De voordelen van Recruitment Marketing Automation
Het ideale verlengstuk van al uw recruitment-software en activiteiten.
Het werven van nieuw personeel, oftewel het recruitment-proces, is van cruciaal belang voor het doorlopende succes van een organisatie. Het is immers het personeel dat de doelstellingen van het bedrijf waar moet maken. Investeren in geschikt nieuw personeel is daarom ook van cruciaal belang. In dit blog kijken wij naar de rol van Recruitment Marketing Automation: software die het dagelijks leven van een recruiter vele malen makkelijker kan maken.
Inhoudsopgave
Een verlengstuk van het ATS
Het proces van Recruitment Marketing Automation kan feitelijk gezien worden als de vervolgstap of een verlengstuk van het ATS, oftewel het Applicant Tracking System. Het ATS wordt ingezet om het wervingsproces en de interacties met potentiële kandidaten te beheren en automatiseren. Hierdoor wordt recruitment efficiënter ingericht, iets waar zowel de recruiter als kandidaat van kan profiteren.
Het ATS-systeem bouwt als het ware een bestand met daarin alle potentiële kandidaten en de fase waarin zij zich bevinden: hebben ze zojuist gesolliciteerd, of hebben ze inmiddels al een kennismakingsgesprek gehad?
Recruitment Marketing Automation: een definitie
Recruitment Marketing Automation zorgt voor softwarematige ondersteuning van het recruitmentproces. Van het verkennen en identificeren van geschikte kandidaten, tot aan de uiteindelijke uitnodiging voor een eerste gesprek: dit systeem neemt zoveel mogelijk handmatige taken van de recruiter over.
Recruiters hoeven hierdoor bijvoorbeeld niet langer handmatig vacatures te plaatsen, of iedere e-mail zelf te schrijven. Als iemand helaas niet wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek, dan kan dit via een geautomatiseerde mail medegedeeld worden.
De voordelen van Recruitment Marketing Automation
Het grote voordeel van Recruitment Marketing Automation is dat het ten eerste de recruiter veel tijd en moeite kost. Zij kunnen deze tijd vervolgens elders besteden, bijvoorbeeld in het verkennen van nieuwe recruitment-strategieën.
Heldere, efficiënte communicatie
Tegelijkertijd is het automatiseren van deze processen ook prettig voor de kandidaat: zij worden hierdoor in iedere fase goed op de hoogte gehouden en hoeven niet te wachten op het persoonlijke antwoord van een recruiter, die het bijzonder druk heeft. Dit versoepelt de communicatie tussen de werkgever en potentiële kandidaat en zal de gehele ervaring voor iedereen prettiger maken, zelfs als iemand helaas wordt afgewezen. Ze weten hierdoor namelijk in ieder geval direct waar ze aan toe zijn, en kunnen vervolgens weer naar iets anders op zoek gaan.
Betere kandidatenpool
Niet alleen verloopt de onderlinge communicatie soepeler, maar het zorgt er ook voor dat bedrijven eenvoudiger kunnen filteren op goede kandidaten. Zo kan het systeem bijvoorbeeld ook helpen in het categoriseren van de kandidaten: wie bezit de kenmerken waar wij als bedrijf écht naar op zoek zijn?
Gerelateerd: “3 manieren waarop uw HR-afdeling kan profiteren van AI”
Haal meer uit uw data
We leven in een data-gedreven tijdperk: wie geen duidelijk zicht heeft op zijn processen en cijfers, weet eigenlijk niet of ze überhaupt goed bezig zijn. Daarom vertrouwen bedrijven gelukkig steeds meer op de talloze softwareoplossingen die ze tot hun beschikking hebben, zoals software voor Recruitment Marketing Automation, of overige HRM-oplossingen.
Eén van de belangrijkste kenmerken van deze software, is diens mogelijkheid om belangrijke data te verzamelen en overzichtelijk in kaart te brengen. Hierdoor kunt u allerlei relevante gegevens en statistieken verzamelen, die u bijvoorbeeld precies laten zien hoe goed een vacature op dat moment presteert. Hierdoor is men eenvoudiger in staat om eventuele verbeterpunten te identificeren, zodat ze nog meer uit hun recruitmentprocessen kunnen halen: welke strategie is het meest effectief gebleken?
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
Wat is een Performance Management Systeem?
Alles over een cruciaal systeem binnen Human Resource Management, waarmee de prestaties en voortgang van medewerkers gemeten kunnen worden.
Lees verderWat is een intranet en hoe kan u hier van profiteren?
Alles wat u moet weten over een intranet en de combinatie met het ERP-systeem.
Lees verderAlles wat u moet weten over een ATS-systeem
Recruitment is één van de belangrijkste bouwstenen van een organisatie: daarom maken steeds meer HR-professionals gebruik van een ATS-systeem.
Lees verder