AI Companion & Revenue Accelerator: Zoom investeert in KI

Steeds meer techgiganten betreden de markt met zelfgemaakte AI-applicaties en hierin kon softwarebedrijf Zoom niet achterblijven.

We lijken er toch echt niet meer omheen te kunnen: in nagenoeg iedere branche neemt het gebruik van kunstmatige intelligentie (KI) alsmaar toe. Google, Harvey en HubSpot: allemaal wagen ze een poging om het dagelijks leven met behulp van AI eenvoudiger te maken. Wij houden u graag op de hoogte van deze ontwikkelingen en werpen in deze blog een blik op de twee nieuwste tools van Zoom: de Zoom AI Companion en Zoom Revenue Accelerator.

Over Zoom

Het Amerikaanse softwarebedrijf zal bij de meesten wel een belletje doen rinkelen en heeft dat voor een groot deel te danken aan de coronapandemie eerder dit decennium. Zoom is een platform voor videoconferenties, online-vergaderingen, chatsessies en mobiele samenwerking. In een tijd waarin men steeds meer vanuit huis is gaan werken, probeert Zoom de afstand tussen collega's zo klein mogelijk te houden.

In de afgelopen periode is het voor Zoom niet gebleven bij enkel het faciliteren van videogesprekken en is het bedrijf druk bezig geweest met de toepassing van AI bij hun diensten. Zo heeft het eerder al de 'AI Virtual Agent' op de markt gebracht, een chatbot waar veel websites gebruik van maken. De AI vangt klanten digitaal op en geeft antwoord op vragen, opmerkingen en klachten. Ontzettend handig voor klantgerichte bedrijven, helemaal omdat het de koppeling met CRM-systemen kan maken (Zoom, Virtual Agent, 2023).

Zoom AI Companion

De AI Companion van Zoom, voorheen beter bekend als 'Zoom IQ', is een AI-assistent waarmee het Amerikaanse bedrijf grootse plannen heeft. De AI kan al meetings samenvatten, opnames maken, belangrijke momenten markeren en kost niets extra voor betalende gebruikers. Het is dus een 'gratis' uitbreiding voor degenen die al gebruik maken van de diensten van Zoom.

Zoom wil de functionaliteiten van deze tool alsmaar ontwikkelen, zodat het op korte termijn écht als assistent kan fungeren. De volgende functionaliteiten hoopt het Amerikaanse bedrijf in het komende jaar uit te kunnen rollen:

  • Vertraging onderweg of even van het bureau weggeweest omdat er iemand voor de deur stond? Geen probleem, de bedoeling is namelijk dat men in de toekomst aan de AI kan vragen wat hij/zij tot dusverre gemist heeft. Het vat de vergadering samen en licht de belangrijkste topics uit.
  • Een verbeterde versie van de generatieve AI, die zelf in staat is om ideeën aan te dragen tijdens vergaderingen, of om berichten voor u op te stellen op basis van minimale input.
  • Het voorbereiden van vergaderingen. Op basis van gegevens uit eerdere meetings en projecten moet de kunstmatige intelligentie in staat zijn om zelfstandig uw vergaderingen voor te bereiden (Zoom, Zoom AI Companion, 2023).

Zoom Revenue Accelerator

Deze AI-assistent, die zich met name richt op gespreksanalyse voor sales-afdelingen, kent vele functionaliteiten en is volgens Zoom absoluut niet klaar met zijn ontwikkeling. Ten opzichte van Q1 dit jaar nam het gebruik van de applicatie in Q2 met ruim 400% toe. Ook valt Zoom Revenue Accelerator te combineren met CRM-modules.

De tool is momenteel al in staat om samenvattingen en notities van salesgesprekken te maken en biedt de mogelijkheid om ook direct de follow-up mail richting de klant in orde te maken. Een belangrijke voetnoot: data van externe applicaties is enkel toegankelijk voor de AI als hier expliciet toestemming voor is gegeven.

Verder is de AI-applicatie in staat om uw gesprekken te analyseren om zo bij te dragen aan de ontwikkeling/verbetering van uw meetings met klanten. Zo kan het de stemming van de klant meten op basis van de manier waarop zij antwoorden, geeft het feedback op uw eigen engagement met de klant en houdt het zelfs uw verhouding tussen spreken/luisteren bij. Voor iedere verkoper die zich dus graag blijft ontwikkelen, lijkt deze tool ontzettend handig om u van inhoudelijke feedback te voorzien.

Zoals eerder benoemd is dit voor Zoom zeker nog niet het plafond van deze AI-applicatie. De volgende functionaliteiten worden naar verwachting in het komende jaar uitgerold:

  • Virtual Coach: een trainingsomgeving waarin echte salesgesprekken worden gesimuleerd. Perfect voor het onboarding traject van een nieuwe werknemer. Daarnaast kan de tool ook gebruikt worden om de consistentie en kwaliteit van uw verkopers te analyseren.
  • Deal Risk Signals: een module die u, op basis van uw eigen input, in de gaten houdt. Geeft u bijvoorbeeld aan dat er bij een salesgesprek voor u binnen vijftien minuten een aanbod op tafel moet liggen? Dan geeft de AI u een seintje als deze tijd verstreken is.
  • Discover Monthly: luistert met u mee en stelt rapporten op met daarin de trends binnen uw vakgebied. Daarnaast analyseert het ook hoe vaak en op welke manier uw concurrenten (deze moet u uiteraard zelf aanleveren) worden vernoemd in uw gesprekken (Zoom, Zoom Revenue Accelerator, 2023).

Conclusie

Wie tegenwoordig maar zoekt, zal een enorm breed scala aan AI-applicaties vinden. Applicaties die in het leven zijn geroepen om uw dagelijks (werk)leven wat makkelijker te maken. Hoewel we nog altijd kritisch moeten blijven op de inzet van AI, lijkt het inmiddels overduidelijk dat het zeker van toegevoegde waarde kan zijn.

Zoom is, net als vele andere techgiganten, hard aan de weg aan het timmeren om één van de grootste leveranciers van ondersteunende AI-technologie te worden. Met de komst van de AI Companion en Revenue Accelerator hopen ze u van een kwalitatieve AI-assistent te voorzien die veel van uw tijdrovende werkzaamheden over kan nemen. Zo houdt u meer tijd over voor hetgeen waar Zoom zelf voor staat, namelijk: met elkaar verbinden.

13 september 2023

all

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

AI-agents en chatbots: wat is het verschil tussen de twee?

En welke rol kunnen ze spelen binnen jouw organisatie?

Lees verder

'Nederlandse bedrijven investeren te weinig in AI-training’

We zijn ons bewust van de potentie van AI, maar lijken nog niet bereid te zijn om er in te investeren.

Lees verder

Nederlandse bedrijven willen dit jaar volop investeren in AI

Onderzoek laat zien dat we vooraan in de rij staan.

Lees verder