Detailhandel
Klantenbeheer

Klantenbeheer met CRM

Klantenbeheer beschrijft in feite wat er voor bedrijven nodig is om hun klantgerichtheid te verbeteren. Met CRM-functionaliteiten wordt het beheren van uw klantrelaties stukken eenvoudiger gemaakt.

Klantbeheer beschrijft in feite een instrument voor bedrijven om hun klantgerichtheid te verbeteren. Het doel is om enerzijds de klantgerichte oriëntatie van het bedrijf te realiseren en anderzijds de fragiele klantrelaties te stabiliseren om op lange termijn een hoge klantentrouw te bereiken. Vooral de detailhandel vertrouwt rechtstreeks op zijn klanten en moet keer op keer de concurrentie overwinnen. Terwijl de concurrentie eerder bestond uit de winkels een paar straten verderop, in de geglobaliseerde wereld met internet duizend keer meer concurrenten in de weg. Klanten, gefixeerd op prijs-prestatiemaximum, accepteren dankbaar de opkomende concurrentie en zijn blij met dalende prijzen en een steeds betere service in e-commerce. Retailers moeten op de hoogte blijven en dit is meestal alleen mogelijk via een optimale klantenservice.

Klantloyaliteit als sleutel

De klant moet een emotionele band opbouwen met een bedrijf, zodat hij zich er op lange termijn aan houdt. Om dit te bereiken, vertrouwen retailers op gericht klantbeheer ondersteund door een zogenaamd Customer Relationship Management System, of kortweg CRM. Een CRM-systeem is een softwareoplossing die bedrijven ondersteunt bij hun relatiebeheer met tal van verschillende functies. 

Alles op één plek

Kortom, een CRM-systeem fungeert als een centrale opslaglocatie voor alle klantgegevens. Deze worden gemaakt in speciale klantbestanden en zijn te allen tijde en voor elke geautoriseerde medewerker beschikbaar. Dit alleen zorgt ervoor dat een klant sneller en beter kan worden verzorgd als hij bijvoorbeeld een verzoek of een klacht heeft. De respectieve werknemer heeft dan snel en gemakkelijk toegang tot alle relevante gegevens van de klant, zelfs als hij de klant niet persoonlijk kent en zo de klant optimaal ondersteunt. 

Ook kunnen verschillende communicatiekanalen worden weerspiegeld in het CRM-systeem. Het contactproces is dus niet beperkt tot e-mailverkeer, maar elk contact, ongeacht hoe dit wordt gedaan, wordt opgeslagen in het CRM-systeem. Zelfs berichten op sociale media kunnen eenvoudig worden geïntegreerd. Het resultaat is een volledig beeld van de contacthistorie van de klant, wat enerzijds helpt om zijn behoeften beter te begrijpen en anderzijds kan worden gebruikt om een analyse van zijn koopgedrag uit te voeren, dat verdere informatie kan verschaffen.

Afdelingen zijn verbonden

Zelfs marketing kan veel baat hebben bij een CRM-systeem. De bron van een degelijke evaluatie met kunstmatige intelligentie-applicaties zijn geldige gegevens. Deze gegevens kunnen worden gebruikt om belangrijke inzichten in uw eigen klantenbestand te krijgen, zodat deze beter kunnen worden gepromoot en dus langer kunnen worden bewaard. 

Geïndividualiseerde reclame is vaak de sleutel tot een succesvolle campagne. Bovendien kan het CRM-systeem alle lopende campagnes volgen en eerdere campagnes evalueren via meerdere kanalen. Uiteindelijk zal dit resulteren in een verhoogde marketing ROI en zullen klanten met meer tevredenheid en nauwere banden met het bedrijf reageren.

Ook kan een CRM-systeem leiden tot betere communicatie en samenwerking van uw eigen personeel. De afzonderlijke afdelingen profiteren van elkaars gegevens en kunnen zo hun eigen workflows efficiënter maken. Door de nauwere samenwerking kan de expertise van de individuele experts ook beter worden gebruikt in het hele bedrijf. Marketing profiteert van verkoop, service van marketing en verkoop van service. Met een CRM-systeem kunnen workflows worden gecreëerd en processen verder worden geautomatiseerd. Dit zorgt niet alleen voor snellere processen, maar uiteindelijk ook voor een hogere productiviteit en klanttevredenheid.

Geen concurrentie zonder CRM

Zoals we hebben aangetoond, biedt een CRM-systeem veel voordelen. Contactbeheer is aanzienlijk verbeterd, evenals samenwerking tussen teams. Uiteindelijk leidt dit tot een verhoging van de productiviteit en een versterkt verkoopbeheer. Het biedt ook gedetailleerde verkoopprognoses en betrouwbare rapporten die leiden tot verbeterde verkoopstatistieken. 

Uiteindelijk resulteert het gebruik van een CRM-systeem in de detailhandel in een hogere tevredenheid en een betere klantentrouw. Om de uitdagingen van de detailhandel op de lange termijn aan te gaan, moeten bedrijven in deze sector toekomstbestendig zijn. Zonder een specifiek CRM-systeem zullen de meeste retailers niet in staat zijn om de groeiende druk van online handel onder ogen te zien.

Lees meer over:
Detailhandel CRM
Leverancier van de maand

Casestudy: Max Guitar - NAVConsultants

Ontdek waarom deze leverancier van gitaren, versterkers, effecten en accessoires kiest voor de ERP software van NAVConsultants.

Lees verder
Leverancier van de maand

NAVConsultants

NAVConsultants is een netwerk organisatie, gespecialiseerd in Microsoft Dynamics 365 Business Central met brede kennis van bedrijfsprocessen en ERP voor handels- en productiebedrijven.

Lees verder