Digitalisering

Het effect van digitalisering

Digitalisering treedt in vrijwel alle situaties in het leven in werking. Deze processen gaan gepaard met buitensporige eisen. Hoeveel digitalisering tolereert een persoon?

Toegegeven, hoeveel digitalisering de mens kan verdragen, is een vraag die op dit moment zeker niet kan worden beantwoord. Toch willen we durven kijken naar wat mensen dwars zit aan digitalisering, wanneer het zijn grenzen bereikt, en wat er moet worden gedaan om het te overwinnen. De "digital natives", dat wil zeggen die jaren die hun hele leven toegang tot internet hadden en die van nature digitale media integreren in hun dagelijks leven, zijn nu in de professionele wereld aangekomen. Maar lang niet alle mensen zijn nu zo veilig met nieuwe technologieën en trends, die na 1980 zijn geboren.

Werkende wereld versus vrije tijd

Er moet worden onderscheiden op welke gebieden u te maken hebt met digitalisering. In de werkende wereld komt het personeel in bijzondere mate in aanraking met digitalisering. Nieuwe technologieën brengen nieuwe manieren van werken, zelfs hele beroepsvelden veranderen aanzienlijk. Laten we mobiele verpleegkundige zorg als voorbeeld nemen. Hier worden patiëntroutes en informatie digitaal verspreid naar de mobiele apparaten van verpleegkundigen. Evenzo is regelmatige training nu online vereist. Er is geen manier om aan deze processen te ontsnappen. Het voordeel is duidelijk. De verpleegster hoeft niet terug te gaan naar het station om hun route voor de dag te halen of zelfs te plannen, wat aan beide kanten veel tijd bespaart. Ook hoeft de verpleegkundige geen extra training te volgen, dit kan eenvoudig vanuit huis worden gedaan. Maar dit veronderstelt op zijn beurt dat zorgverleners het vermogen en het begrip hebben om deze ontwikkeling te ondersteunen.

Weerstand van werknemers

Op dit punt moet de werkgever weerstand verwachten en dat hij voldoende opleiding biedt. Vooral op het gebied van verpleging kan een werknemer niet gemakkelijk worden vervangen. Het tekort aan geschoolde werknemers is daar bijzonder ernstig. Maar niet alleen in de wereld van het werk, maar ook in de vrije tijd worden mensen steeds vaker geconfronteerd met digitalisering. Vooral wanneer ze de rol van de klant op zich nemen, komen ze altijd nieuwe technologische innovaties tegen die snel tot buitensporige eisen kunnen leiden. Denk bijvoorbeeld aan automatische bestelsystemen in fastfoodrestaurants of zelfs zelfbedieningsbetaalsystemen bij kassa's in de supermarkt.

Betrek medewerkers

Deze zijn nog steeds optioneel, maar uiteindelijk zullen ze waarschijnlijk geen alternatief zijn. Juist dan moet ervoor worden gezorgd dat niemand in de digitalisering wordt vergeten. Maar hoe kan een ondernemer ervoor zorgen dat hij zijn klanten niet laat stuiteren, als hij stappen onderneemt om te digitaliseren, en net zoals hij zijn eigen werknemers niet voor grote uitdagingen stelt? Als het gaat om de digitaliseringsstrategie in bedrijven, moet de directiekamer allereerst eigen medewerkers betrekken. En dat bij voorbaat. Het moet duidelijk worden gemaakt dat er geen banen worden geschrapt, maar dat er nieuwe taken worden opgebouwd.

Leer van elkaar

Maar elke medewerker moet zich ook afvragen wat hij kan bijdragen aan de bedrijfsstrategie op het gebied van digitalisering. Bij de introductie van nieuwe technologieën zijn zogenaamde tandems tussen jonge en oude werknemers bijzonder nuttig gebleken. (zie Nora Schareika 31/01/2018 in WiWo-Online) Er moet altijd voor worden gezorgd dat de gekozen tandem op elkaar staan en ze niet wederzijds remmen. Als ondernemer is een van de uitdagingen in bedrijfsprocessen het motiveren van medewerkers zodat zij de toegevoegde waarde van de digitaliseringsstrategie erkennen en deze vanuit hun eigen standpunt ondersteunen. Op klantniveau geldt hetzelfde. Ook hier is het belangrijk voor de klant om de toegevoegde waarde van de innovatie te verduidelijken. De meeste bedrijven vertrouwen op een geleidelijke en parallelle introductie van nieuwe technologieën. Men moet in ieder geval, net aan het begin van een conversie, het servicepersoneel naar deze positie vergroten.

11 november 2019

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Exact lanceert Exact bouw7 cloudsoftware in België

Met deze mobiele cloudoplossing kunnen bouwbedrijven overal en in real-time de juiste informatie digitaal inzien en bewerken, waardoor een papieren administratie niet meer nodig is.

Lees verder

Exact neemt HR-cloudsoftwareleverancier Officient over

Belgische oplossing maakt beheer van HR-taken in één systeem mogelijk.

Lees verder

Een ERP implementeren tijdens een lockdown

Voor veel bedrijven brengt de coronapandemie ook grote onzekerheid met zich mee en grote vrees voor de toekomst.

Lees verder