Wat gaan Nederlandse bouwbedrijven merken van de Wkb?
Vanaf 1 januari 2024 dient de bouw aan de wet ‘Kwaliteitsborging voor het bouwen’ te voldoen. Lees hier wat u hier van gaat merken.
Nadat het inmiddels meerdere keren is uitgesteld, komt de invoering van de wet Wkb (Kwaliteitsborging voor het bouwen) er met ingang van het nieuwe jaar toch echt aan. Deze nieuwe wetgeving moet zorgen voor meer toezicht en controle in de bouw, zodat iedereen zich aan de gestelde regels houdt (Rijksoverheid.nl, 2023).
Stapsgewijs zal dit nieuwe stelsel ingevoerd gaan worden, te beginnen met bouwwerken in de laagste gevolgklasse. Denk hierbij aan kleine bedrijfspanden of eengezinswoningen. Zo geeft de overheid alle betrokkenen de ruimte om langzaam maar zeker gewend te geraken met deze nieuwe werkwijze. Naar verwachting zal het tot en met 2028 enkel voor de lage gevolgklasse van toepassing zijn, zodat iedereen stap voor stap ervaring op kan doen.
Ook belangrijk om te vermelden is het feit dat het met ingang van 2024 enkel bouwprojecten betreft, naar verwachting zal het verbouwen pas per 1 januari 2025 stapsgewijs zijn intrede doen (Informatiepunt Leefomgeving, 2023).
Waarom de Wkb?
Zoals vermeld wil de overheid de kwaliteit van bouwwerken verbeteren. Doordat bouwbedrijven het werk zelf moeten controleren, is het de bedoeling dat hierdoor minder bouwfouten of gebreken optreden. Denk hierbij aan constructiefouten, onvoldoende isolatie, brandonveilige situaties of slecht functionerende isolatie. Bouwtoezicht was voorheen de taak van de gemeente, met ingang van het nieuwe jaar is dat de taak van de kwaliteitsborger.
Het is uiteindelijk de bedoeling dat iedereen profijt zal hebben van deze nieuwe wet- en regelgeving in de bouw. Niet alleen eindigen bewoners en gebruikers met kwalitatief betere gebouwen, maar ook bouwbedrijven zelf besparen kosten op het eventuele herstel van bouwfouten. Ze hebben alles immers grondig gecontroleerd. Ook het werk van controleurs/kwaliteitsborgers zou hierdoor eenvoudiger moeten worden, omdat veel in dat geval al is gecontroleerd.
Wat gaat u er concreet van merken?
Het nieuwe stelsel brengt een aantal wijzigingen aan op de manier waarop kwaliteit geborgd dient te worden. Volgens de Rijksoverheid zijn dit de vijf belangrijkste veranderingen:
1. Onafhankelijke kwaliteitsborgers controleren zowel tijdens het ontwerp, als op de bouwplaats, of het voldoet aan alle wettelijke technische eisen.
2. Aannemers worden verantwoordelijk gesteld in het geval van gebreken. Ook als deze pas na de bouw ontdekt worden, kan de klant de aannemer dwingen om deze fout te herstellen.
3. Mocht een kwaliteitsborger of de gemeente problemen voorzien bij een bepaald project, dan hebben zij de autoriteit om de bouw stil te leggen.
4. Aannemers dienen klanten te voorzien van de manier waarop zij verzekerd zijn tegen faillissement en risico’s op schade en gebreken. Dit zorgt voor meer transparantie in de samenwerking.
5. Klanten kunnen, net als voorheen, nog altijd 5% van de aanneemsom (bouwbedrag) parkeren bij de notaris. Het verschil is echter dat dit na afloop niet direct naar de aannemer gaat (dat is momenteel wel nog het geval), maar pas wanneer de klant aangeeft dat alle gebreken zijn verholpen en alles in orde is.
Ondersteuning van bedrijfssoftware
U voelt het misschien al aankomen, maar de nieuwe wetgeving gaat voor een flinke toename van administratief werk zorgen. Het gehele proces en alle uitgevoerde handelingen moeten namelijk gedocumenteerd worden, om inzichtelijk te maken welke maatregelen en acties men heeft ondernomen. Alle tekeningen, materialen, gebruiksaanwijzingen, garantiebewijzen en berekeningen moeten vanaf het eerste moment vastgelegd worden en gedeeld worden met de kwaliteitsborger.
ERP en DMS
In principe moet u per project dus een dossier opbouwen. Gelukkig hebben veel softwareleveranciers hier systemen voor ontwikkeld, zodat u overzichtelijk en efficiënt kan documenteren. Het is aan te raden om uw documentatie vast te leggen in de eventueel bestaande ERP- of misschien zelfs DMS-omgeving. Zo heeft u één centrale hub waar de documentatie per opdracht bewaard kan worden, waartoe alle betrokkenen toegang kunnen hebben.
Door gebruik te maken van ERP- of nog beter, Document Management Software, bent u in staat om documenten overzichtelijk vast te leggen. Zo heeft iedereen op ieder moment, waar dan ook, toegang tot alle bestaande versies van een bepaald document. Hiermee hebben alle betrokkenen toegang tot de relevante certificaten, keuringsdocumenten, urenregistratie, overzichten van werkzaamheden en garantiebewijzen.
Combineer dat met ERP-software met bijvoorbeeld een projectplanningsmodule, en u weet zeker dat uw project van A tot Z in goede banen gedocumenteerd zal worden. Zo zorgt u er als bouwbedrijf voor, dat u helemaal klaar bent en voldoet aan de wet Kwaliteitsborging voor het bouwen.
Bent u benieuwd naar leveranciers met ervaring in uw branche? Klik dan hier om softwareontwikkelaars te vergelijken en achterhaal wie uw systemen Wkb-gereed kan maken.
20 november 2023
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
De bouwsector kan (en moet) geld besparen
Optimalisatie is cruciaal in alle vakgebieden, maar in de bouw is dit helemaal van toepassing. En toch wordt er jaarlijks nog veel tijd (en dus ook geld) verspild.
Lees verderBouwsector wil digitaliseren, maar heeft minder interesse in verantwoord ondernemen
Steeds meer zien we de toegevoegde waarde van digitalisering en automatisering; verantwoord ondernemen lijkt daarentegen iets minder interessant te zijn.
Lees verderExact lanceert Exact bouw7 cloudsoftware in België
Met deze mobiele cloudoplossing kunnen bouwbedrijven overal en in real-time de juiste informatie digitaal inzien en bewerken, waardoor een papieren administratie niet meer nodig is.
Lees verder