranciers  bieden zelfs betaalbare en snelle computers met de mogelijkheid om zeer grote volumes data in zeer korte tijd te verwerken.

In het kort kan je stellen dat betaalbaarheid, implementaties met vaste tijdschema’s en kosten, een verticale industrie focus en eenvoud de belangrijkste elementen zijn voor succes in de MKB ERP markt. Maar één totale oplossing van één specifieke ERP leverancier kan wel eens minder aantrekkelijk zijn in deze API economie vanwege de wens van het MKB dat alles goed samenwerkt en dat ze low code platformen wensen.
In tegenstelling tot grote ondernemingen, hebben de meeste MKB bedrijven geen strategische IT visie. Het gaat er meer om dat een behoefte zo eenvoudig mogelijk ingevuld wordt. Wanneer iemand een brug kan slaan naar een mooie nieuwe tool, dat vindt men dat geweldig, zolang als snel voordeel oplevert. Hoe meer functionaliteit een MKB ERP leveranciers kan leveren, hoe beter. Het hedendaagse MKB voelt zich steeds comfortabeler bij een best-of-breed setup, zolang het de problemen snel en eenvoudig oplost.

Lees meer over:
ERP MKB
Leverancier van de maand

Infor Blending LIMS

Alle laboratoriuminformatie op één plek, consistent en efficiënt laboratoriumbeheer.

Lees verder
Leverancier van de maand

Mobiel boeken en picken met Infor Blending

Om de logistieke afhandeling van klantorders te optimaliseren, biedt Infor een efficiënte uitbreiding voor Infor Blending: Mobiel Boeken (Mobile Posting).

Lees verder