Einstein 1 Platform en Copilot: dé AI-tools van Salesforce
Salesforce heeft een nieuwe generatie AI-assistenten aangekondigd, met als doel: het ondersteunen van gebruikers met klantrelatiebeheer.
Degenen die op de hoogte zijn van het meest recente tech-nieuws, zullen weten dat Artificial Intelligence al enige tijd het gesprek van de dag is. Na de meest recente introducties van techgiganten als Zoom en HubSpot, is het nu CRM-leverancier Salesforce dat de markt probeert te veroveren met haar nieuwste ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. In dit artikel kijken we naar de drie nieuwe Salesforce Applications, onthuld tijdens het Dreamforce 2023-evenement eerder deze maand.
Einstein 1 Platform
Het nieuwe Salesforce Einstein 1 Platform is in het leven geroepen om door AI-gestuurde CRM-ervaringen te faciliteren. De assistent gebruikt hiervoor alle mogelijke beschikbare data om de AI-driven apps verder te ontwikkelen. Parker Harris, CTO en medeoprichter van Salesforce, legt uit:
“Dankzij Data Cloud en Einstein AI op het Einstein 1 Platform, kunnen bedrijven eenvoudig AI-gestuurde apps en workflows creëren die de productiviteit verhogen, de kosten verlagen en geweldige klantervaringen opleveren.”
Volgens Salesforce is het belang van deze applicatie enorm: binnen organisaties is bedrijfsdata ontzettend vaak gefragmenteerd. Uit onderzoek van de Amerikaanse softwareontwikkelaar is gebleken dat organisaties gemiddeld 1.061 verschillende applicaties in gebruik hebben, waarvan nog geen 30% geïntegreerd is met het centrale systeem. Spreekwoordelijk bevindt deze data zich dus op verschillende 'eilanden', los van elkaar. Het is dan ook het doel van Einstein 1 Platform om deze bij elkaar te brengen, zodat gegevens efficiënt onderling uitgewisseld kunnen worden.
Einstein Copilot (Studio)
Het doel van de Einstein Copilot is om zich te ontwikkelen als persoonlijk assistent binnen de bestaande Salesforce CRM-omgeving. De AI zal verkoopmedewerkers ondersteunen en begeleiden gedurende het volledige verkoopproces. Het is in staat om aanbevelingen te maken, gebaseerd op het gedrag van klanten en alle andere gegevens die het tot zijn beschikking heeft. Daarnaast is het uiteraard ook mogelijk om de bot simpelweg een vraag te stellen over een specifieke klant.
Het is echter niet alleen de salesafdeling die kan profiteren van de hulp van de nieuwe assistent. Marketeers kunnen de tool gebruiken om teksten te formuleren, of om landingspagina's uit te werken. De Salesforce AI maakt gebruik van de beschikbare data over het (aankoop)gedrag van de klanten en websitebezoekers. Ook is de chatbot in te zetten om de werkdruk van de supportafdeling te verminderen, het is namelijk in staat om (ietwat eenvoudige) klantvragen te beantwoorden.
Misschien wel de meest uitzonderlijke functionaliteit is dat de AI zelfstandig op onderzoek uit zal gaan. Het geeft niet alleen antwoord op de vraag van een klant, maar zal ook andere relevante opties weergeven. Daarnaast is het ook in staat om een actieplan op te stellen naar aanleiding van een verkoopgesprek, kan het de verzenddatum wijzigen en is het ook mogelijk om de status van een bestelling te controleren.
Studio
De Einstein Copilot Studio is ontwikkeld om de Copilot naar uw wens aan te passen. In de Studio kan u de AI modellen, vaardigheden en prompts aanleveren waarmee het zich kan ontwikkelen. U kan de assistent dus alsmaar beter inrichten om aan te sluiten op uw behoeften, wensen en voorkeuren. Zo heeft u het creëren van de perfecte assistent volledig in eigen handen (Salesforce, 12 september 2023).
Generatieve AI en haar potentie in CRM
Tegenwoordig zijn CRM-systemen niet meer weg te denken in het dagelijks werkleven van een klantgerichte organisatie. De verwachtingen van klanten zijn torenhoog en dus is het van cruciaal belang om snelle, kwalitatieve support aan te bieden. Als u niet aan de verwachtingen van de klant kan voldoen, is de kans groot dat ze zo een ander hebben gevonden. Op de lange termijn is het effectief inzetten van Customer Relationship Management dus van onschatbare waarde in het verbinden met uw doelgroep.
Dit is dan ook precies waar Salesforce ondersteuning wil bieden. De AI neemt een deel van uw werkzaamheden van u over om klanten sneller van dienst te kunnen zijn. Zo blijft er voor u meer tijd over voor hetgeen dat er het meeste toe doet: verbinden met uw klant. Daarnaast helpt het u ook om uw data overzichtelijk in kaart te brengen en te beheren. Werkzaamheden en alledaagse processen worden hierdoor efficiënter ingericht.
De AI-assistenten zijn dusdanig flexibel ingericht dat gebruikers deze kunnen aanpassen om naadloos aan te sluiten op hun eigen voorkeuren en behoeften. Zo kan de kunstmatige intelligentie u perfect ondersteunen in het behalen van uw doelstellingen.
27 september 2023
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
Salesforce koopt Tableau Software
Salesforce.com Inc. ging akkoord met de aanschaf van Tableau Software Inc. in een all-stock deal ter waarde van $ 15,3 miljard om zijn analytics-aanbod te ontwikkelen.
Lees verder