Groothandel
Marketing

Marketing functionaliteiten voor de groothandel

Hoe gerichte marketing voor de groothandel mogelijk is met behulp van de data-analyses van geïntegreerde ERP- en CRM-systemen.

Groothandels zijn ook steeds meer op zoek naar CRM-systemen om alle klantbeheerprocessen efficiënter af te handelen. Maar wat als er al een ERP-systeem is geïmplementeerd? In dit geval is er de behoefte aan een integratie. Op deze manier worden de bronnen van beide systemen optimaal gebruikt en wordt holistisch en dynamisch procesbeheer mogelijk gemaakt.

Een van de kenmerken van de groothandel is onder meer het onderscheid tussen verkoop en inkoop in verhouding tot de omvang van de betreffende klantengroep. Het klantenbestand van de groothandel bestaat uit enkele klanten die regelmatig grote hoeveelheden goederen kopen of een zeer uitgebreid klantenbestand die kleinere bestellingen plaatsen. 

De CRM-database van groothandels die uitsluitend in de B2B-omgeving actief zijn, zijn over het algemeen aanzienlijk kleiner dan die van bedrijven die gespecialiseerd zijn in de B2C-business.Vanwege de grote verschillen in het aantal klanten, worden andere verwachtingen gesteld aan de respectieve ERP-software.

Verschuiving van de marketing

In het verleden lag de focus van een CRM-systeem vooral op het gebied van marketing en verkoopmanagement. Ondertussen is partnerbeheer of klantenservice echter net zo belangrijk geworden. Een van de redenen hiervoor is dat het voor groothandelaren steeds moeilijker of gewoon duurder wordt om nieuwe klanten te werven. Als gevolg hiervan veranderen ook marketingstrategieën.

Klantrelatiebeheer in ERP

Retentiemarketing is bijvoorbeeld belangrijker geworden. Retentiemarketing houdt zich voornamelijk bezig met het opbouwen van sterkere en dus meer winstgevende relaties met bestaande klanten. 

Maar om de activiteiten van het bedrijf af te stemmen op de behoeften van de markt, is het belangrijk om ze eerst te begrijpen. Dit is het eerste punt waarop marketing in het ERP-systeem relevant wordt. Binnen de in het ERP-systeem geïntegreerde CRM zijn er verschillende manieren om gegevens van (potentiële) klanten te verkrijgen en dienovereenkomstig te evalueren.

Enerzijds helpt dit de groothandel om een overzicht te krijgen van de huidige situatie van de gehele markt. Aan de andere kant kan een beter, klant specifiek inzicht worden gecreëerd door de gegevens van individuele klanten te evalueren. Vooral in de groothandel, wanneer de omzet van de individuele groothandel afhankelijk is van enkele, enkele grote klanten, is het des te belangrijker om de behoeften van elke klant zo goed mogelijk te begrijpen om dienovereenkomstig te kunnen reageren.

Gegevensverzameling in het ERP

Het doel is om zoveel mogelijk relevante klantinformatie voor de CRM-database te verkrijgen, zodat deze achteraf kan worden geëvalueerd. Trouw aan het motto: data is de sleutel tot succes. Dit is mogelijk binnen de ERP-CRM-integratie, bijvoorbeeld door gerichte klantonderzoeken. Ze kunnen worden overgedragen met behulp van communicatieve CRM, d.w.z. via een integratie naar de klant. Op deze manier ontvangen groothandels waardevolle informatie over de tevredenheid en open behoeften van huidige klanten. Belangrijke wijzigingen die moeten worden aangebracht in de stamgegevens in het ERP-systeem kunnen indien nodig ook op deze manier worden geïdentificeerd.

Analytische en operationele CRM

Naast de eerder genoemde communicatieve CRM, die een directe interface voor klanten vertegenwoordigt, en de collaboratieve CRM, die betrekking heeft op bedrijfsoverschrijdende CRM-activiteiten, worden de componenten analytische en operationele CRM gebruikt voor gegevensevaluatie en later gebruik voor marketingdoeleinden. Bestaande stamgegevens uit het ERP-systeem kunnen ook in bepaalde gebieden worden gebruikt. Bijvoorbeeld bij het verdelen van klanten in verschillende segmenten.

Klantsegmentatie in ERP

Klantsegmentatie in het B2B-gebied wordt uitgevoerd met behulp van bedrijfsspecifieke gegevens zoals de respectieve branche, verkoop of aantal werknemers. Deze statische gegevens worden vaak al ingevoerd in het ERP-systeem. Via de interface met het CRM-systeem kan het marketingteam deze gegevens nu gebruiken om de klanten in verschillende segmenten te verdelen, afhankelijk van het relevante kenmerk of een combinatie van verschillende relevante kenmerken.

Naast de verdeling op basis van kwantitatieve gegevens, kunnen ook kwalitatieve gegevens worden verzameld tijdens segmentatie. Verandert de klant vaak van leverancier? Heeft hij in het verleden vaak parallel gewerkt met andere groothandels? Op deze manier kan klantensegmentatie ook plaatsvinden op basis van gedrag. 

Het doel van de segmentatie is om klanten met duidelijke overeenkomsten te groeperen. Het is dus niet nodig om een individuele marketingstrategie voor iedere klant te ontwikkelen. In plaats daarvan is dezelfde marketingstrategie van toepassing op alle klanten in een bepaald segment, waardoor waardevolle bronnen worden bespaard.

“Geen enkel bedrijf heeft de middelen om echt aan elke potentiële doelmarkt of klant te werken. Zorgvuldige klantsegmentatie is cruciaal om te beslissen over de "richting" en het effectieve gebruik van middelen. In de Anglo-Amerikaanse landen gebruikt ongeveer de helft van alle B2B-bedrijven klantsegmentatie om hun marketingactiviteiten te controleren. Er is dus nog steeds groeipotentieel in termen van klantsegmentatie.

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Optimaliseer het WMS met ERP en beperk emissies

U hier lezen over de impact die geoptimaliseerd magazijnbeheer kan hebben op de CO2-voetafdruk van een bedrijf.

Lees verder

Duurzame textiel industrie met ERP software

U hier lezen hoe bedrijven in de industrie processen duurzamer kunnen maken en hun imago kunnen verbeteren door middel van ERP-software. 

Lees verder

Duurzame SCM met ERP-software

Lees hier hoe u de duurzaamheid van uw supply chain waarborgt met een geschikte ERP-software.

Lees verder