Til uw klantrelatiebeheer naar een hoger niveau in 2024

Wij kijken naar de CRM-trends van 2024, zodat u precies ziet waar klantrelatiebeheer dit nieuwe jaar door beïnvloed zal gaan worden.

Veel bedrijven maken tegenwoordig volop gebruik van Customer Relationship Management-software. Het beheren van een goede band met de klant is anno 2024 immers belangrijker dan ooit. In onze reeks over de belangrijkste (digitale) trends en technologische ontwikkelingen in 2024 kijken wij iedere keer naar een aantal relevante veranderingen per vakgebied. Met vandaag: Customer Relationship Management (CRM), ook wel bekend als klantrelatiebeheer. 

#1 - Kunstmatige intelligentie

Het zat er natuurlijk al aan te komen: net als in 2023 lijkt Artificiële Intelligentie (AI) wederom een belangrijke rol te gaan spelen. Zo kunnen marketeers, verkopers en de klantenservice steeds meer gaan vertrouwen op ondersteuning van AI, dat bijna als extra collega gezien zou kunnen worden. Een collega die te allen tijde bereikbaar is en razendsnel antwoord kan geven op uw vragen en verzoeken. Naar verwachting zal AI steeds beter ondersteuning kunnen bieden bij één van de volgende taken:

  • Het opvangen van websitebezoekers. In plaats van direct contact te zoeken met een menselijke medewerker, kan de AI eerst meekijken met een vraag of probleem van de klant. 
  • Het transcriberen en samenvatten van salesgesprekken, zodat een verkoopmedewerker zich echt alleen hoeft te focussen op het gesprek zelf.
  • Het bedenken, ontwerpen en uitwerken van marketing materiaal.

#2 - Een persoonlijke benadering

Klantenbeheer omvat tegenwoordig niet alleen meer het bedienen van een klant, maar er moet ook voor gezorgd worden dat ze met een voldaan gevoel weer op pad worden gestuurd. Alleen zo werkt men aan een goede onderlinge relatie, die ervoor moet zorgen dat ze uiteindelijk ook weer terugkomen. 

Het is belangrijk dat bedrijven een overweging maken: in hoeverre willen wij AI inzetten tijdens de interactiemomenten met de klant? Zoals eerder vermeld is AI ontzettend handig bij het opvangen van klanten op de website; er zijn geen wachttijden en een klant kan direct terecht met zijn of haar vraag. Maar aan de andere kant heeft de moderne consument ook behoefte aan persoonlijk contact, ze willen gezien en gehoord worden. 

Het wordt dus van cruciaal belang om een goede balans tussen de twee te vinden. U wil de concurrentie te snel af zijn met zo kort mogelijke wachttijden, iets dat u waar kan maken door de inzet van slimme technologieën. Maar aan de andere kant wil u ook kunnen voldoen aan de betrokken en persoonlijke benadering waaraan ze behoefte hebben. Als een klant zich niet direct welkom en geholpen voelt, dan zijn ze zo overgestapt naar een andere aanbieder. 

Hyperpersonalisatie

Hyperpersonalisatie stelt u in staat om beide benaderingen tegelijkertijd toe te passen. Dit is een marketingaanpak waarbij real-time data wordt geraadpleegd om inspanningen af te stemmen op een individu. Er wordt dus niet een bepaald deel van de doelgroep getarget, maar er wordt dus echt gebruikgemaakt van zoveel mogelijk gegevens uit zoveel mogelijk bronnen, zodat de klant door middel van gepersonaliseerde content benaderd kan worden. 

Steeds vaker komt het voor dat hyperpersonalisatie-aanpakken worden ondersteund door AI. De slimme technologieën zijn bijvoorbeeld in staat om transacties en website gedrag van een specifieke klant te analyseren, zodat het bedrijf kan inspelen op hun voorspelde, toekomstige behoeften.

#3 - Een op maat gemaakt systeem

Een andere belangrijke ontwikkeling in 2024 is de toenemende populariteit van een branchespecifiek Customer Relationship Management-systeem. De huidige softwaremarkt is enorm divers en omvangrijk, en het kan dus lastig zijn om een leverancier te vinden die precies heeft wat u zoekt. 

Steeds meer leveranciers van CRM-software zijn echter begonnen met het aanbieden van branchespecifieke software. Een bedrijf met kennis van de branche weet als geen ander waar die specifieke sector op dagelijkse basis mee te maken krijgt, en kan de software hier dus nauwkeurig op afstemmen. Hierdoor kunnen organisaties bijna direct beginnen met de implementatie, omdat de software eigenlijk over alles beschikt dat ze nodig hebben. 

#4 - Een wereld vol data

Zij die inzicht hebben in data en waardevolle statistieken over de huidige koers van de organisatie, hebben letterlijk en figuurlijk goud in handen. In een zakelijke markt waarin de concurrentie heviger dan ooit is, zijn het de inzichten in de behoeften en gedragingen van de klant die het verschil kunnen maken. 

Het belang van data zal in 2024 dus ongetwijfeld gaan toenemen. Met dank aan kunstmatige intelligentie wordt het tegelijkertijd alleen maar eenvoudiger om zo efficiënt mogelijk data te verzamelen en analyseren. Data die het bedrijf een begrip geeft van datgene, dat hun klanten doet bewegen. Daarnaast kan men het ook toepassen om (voorzichtige) toekomstvoorspellingen te doen, zodat ze kunnen inspelen op trends en ontwikkelingen die eraan lijken te komen. 

Bewapend met deze kennis over AI, data, een gepersonaliseerde marketingstrategie en een geschikt softwaresysteem, zal men in 2024 nog beter in staat zijn om er een mooi jaar van te maken.

29 januari 2024

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

AI-tools: de sleutel tot hogere klanttevredenheid?

De mening van klantenservicemedewerkers: vinden zij dat AI-tools daadwerkelijk een verschil maken?

Lees verder

Trends en ontwikkelingen: zo bewegen we tegenwoordig over het internet

Het is van cruciaal belang om te weten hoe uw doelgroep zich online gedraagt. Hoe u hier achter kan komen? Dat leest u hier.

Lees verder

CRM-leverancier HubSpot deelt belangrijkste marketingtrends (2024)

Kunstmatige intelligentie (AI), social media en data: dit zijn de belangrijkste marketingtrends van het moment.

Lees verder