Digitale bouwbedrijf

Welkom bij het digitale bouwbedrijf - Deel 2

Dit is deel twee in serie van de negen next-level thema’s die jouw bedrijf helpen bij een succesvolle digitale transformatie.

In het vorige blog heb je aan de hand van de eerste 4 next-level thema’s kunnen lezen hoe je als bouwbedrijf het beste kunt omgaan met digitaliseren. Hier lees je de laatste 5 next-level thema’s rondom digitaliseren welke je helpen om een succes te maken van de digitale transformatie.

Heb je de eerste thema’s nog niet gelezen of wil je ze graag nog een keer lezen? Klik hier voor de 4 eerste thema’s . Hieronder lees je de 5 laatste next-level thema’s.

#5 Next-level ERP-software

De cloud is een grote aanjager van de digitalisering en deze komt voor in verschillende vormen. De echte innovatie zit in de public cloud of multi-tenant SaaS, dat staat voor Software-as-a-Service.

Voor jou is het belangrijk om te weten dat moderne software bijna alleen nog maar als SaaS wordt aangeboden. Dit heeft een hele rits aan voordelen. Er is geen lokale installatie meer nodig. Alle informatie is beschikbaar via je Android en iOS smartphone of tablet op de werkplaats, maar ook via je laptop of computer op kantoor. Door het als abonnement aan te bieden kunnen softwaremakers voortdurend nieuwe features en veiligheden voor jou aanbieden.

#6 Next-level implementatie & onderhoud

Updaten van cloudsoftware is simpel. Ververs je browservenster en je werkt met de laatste versie. Smartphone en tablet apps worden tegenwoordig automatisch geüpdatet.

Vaak worden updates aangekondigd en buiten kantooruren gedaan, zodat gebruikers ongestoord kunnen werken. Soms geven aanbieders je zelfs de kans updates van tevoren goed te keuren.

Normaliter is het voornaamste werk van cloudsoftware de inrichting bij het afsluiten van het abonnement. Denk aan namen en rollen van medewerkers, klanten en leveranciers, materialen en andere basisgegevens over je bouwbedrijf en processen. Dit kan natuurlijk verschillen per aanbieder.

Implementatietrajecten duren niet meer maanden of zelfs jaren, zoals dat het geval kan zijn bij on-premise software. Doordat gebruiksvriendelijkheid en schaalbaarheid centraal staan is implementatie vele malen sneller te doen. Komt er een nieuwe medewerker bij? Dan maak je die zelf even aan. 

#7 Next-level integratie

Softwareland debatteerde vaak over best-of-breed tegenover best-of-suite. Ga je voor een combinatie van de beste pakketten zonder realtime totaaloverzicht of voor een alles-in-1 pakket dat misschien niet alle features heeft maar wel dat zo belangrijke totaaloverzicht? 

De cloud geeft daar een nieuwe dimensie aan. Met de cloud is best-of-suite te integreren met best-of-suite. Cloudsoftware is namelijk via API’s (Application Programming Interfaces) makkelijk aan elkaar te koppelen. Maatwerksoftware stel je eenvoudig samen met standaardpakketten die je zelf niet hoeft te onderhouden. 

Denk aan AFAS met Bouw7 en Autodesk. Alles kan aan elkaar worden gekoppeld: BIM-modellen, projectadministratie, werkbegroting, urenverantwoording, inkoop, verkoop, boekhouding, facturatie, materialenpaspoorten, MJOP’s, marketing, relatiebeheer, IoT apparaten - tot aan gebouwbeheer en workflow- en documentmanagement aan toe. 

#8 Next-level processen

Eenmaal al die processen en data gedigitaliseerd en geautomatiseerd kun je processen aanpassen aan deze eeuw. Met self-service is bijvoorbeeld HR te ontlasten. Verlof en verzuim kan een medewerker zelf doorgeven. Daar hoeft niemand tussen te zitten. In het geïntegreerde ERP-systeem is zo te zien of iemand zich aan de regels houdt of niet.

Wil je dit verder trekken dan kun je de hele organisatie herinrichten. Met next-level cloudsoftware ligt er een uitgelezen kans om het beter en logischer te doen, houd alle rollen en afdelingen eens tegen het licht en kijk hoe je dat idealiter wilt inrichten. 
Nog een winstmogelijkheid ligt in standaardiseren. Dat doe je bijvoorbeeld op documentniveau met templates voor offertes, facturen tot bouwdashboards aan toe.

Ook de processen zelf kunnen geautomatiseerd worden, bijvoorbeeld de workflow van het indienen van een declaratie of het aanvragen van een nieuwe leverancier. Door gebruik te maken van standaardsoftware hoef je het wiel zelf niet uit te vinden en voorkom je extra administratieve lasten en onnauwkeurigheden.

#9 Next-level kwaliteit en veiligheid

Door realtime inzichten kan de kwaliteit en veiligheid ook worden verhoogd. Je zult merken dat je steeds meer aandacht kunt besteden aan arbeidsomstandigheden en het milieu op de bouwplaats. 

Dankzij bouwdagboeken, toolboxregistraties en werkplekinspecties in de oplossing van bouw7 is dat makkelijk bij te houden en in te laten zien door relevante instanties.

Nog een staaltje innovatie is het voorspellen van een projectvoortgang op basis van historische data. Zo weet iedereen hoe het project ongeveer gaat verlopen en kun je verder werken aan de standaardisatie van je processen. Nieuwe mensen kunnen stappen volgen die eerder hebben gewerkt, wat meer rust creëert bij iedereen. 

Leverancier van de maand

Casestudy: Mastervolt

Waarom deze specialist in het managen, omvormen en opslaan van elektrische energie kiest voor ERP software van Scheer.

Lees verder
Casestudy

Casestudy: Comecer

Waarom deze producent van van high-tech systemen voor de farmaceutische industrie en de nucleaire geneeskunde kiest voor de ERP software van Planlogic.

Lees verder