Detailhandel
Logistiek

De logistieke kant van detailhandel

Bijna geen enkele andere industrie wordt momenteel geconfronteerd met zulke grote veranderingen als detailhandel en dat zit hem voornamelijk nieuwe logistieke uitdagingen.

In het ideale geval moeten producten altijd onmiddellijk beschikbaar zijn en moeten leveringen niet langer dan één dag duren. Als gevolg hiervan worden klanten steeds veeleisender, wat logistieke uitdagingen voor retailers naar onmetelijke hoogten drijft. In de competitie voor elke klant neemt het belang van de tijdsfactor enorm toe, vooral in de e-commerce. 

In de toekomst zal de klant zelfs wennen aan leveringen op dezelfde dag omdat deze al door Amazon worden aangeboden. Natuurlijk heeft deze hele versnelling verstrekkende gevolgen voor de verschuivende vraagpieken gedurende de dag, ploegendienst en 's nachts leveringen. Maar ondanks het explosieve karakter van het onderwerp, krijgen we eerst een overzicht van de huidige situatie en kijken we naar de uitdagingen waarmee retailers in de logistiek vandaag al worden geconfronteerd.

ERP-software voor de detailhandel

Om een holistisch en soepel verloop van het proces te kunnen garanderen, van het bestellen van de goederen tot opslag en verzending, worden ERP-systemen gebruikt. U voert elk artikel al bij de bestelling in, vergelijkt het vervolgens met de bestellijsten in de goederenontvangst en wijst hen de best mogelijke opslaglocatie toe op basis van analyses. Bovendien distribueren ze de artikelen zoals vereist naar afzonderlijke filialen, of geven ze meldingen over de afzonderlijke voorraden en de bijbehorende data. Logistiek speelt een steeds belangrijkere rol voor retailers, dus het is raadzaam om meer te weten te komen over de mogelijkheden om deze processen te optimaliseren.

Kortom, de logistiek van een bedrijf in de detailhandel bestaat uit functies voor het beheren van inkoop, magazijn, distributie en filialen. Al deze functies moeten optimaal worden gecoördineerd en geoptimaliseerd, zodat een handelsonderneming zich op de lange termijn op de markt kan handhaven. Daarna gaan we dieper in op de afzonderlijke functies en wijzen we op hun betekenis voor de handel.

Inkoop

De inkooplogistiek beschrijft in wezen het deel van de logistiek dat betrekking heeft op de processen van de inkoop van goederen tot het transport van de goederen naar het eigen magazijn. In principe moet het worden ingedeeld tussen de verkooplogistiek van de leveranciers en de productielogistiek van het eigen bedrijf. De hoofdtaak van inkooplogistiek is om de materiële levering van het bedrijf te verzekeren, rekening houdend met de parameters van tijd, kwantiteit en kwaliteit. 

In een vaste inkoopstrategie worden alle items geclassificeerd en geanalyseerd op basis van de markt. De inhoud van deze strategie is ook om actieplannen te maken die laten zien hoe het bedrijf omgaat met onder andere volumes en prijzen. Er wordt ook gezocht naar een optimaal aantal mogelijke leveranciers om het best mogelijke artikel aan te schaffen.

Magazijn

Als de bestelde artikelen zich in de goederenontvangst van een bedrijf bevinden, begint de magazijnlogistiek. Na transport wordt er gezocht naar de optimale locatie voor een bepaald product en het type opslag. Rekening houdend met al deze factoren is er een gerichte opslag van het artikel.
Tegenwoordig helpen WMS-systemen, als onderdeel van ERP-systemen, al deze vragen te beantwoorden. U berekent de perfecte locatie, rekening houdend met de datum van goederenafgifte. Elk artikel in het magazijn heeft een vaste locatie en kan op elk moment worden bekeken, op volgorde van het aantal artikelen, wanneer opnieuw moet worden besteld en wie het artikel aflevert wanneer een bestelling wordt ontvangen.

Distributie

Distributie omvat het inrichten en controleren van alle processen die nodig zijn om artikelen van het bedrijf naar de klant te brengen. De basistaak van distributielogistiek is het leveren van goederen voor de klant, rekening houdend met de criteria voor het respectieve goed, zoals prijs, kwaliteit of kwantiteit. Een ander belangrijk doel van verkooplogistiek is om de logistieke kosten zo laag mogelijk te houden, terwijl constant een hoog kwaliteitsniveau wordt gehandhaafd. Maar waar bestaat deze bezorgservice precies uit? 

In principe kunnen deze worden onderverdeeld in vier essentiële componenten. Ten eerste, de tijdige levering. Als de service op een bepaald tijdstip moet kunnen worden geleverd, moet deze ook worden nageleefd. Evenzo de betrouwbaarheid van de levering. Als een artikel wordt besteld, moet het ook worden afgeleverd en mag het niet uitvallen of gewoon niet worden bediend vanwege ontbrekende artikelen. Verder is de leveringsconditie een belangrijk punt. Als het artikel slecht is verpakt of beschadigd tijdens de levering, zal dit ook de vertrouwensrelatie met het bedrijf als geheel permanent beschadigen. Het laatste dat hier moet worden vermeld, is de leveringsflexibiliteit. Soms moet een artikel zo snel mogelijk of naar een ander adres dan het factuuradres worden verzonden. Daarom is het belangrijk om op dit punt een zekere mate van flexibiliteit in te bouwen.

Filialen

Dit omvat communicatie en bemiddeling tussen magazijnen en afzonderlijke filialen, indien beschikbaar. De kassasystemen in de filialen informeren de centrale administratie over hun behoeften en dit initieert de verzending naar de afzonderlijke filialen. Voor dit doel wordt meestal een ERP-systeem gebruikt dat de gegevens in real-time naar het centrale kantoor kan verzenden, zodat het de bestellingen van de afzonderlijke filialen zo snel mogelijk kan verwerken.

Lees meer over:
Detailhandel Logistiek
Leverancier van de maand

Waar begin je als je succesvol wilt digitaliseren?

Voor bouwbedrijven die ermee beginnen heeft Van Meijel een goed advies: “Neem digitalisering op in je visie en strategie.”

Lees verder
Leverancier van de maand

Casestudy: Smink Infra

Waarom deze specialist in infrastructuur kiest voor ERP-software van Van Meijel Automatisering

Lees verder