Content Assistant en ChatSpot.ai: dé AI-tools van HubSpot
In een tijdperk waarin de digitalisering alsmaar nieuwe vormen aanneemt, houden wij u graag op de hoogte van de nieuwste en nuttigste tools op de markt.
AI-gedreven tools beginnen steeds meer een prominente rol te krijgen in het dagelijks (bedrijfs)leven. Talloze techgiganten als Google en Harvey zijn begonnen met het uitrollen van hun eigen AI-tools op de werkvloer en dus kon CRM-aanbieder HubSpot niet achterblijven. Met de komst van hun eigen Content Assistant en ChatSpot.ai wil het bedrijf haar gebruikers helpen om zowel tijd als middelen te besparen. Met als ultieme doel: helpen in het versterken van de relatie met de klant.
Investeren in AI
Het is deze dagen hard werken voor ontwikkelaars van AI-gedreven applicaties. Wie niet continu streeft naar perfectie om de rest voor te blijven, riskeert achter te blijven in een zee van vergelijkbare applicaties. Softwareontwikkelaar HubSpot is een voorbeeld van een bedrijf dat naar perfectie streeft en bracht eerder al applicaties als chatbots en generatieve AI uit.
"We merken dat de manier waarop mensen werken stapsgewijs aan het veranderen is. Bij HubSpot is het ons doel om organisaties nog beter met hun klanten te laten verbinden", aldus Andy Pitre, EVP Product bij HubSpot (Molly Munroe, HubSpot.com, maart 2023).
"The State of AI"
In maart 2023 voerde HubSpot een onderzoek uit waarin ruim 1.500 marketeers, verkopers en supportmedewerkers gevraagd werden waarvoor zij AI in hun dagelijks (werk)leven gebruiken ("The State of AI, HubSpot.com, maart 2023).
De inzet van AI zorgt er voornamelijk voor dat repetitieve zaken veel minder tijd en inspanning hoeven te kosten. Op deze manier blijft er meer tijd over voor andere werkzaamheden. De marketeers gebruiken AI voornamelijk voor contentcreatie, het analyseren van data en opstellen van rapportages. Ook verkopers gebruiken de tools vooral voor het opstellen van rapporten of andere documenten als contracten of formulieren die door de klant ingevuld moeten worden. Op de klantenservice wordt AI toegepast in de vorm van chatbots, die de klanten opvangen en, afhankelijk van de complexiteit van het vraagstuk, proberen te helpen zodat het personeel dit zelf eventueel niet hoeft te doen.
Het onderzoek richtte zich ook op de negatieve kanten/valkuilen van de inzet van kunstmatige intelligentie. De voornaamste conclusie was dat de AI niet altijd volledig accuraat is. Voor sommigen creëerde het ook een soort onzekerheid over de toekomst van hun eigen baan.
Content Assistant
Gebaseerd op deze onderzoeksresultaten bracht HubSpot een tweetal applicaties uit die ondersteuning kunnen bieden tijdens de alledaagse werkzaamheden. De Content Assistant helpt marketeers met het creëren van content van hoge kwaliteit. De kunstmatige intelligentie stelt blogtitels voor en werkt hier vervolgens een outline voor uit. Daarnaast kan het ook artikelen schrijven en workflows ontwikkelen. De tool is in staat om een deel van het werk uit handen van het personeel te nemen, waardoor zij zich weer kunnen focussen op andere zaken.
ChatSpot.ai
Voor de verkoopafdelingen (en marketeers) werd dit staaltje kunstmatige intelligentie ontwikkeld. Deze AI-tool biedt hulp bij alle mogelijke contactmomenten met een klant. Zo is het in staat om op maat gemaakte rapporten op te stellen voor verkoop-, marketing- en supportafdelingen. Voor HubSpot-gebruikers biedt het de mogelijkheid om bedrijven en contactgegevens toe te voegen aan de applicatie en tot slot kan de AI ook professionele, effectieve en gerichte verkoop-mails opstellen.
Over HubSpot
Het Amerikaanse bedrijf, opgericht in 2006, ontwikkelt alles-in-één platforms voor verkoop, marketing, klantrelatiebeheer (CRM) en klantenservice (support/customer service).
Raakt u ook niet uitgelezen over de nieuwste ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie? Klik dan hier om kennis te maken met andere AI-gedreven applicaties die uw dagelijks leven een stuk eenvoudiger kunnen maken.
5 september 2023
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
AI-agents en chatbots: wat is het verschil tussen de twee?
En welke rol kunnen ze spelen binnen jouw organisatie?
Lees verder'Nederlandse bedrijven investeren te weinig in AI-training’
We zijn ons bewust van de potentie van AI, maar lijken nog niet bereid te zijn om er in te investeren.
Lees verderNederlandse bedrijven willen dit jaar volop investeren in AI
Onderzoek laat zien dat we vooraan in de rij staan.
Lees verder