Uw orderpicking optimaliseren dankzij ERP en WMS
Met behulp van een magazijnbeheersysteem kunnen alle processen in uw magazijn worden geoptimaliseerd. Dit geldt dus ook voor uw orderpicking.
Moderne magazijnbeheersystemen stellen bedrijven in staat om de processen in het magazijn holistisch te stroomlijnen. Zo behoudt men altijd het overzicht en kunnen waardevolle bronnen zo veel mogelijk worden bespaard, of elders ingezet worden. Het bekendste voorbeeld van een magazijnbeheersysteem is het WMS, ook wel bekend als Warehouse Management Systeem.
Een WMS wordt voornamelijk gebruikt voor het beheer van opslaglocaties en hoeveelheden van een bepaald product. Daarnaast is het in staat om voorraden te monitoren en zodoende het gebruik van de middelen in het magazijn te optimaliseren, wat op zijn beurt de kosten weer minimaliseert zonder de beschikbaarheid van een product in gevaar te brengen.
Een essentieel proces binnen het magazijnbeheer is de goederenafgifte. Maar voordat een product kan worden verzonden, moet het eerst worden verpakt en samengesteld op basis van de desbetreffende bestelling, of in andere woorden: de order moet gereed gemaakt worden. Hieronder leest u hoe softwaresystemen als WMS en ERP hierin ondersteuning kunnen bieden.
Inhoudsopgave
- Orderpicking: de definitie
- Welke orderpicking methoden zijn er?
- Orderpicking met het WMS
- Interactie ERP en WMS
- Extra functionaliteiten WMS
Orderpicking: de definitie
Orderpicken is onderdeel van het goederenafgifte-proces. In dit proces worden de goederen, zoals de klant deze heeft besteld, uit het magazijn gehaald en verzameld. De medewerker, ook wel orderpicker genoemd, maakt de bestelling in orde en verwerkt deze in het systeem, zodat iedereen weet dat de bestelling uit het magazijn is opgehaald.
Handmatig versus geautomatiseerd
Het verschilt vaak per bedrijf welk systeem men gebruikt voor de orderpicking. Hierin wordt doorgaans onderscheid gemaakt tussen handmatig en geautomatiseerd picken.
Handmatig - Bij handmatige picking worden de goederen door de medewerker opgehaald op de desbetreffende opslaglocatie. Het is ook mogelijk dat de goederen naar de medewerker worden toegebracht. In dat geval spreken we van handmatig dynamisch picken.
Geautomatiseerd - Voor deze werkwijze vertrouwt men op machines of robots die de verzameling van een bestelling in orde maken. Hier worden de goederen toegewezen en geïdentificeerd aan de hand van bijvoorbeeld barcodes, of het exacte gewicht van het artikel.
Procedures
Afhankelijk van het feit of er gebruik wordt gemaakt van handmatig of geautomatiseerd orderpicking, worden verschillende procedures gebruikt. Voor handmatig orderverzamelen kan men bijvoorbeeld gebruik maken van orderverzamelbonnen, waarop precies staat waar ieder product terug te vinden is in het magazijn.
Het is echter ook mogelijk om barcodes te gebruiken die door de medewerker direct kunnen worden gescand. Hierdoor kan er direct een opdracht aangemaakt worden. Dit proces wordt daarom ook wel pick-by-scan genoemd en is gebaseerd op zogenaamde Personal Digital Assistants (PDA) waarmee de code kan worden gescand.
Als alternatief kunnen organisaties ook vertrouwen op mobiele gegevensverzameling (Pick-by-MDE), dat meestal rechtstreeks in het netwerk van het desbetreffende magazijnbeheersysteem is opgenomen. Deze apparaten kunnen tevens worden uitgerust met barcodelezers, die als alternatief ook vervangen kunnen worden door Radio Frequency Identification (RFID)-technologieën. Hiermee worden producten geïdentificeerd en vastgelegd in het systeem, waardoor de gehele productcyclus in kaart wordt gebracht en gevolgd kan worden. Dit valt echter onder Supply Chain Management, waarover u meer kan lezen op de desbetreffende modulepagina.
Welke orderpicking methoden zijn er?
Naast de reeds genoemde procedures omtrent orderpicking, zijn er ook verschillende manieren waarop dit proces ingericht kan worden. Hierin maakt men onderscheid tussen eentraps- en meertraps-verzamelmethoden.
Eenstaps-orderpicking
Binnen deze methode maakt men onderscheid tussen een seriële of parallelle aanpak. Bij een seriële aanpak worden bestellingen één-voor-één verwerkt. Een parallelle aanpak houdt in dat de orderpicker verschillende bestellingen per zone in het magazijn verwerkt. Bestellingen worden in dit geval opgesplitst in deelorders, zodat de medewerker per zone in het magazijn precies in kan zien wat hij/zij nodig heeft.
