Alles over datafication: een definitie, voordelen en meer
Dataficatie: wat heeft dit te maken met ERP en hoe kunnen bedrijven het in hun voordeel gebruiken?
Van AI, tot machine learning en het Internet of Things: dit digitale tijdperk wordt gekenmerkt door allerlei woorden die we vanuit het Engels hebben overgenomen. De snelheid waarmee nieuwe technologische innovaties worden geïntroduceerd, kan ervoor zorgen dat het moeilijk is om volledig up-to-date te blijven. Vandaag kijken we naar een belangrijk begrip dat voortgekomen is uit deze digitale revolutie: datafication, in onze taal ook wel bekend als dataficatie.
Inhoudsopgave
Dataficatie eenvoudig uitgelegd
Dataficatie beschrijft eigenlijk een trend binnen onze maatschappij. Sinds de opkomst van het internet zijn we namelijk steeds meer gegevens gaan verzamelen, bewaren en analyseren. De digitale vooruitgang van de afgelopen decennia heeft ervoor gezorgd dat we over steeds meer technologische ontwikkelingen zijn gaan beschikken, die deze verzameling en evaluatie van gegevens efficiënter en effectiever heeft gemaakt. Hierdoor kunnen we numerieke waarden steeds beter vertalen naar waardevolle inzichten, waarop de koers van de bedrijfsvoering afgestemd kan worden.
Een praktijkvoorbeeld: datafication in CRM
Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar datafication in Customer Relationship Management (CRM). Steeds meer heeft dit ervoor gezorgd dat bedrijven het gedrag van hun klanten beginnen te begrijpen. De juiste tools zorgen ervoor dat men bijvoorbeeld het gedrag in de eigen webshop in kaart kan brengen. Gebaseerd op deze inzichten kunnen vervolgens relevantere suggesties en aanbiedingen aan de potentiële klant worden gedaan.
Datafication houdt ook in dat klantgegevens via allerlei verschillende kanalen verzameld kunnen worden. Van social media, tot een telefoongesprek met de klantenservice: met behulp van de juiste software kunnen deze gegevens samen worden gebracht voor evaluatie. Het hoofddoel van deze dataverzameling is om een beter begrip van de klant te krijgen, zodat men beter op diens behoeften in kan spelen. Uiteindelijk zal dit ervoor zorgen dat het bedrijf winstgevender kan gaan opereren.
Dataficatie en big data
Dataficatie gaat hand in hand samen met een andere term afkomstig uit dit digitale tijdperk: big data. Dit fenomeen heeft te maken met de toenemende hoeveelheid data waarmee we dagelijks te maken krijgen; zogeheten massadata. Vaak zorgt dit ervoor dat de omvang van deze datasets zo groot is, dat ze niet langer handmatig geëvalueerd kunnen worden.
Maak big data bruikbaar met de juiste software
Enerzijds heeft dit dus te maken met de omvang, maar het is niet alleen dat. Ook de ongestructureerde vorm ervan zorgt ervoor dat men eigenlijk niet anders kan dan vertrouwen op passende softwareoplossingen ter ondersteuning van dit proces. Moderne systemen zijn namelijk in staat om grote datasets automatisch te evalueren. Hierdoor kan men waardevolle inzichten via rapporten met slechts één druk op de knop tevoorschijn halen.
De ontwikkeling van bedrijfssoftware
IT heeft in de loop der tijd grote sprongen gemaakt. Leveranciers van bedrijfssoftware werken dagelijks aan de optimalisatie en ontwikkeling van hun systemen. Niet alleen om de veiligheid ervan te verbeteren, maar ook om het te voorzien van de nieuwste technologische innovaties. AI is hier een mooi actueel voorbeeld van.
Dataficatie: kansen en praktijkvoorbeelden
De rol van dataficatie op het gebied van klantrelatiebeheer (CRM) is dus duidelijk. Maar hoe kan het van betekenis zijn voor Enterprise Resource Planning (ERP)? CRM maakt meestal deel uit van een overkoepelend ERP-systeem, waardoor hier dus ook sprake is van een toenemende hoeveelheid data.
Datamining
Om deze grote hoeveelheden data beter onder controle te krijgen, kunnen bedrijven ervoor kiezen om gebruik te maken van data mining. Dit is een statistische methode waarmee men orde aanbrengt in de big data. In andere woorden, het is het ‘opruimen’ van de sets ongestructureerde data. U kunt hier klikken voor meer informatie over datamining.
Procesanalyse
Het structureren van data brengt talloze voordelen met zich mee. Zoals eerder benoemd op het gebied van klantrelatiebeheer, maar ook binnen het bedrijfsgebied Business Intelligence (BI) kan het gebruikt worden voor de analyse en optimalisatie van bedrijfsbrede processen. Door bestaande workflows te optimaliseren kan men namelijk kostbare bedrijfsmiddelen en hulpbronnen besparen, die op hun beurt elders effectief kunnen worden ingezet.
‘Knowledge is power’: bedrijven die weten wat ze doen en vooral hoe ze dat doen, kunnen eenvoudig verbeteringen in deze processen identificeren. Bedrijven die geen duidelijk beeld hebben van de eigen activiteiten, zullen dan ook nooit weten waarin ze kunnen verbeteren.
Evaluatie van productgegevens
Een laatste voorbeeld ter illustratie van het belang van data-analyse, richt zich op de evaluatie van productgegevens. Elk product heeft een bepaalde levenscyclus. Van het benodigde materiaal, tot aan de uiteindelijke verzending van het product: voor productiebedrijven is het van cruciaal belang dat ze deze levenscyclus van begin tot eind overzichtelijk in kaart brengen.
Vandaag de dag wordt dit mede mogelijk gemaakt door het zogeheten ‘Internet of Things (IOT)’. Dit begrip heeft ervoor gezorgd dat apparaten via internetverbindingen in contact staan met andere apparaten, waardoor ze de hele dag door informatie met elkaar uit kunnen wisselen. Voor productiebedrijven is dit van cruciaal belang, want men kan hierdoor precies zien welke stappen of aspecten van de supply chain geoptimaliseerd kunnen worden. Handelingen die onnodig veel tijd of geld kosten, kunnen hierdoor efficiënter worden ingericht.
Samenvattend
Datafication of dataficatie is dus de trend van de alsmaar groeiende hoeveelheid data in verschillende gebieden van onze samenleving. We worden hierdoor steeds beter in het vertalen van (numerieke) waarden, naar inzichten die daadwerkelijk kunnen worden toegepast. Moderne softwareoplossingen helpen bedrijven bij het benutten van de mogelijkheden die deze dataficatie met zich meebrengt. Zo kan men continu werken aan het optimaliseren van processen en producten, met als hoofddoel: het beter bedienen van de klant.
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
Middleware: wat is het en wat kunnen we ermee?
Met middleware stemmen bedrijven hun software beter af op hun processen. Hoe dat precies werkt? Dat lees je hier.
Lees verderWat is een API? Alle functies en voordelen
Zo til je jouw bedrijf naar het volgende digitale niveau.
Lees verderEen ERP-consultant inhuren: goed idee of niet?
Kun je de zoektocht naar een geschikt ERP-systeem beter uitbesteden?
Lees verder