Detailhandel
Klantenbeheer

Klantenbeheer met CRM

Klantenbeheer beschrijft in feite wat er voor bedrijven nodig is om hun klantgerichtheid te verbeteren. Met CRM-functionaliteiten wordt het beheren van uw klantrelaties stukken eenvoudiger gemaakt.

Klantbeheer beschrijft in feite een instrument voor bedrijven om hun klantgerichtheid te verbeteren. Het doel is om enerzijds de klantgerichte oriëntatie van het bedrijf te realiseren en anderzijds de fragiele klantrelaties te stabiliseren om op lange termijn een hoge klantentrouw te bereiken. Vooral de detailhandel vertrouwt rechtstreeks op zijn klanten en moet keer op keer de concurrentie overwinnen. Terwijl de concurrentie eerder bestond uit de winkels een paar straten verderop, in de geglobaliseerde wereld met internet duizend keer meer concurrenten in de weg. Klanten, gefixeerd op prijs-prestatiemaximum, accepteren dankbaar de opkomende concurrentie en zijn blij met dalende prijzen en een steeds betere service in e-commerce. Retailers moeten op de hoogte blijven en dit is meestal alleen mogelijk via een optimale klantenservice.

Klantloyaliteit als sleutel

De klant moet een emotionele band opbouwen met een bedrijf, zodat hij zich er op lange termijn aan houdt. Om dit te bereiken, vertrouwen retailers op gericht klantbeheer ondersteund door een zogenaamd Customer Relationship Management System, of kortweg CRM. Een CRM-systeem is een softwareoplossing die bedrijven ondersteunt bij hun relatiebeheer met tal van verschillende functies. 

Alles op één plek

Kortom, een CRM-systeem fungeert als een centrale opslaglocatie voor alle klantgegevens. Deze worden gemaakt in speciale klantbestanden en zijn te allen tijde en voor elke geautoriseerde medewerker beschikbaar. Dit alleen zorgt ervoor dat een klant sneller en beter kan worden verzorgd als hij bijvoorbeeld een verzoek of een klacht heeft. De respectieve werknemer heeft dan snel en gemakkelijk toegang tot alle relevante gegevens van de klant, zelfs als hij de klant niet persoonlijk kent en zo de klant optimaal ondersteunt. 

Ook kunnen verschillende communicatiekanalen worden weerspiegeld in het CRM-systeem. Het contactproces is dus niet beperkt tot e-mailverkeer, maar elk contact, ongeacht hoe dit wordt gedaan, wordt opgeslagen in het CRM-systeem. Zelfs berichten op sociale media kunnen eenvoudig worden geïntegreerd. Het resultaat is een volledig beeld van de contacthistorie van de klant, wat enerzijds helpt om zijn behoeften beter te begrijpen en anderzijds kan worden gebruikt om een analyse van zijn koopgedrag uit te voeren, dat verdere informatie kan verschaffen.

Afdelingen zijn verbonden

Zelfs marketing kan veel baat hebben bij een CRM-systeem. De bron van een degelijke evaluatie met kunstmatige intelligentie-applicaties zijn geldige gegevens. Deze gegevens kunnen worden gebruikt om belangrijke inzichten in uw eigen klantenbestand te krijgen, zodat deze beter kunnen worden gepromoot en dus langer kunnen worden bewaard. 

Geïndividualiseerde reclame is vaak de sleutel tot een succesvolle campagne. Bovendien kan het CRM-systeem alle lopende campagnes volgen en eerdere campagnes evalueren via meerdere kanalen. Uiteindelijk zal dit resulteren in een verhoogde marketing ROI en zullen klanten met meer tevredenheid en nauwere banden met het bedrijf reageren.

Ook kan een CRM-systeem leiden tot betere communicatie en samenwerking van uw eigen personeel. De afzonderlijke afdelingen profiteren van elkaars gegevens en kunnen zo hun eigen workflows efficiënter maken. Door de nauwere samenwerking kan de expertise van de individuele experts ook beter worden gebruikt in het hele bedrijf. Marketing profiteert van verkoop, service van marketing en verkoop van service. Met een CRM-systeem kunnen workflows worden gecreëerd en processen verder worden geautomatiseerd. Dit zorgt niet alleen voor snellere processen, maar uiteindelijk ook voor een hogere productiviteit en klanttevredenheid.

Geen concurrentie zonder CRM

Zoals we hebben aangetoond, biedt een CRM-systeem veel voordelen. Contactbeheer is aanzienlijk verbeterd, evenals samenwerking tussen teams. Uiteindelijk leidt dit tot een verhoging van de productiviteit en een versterkt verkoopbeheer. Het biedt ook gedetailleerde verkoopprognoses en betrouwbare rapporten die leiden tot verbeterde verkoopstatistieken. 

Uiteindelijk resulteert het gebruik van een CRM-systeem in de detailhandel in een hogere tevredenheid en een betere klantentrouw. Om de uitdagingen van de detailhandel op de lange termijn aan te gaan, moeten bedrijven in deze sector toekomstbestendig zijn. Zonder een specifiek CRM-systeem zullen de meeste retailers niet in staat zijn om de groeiende druk van online handel onder ogen te zien.

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Optimaliseer het WMS met ERP en beperk emissies

U hier lezen over de impact die geoptimaliseerd magazijnbeheer kan hebben op de CO2-voetafdruk van een bedrijf.

Lees verder

Duurzame textiel industrie met ERP software

U hier lezen hoe bedrijven in de industrie processen duurzamer kunnen maken en hun imago kunnen verbeteren door middel van ERP-software. 

Lees verder

Duurzame SCM met ERP-software

Lees hier hoe u de duurzaamheid van uw supply chain waarborgt met een geschikte ERP-software.

Lees verder