Beide benaderingen hebben hun eigen voor- en nadelen. Hoewel een parallelle aanpak de doorlooptijden aanzienlijk kan verkorten, kost het weer extra tijd om de bestellingen op te splitsen in deelorders.
Meertraps-verzamelmethoden
De meertraps- of tweetraps-verzamelmethoden volgen geen order gebaseerde aanpak. In plaats daarvan worden de afzonderlijke bestellingen in eerste instantie gecombineerd per product(groep). Het voordeel hiervan is dat de orderpicker in principe niet meerdere keren terug hoeft te komen bij een bepaald deel van het magazijn.
Als er in 10 bestellingen 20 keer om een bepaalde verpakking toiletpapier wordt gevraagd, neemt de orderpicker in één keer 20 pakken toiletpapier mee. Hierdoor bespaart hij/zij enorm veel ritten. Deze methode waarin meerdere orders tegelijkertijd worden verwerkt, heet ook wel multi-orderpicking.
Orderpicking met het WMS
Ongeacht de methode en afhankelijk van de grootte van het magazijn en de verscheidenheid aan producten, is orderpicking een ontzettend tijdrovend proces. Bij het eerder benoemde handmatig picken besteden medewerkers veel meer tijd aan het lopen van A naar B dan aan het daadwerkelijk opnemen en samenstellen van de order. De tijd die deze handelingen in beslag neemt kost het bedrijf geld en is arbeidsintensief voor het personeel, dat de hele dag op de been is.
Vermijd onnodige handelingen
Dit maakt het des te belangrijker om de routes in het magazijn zodanig in te plannen, dat het personeel zo min mogelijk lange reizen van het ene naar het andere artikel moet afleggen. Dit is dan ook precies waar een Warehouse Management Systeem (WMS) van onschatbare waarde kan zijn. De software registreert te allen tijde de exacte en actuele opslaglocatie van een artikel in het magazijn. Via mobiele apparaten krijgen medewerkers vervolgens automatisch het volgende artikel te zien, inclusief de voorraadmutaties, afboekingen en nog veel meer.
Organisatie in het magazijn
Afhankelijk van de methode kunnen ook de opslagruimtes in het magazijn worden geoptimaliseerd. Zo kan men inzien welke producten het populairst zijn en kan er bijvoorbeeld voor gekozen worden om deze bij elkaar te verzamelen. Als producten A en B het meest en vaak samen gekocht worden, dan is het alleen maar handig als deze twee binnen handbereik zijn.
Zo zijn er dus veel verschillende manieren om de eventuele looproutes van orderpickers te verkorten en dit proces te optimaliseren. Een geschikt WMS-systeem kan hiervoor uitgebreide ondersteuning bieden.
Interactie ERP en WMS
Om dit succesvol te laten zijn, is ook een goede interactie tussen het WMS en de Enterprise Resource Planning (ERP) erg belangrijk. Een ERP-systeem fungeert in dat geval als een centrale hub waarin alle bedrijfsbrede processen en middelen worden beheerd. Om een overzichtelijke informatiestroom te garanderen, kan het ERP binnenkomende orders rechtstreeks doorgeven aan de WMS-software.
De ERP-software zorgt er in dat geval voor dat alle overige stappen zoals de facturatie en orderbevestiging al geregeld zijn. Het WMS vertaalt de order en verschaft de orderpicker van de benodigde informatie, denk hierbij bijvoorbeeld aan een route-geoptimaliseerde picksheet.
Extra functionaliteiten WMS
Naast het beheren, verpakken en verzenden van orders, is het picken dus standaard onderdeel van het uitgaande goederenproces. WMS-oplossingen moeten het gehele traject dus goed in kaart kunnen brengen. Daarnaast is het WMS ook in staat om talloze andere upstream-processen in kaart te brengen.
Zo wordt het ook gebruikt voor het beheer van stamgegevens en inventarissen, het ontvangen van goederen, kwaliteitscontrole, het toewijzen van producten binnen het magazijn en de uiteindelijke opslag.
Het is dus duidelijk hoe belangrijk Enterprise Resource Planning en een Warehouse Management Systeem voor uw magazijnbeheer kunnen zijn. Door de processen te koppelen aan beide softwaresystemen zorgt u ervoor dat alle stromen en werkzaamheden binnen uw magazijn zo soepel mogelijk verlopen en uitgevoerd kunnen worden.
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
Deze rol kan een Inventory Management System (IMS) spelen
Een voorraadbeheersysteem draagt bij aan de creatie van een overzichtelijk en efficiënt magazijn.
Lees verderOptimaliseer uw WMS met het ERP-systeem en beperk emissies
Lees hier over de impact van een geoptimaliseerd magazijn: dé manier om de CO2-voetafdruk van uw bedrijf zo beperkt mogelijk te houden.
Lees verderWat is een Warehouse Control System (WCS)?
En in welke opzichten verschilt het van het Warehouse Management System (WMS)?
Lees verder