Digitalisering

Het effect van digitalisering

Digitalisering treedt in vrijwel alle situaties in het leven in werking. Deze processen gaan gepaard met buitensporige eisen. Hoeveel digitalisering tolereert een persoon?

Toegegeven, hoeveel digitalisering de mens kan verdragen, is een vraag die op dit moment zeker niet kan worden beantwoord. Toch willen we durven kijken naar wat mensen dwars zit aan digitalisering, wanneer het zijn grenzen bereikt, en wat er moet worden gedaan om het te overwinnen. De "digital natives", dat wil zeggen die jaren die hun hele leven toegang tot internet hadden en die van nature digitale media integreren in hun dagelijks leven, zijn nu in de professionele wereld aangekomen. Maar lang niet alle mensen zijn nu zo veilig met nieuwe technologieën en trends, die na 1980 zijn geboren.

Werkende wereld versus vrije tijd

Er moet worden onderscheiden op welke gebieden u te maken hebt met digitalisering. In de werkende wereld komt het personeel in bijzondere mate in aanraking met digitalisering. Nieuwe technologieën brengen nieuwe manieren van werken, zelfs hele beroepsvelden veranderen aanzienlijk. Laten we mobiele verpleegkundige zorg als voorbeeld nemen. Hier worden patiëntroutes en informatie digitaal verspreid naar de mobiele apparaten van verpleegkundigen. Evenzo is regelmatige training nu online vereist. Er is geen manier om aan deze processen te ontsnappen. Het voordeel is duidelijk. De verpleegster hoeft niet terug te gaan naar het station om hun route voor de dag te halen of zelfs te plannen, wat aan beide kanten veel tijd bespaart. Ook hoeft de verpleegkundige geen extra training te volgen, dit kan eenvoudig vanuit huis worden gedaan. Maar dit veronderstelt op zijn beurt dat zorgverleners het vermogen en het begrip hebben om deze ontwikkeling te ondersteunen.

Weerstand van werknemers

Op dit punt moet de werkgever weerstand verwachten en dat hij voldoende opleiding biedt. Vooral op het gebied van verpleging kan een werknemer niet gemakkelijk worden vervangen. Het tekort aan geschoolde werknemers is daar bijzonder ernstig. Maar niet alleen in de wereld van het werk, maar ook in de vrije tijd worden mensen steeds vaker geconfronteerd met digitalisering. Vooral wanneer ze de rol van de klant op zich nemen, komen ze altijd nieuwe technologische innovaties tegen die snel tot buitensporige eisen kunnen leiden. Denk bijvoorbeeld aan automatische bestelsystemen in fastfoodrestaurants of zelfs zelfbedieningsbetaalsystemen bij kassa's in de supermarkt.

Betrek medewerkers

Deze zijn nog steeds optioneel, maar uiteindelijk zullen ze waarschijnlijk geen alternatief zijn. Juist dan moet ervoor worden gezorgd dat niemand in de digitalisering wordt vergeten. Maar hoe kan een ondernemer ervoor zorgen dat hij zijn klanten niet laat stuiteren, als hij stappen onderneemt om te digitaliseren, en net zoals hij zijn eigen werknemers niet voor grote uitdagingen stelt? Als het gaat om de digitaliseringsstrategie in bedrijven, moet de directiekamer allereerst eigen medewerkers betrekken. En dat bij voorbaat. Het moet duidelijk worden gemaakt dat er geen banen worden geschrapt, maar dat er nieuwe taken worden opgebouwd.

Leer van elkaar

Maar elke medewerker moet zich ook afvragen wat hij kan bijdragen aan de bedrijfsstrategie op het gebied van digitalisering. Bij de introductie van nieuwe technologieën zijn zogenaamde tandems tussen jonge en oude werknemers bijzonder nuttig gebleken. (zie Nora Schareika 31/01/2018 in WiWo-Online) Er moet altijd voor worden gezorgd dat de gekozen tandem op elkaar staan en ze niet wederzijds remmen. Als ondernemer is een van de uitdagingen in bedrijfsprocessen het motiveren van medewerkers zodat zij de toegevoegde waarde van de digitaliseringsstrategie erkennen en deze vanuit hun eigen standpunt ondersteunen. Op klantniveau geldt hetzelfde. Ook hier is het belangrijk voor de klant om de toegevoegde waarde van de innovatie te verduidelijken. De meeste bedrijven vertrouwen op een geleidelijke en parallelle introductie van nieuwe technologieën. Men moet in ieder geval, net aan het begin van een conversie, het servicepersoneel naar deze positie vergroten.

11 november 2019

Lees meer over:

Quantum-superioriteit: Google dient rapport in

Google verzendt nu zijn rapport over de door u ontwikkelde kwantumcomputer, waarvan wordt gezegd dat deze voor het eerst kwantum suprematie heeft bereikt.

Lees verder

Snelheid van digitalisering

Wat vandaag nog steeds innovatief is, is morgen verouderd. Digitalisering verandert onze werkwereld razendsnel.

Lees verder