‘Digitale weerbaarheid van Nederlandse bedrijven is te laag’
Recent onderzoek van KPN laat zien dat veel organisaties zich zorgen maken over hun digitale veiligheid.
Het komt helaas maar al te vaak voor dat bedrijven slachtoffer worden van cybercrime. En of dat nu komt door een slecht beveiligde IT-omgeving, of omdat een van de medewerkers onwetend op de link in een phishing-e-mail heeft geklikt: het laat hoe dan ook littekens achter.
Daarom is het goed dat bedrijven actief bezig blijven met het verbeteren van hun digitale weerbaarheid. In dit artikel kijken we naar recent onderzoek van KPN, dat in samenwerking met Motivaction navraag deed bij 456 IT-verantwoordelijken uit verschillende branches. Want wat blijkt? Er zijn veel zorgen, waarop men in veel gevallen niet goed voorbereid lijkt.
Over het onderzoek
Belangrijk om te vermelden is dat dit onderzoek plaatsvond onder middelgrote en grote organisaties in ons land. Maar, dat wil niet zeggen dat deze inzichten niet voor kleinere bedrijven relevant kunnen zijn. Natuurlijk zullen cybercriminelen niet direct hun zinnen zetten op de reputatie van de bakker op de hoek, maar iedereen kan slachtoffer worden. Groot of klein, in dit digitale tijdperk zijn de zorgen terecht en is een goede strategie van levensbelang.
De 5 grootste zorgen
Zoals gezegd zijn veel organisaties ongerust. Zo vreest een kwart dat ze niet voldoende voorbereid zouden zijn op eventuele digitale dreiging van buitenaf. Deze vrees is het grootst in de zorg, die wordt gevolgd door de financiële sector en overheidsinstellingen.
De respondenten maken zich vooral zorgen om het volgende:
- Diefstal van privacygevoelige data, zoals klantgegevens
- Het deels stilvallen van processen binnen het bedrijf
- Reputatieschade
- Financiële schade
- Diefstal van bedrijfsgevoelige informatie, zoals de jaaromzet
De zorgen verschillen per sector
Toen men specifieker naar de zorgen per sector keek, viel het op dat deze per branche verschillen. Deze werden in de onderzoeksresultaten overzichtelijk op een rij gezet.
Transport en logistiek
In deze sector maakt men zich het meest zorgen om financiële schade. De wereld van transport en logistiek is immers een bijzonder dynamische; als bepaalde bedrijfsprocessen door een cyberaanval stil komen te liggen, brengt dit vaak flinke schade met zich mee. Zo kunnen bepaalde producten bijvoorbeeld bederven die vervolgens vernietigd moeten worden. Maar het kan ook betekenen dat men producten niet bij de klant kan bezorgen.
Waar de meeste sectoren ook twijfelen over hun eigen kunnen als we het hebben over het stoppen en voorkomen van een cyberaanval, gaat deze vlag voor de transportsector niet direct op. Zij vinden zichzelf doorgaans goed of zelfs volledig voorbereid op eventuele dreiging van buitenaf. Desalniettemin ontbreekt het in de meeste gevallen wel aan een duidelijk protocol: wat moeten we doen als er daadwerkelijk een aanval plaatsvindt?
Retail
Het zal wellicht geen verrassing zijn dat retailers dezelfde zorgen hebben als de logistieke sector; ook hier is financiële schade zorg nummer één. Zowel online als offline worden de processen van retailers flink verstoord door een cyberaanval: als de webshop bijvoorbeeld uit de lucht wordt gehaald, dan kan men geen producten verkopen.
Ook in deze sector denkt men redelijk goed voorbereid te zijn op een cyberaanval. Dat wil echter niet zeggen dat men niet tegen uitdagingen aanloopt. Retailers hebben vooral moeite met de complexiteit van IT en het binnenhalen van talent met de ‘know how’ als het gaat over cyberveiligheid.
Zorg
De grootste zorgen omtrent cybersecurity zijn afkomst uit de.. zorg. Men maakt zich vooral druk om de eventuele diefstal van privacygevoelige gegevens. In het afgelopen jaar werd de zorgsector een steeds populairder doelwit van cybercrime en vaak zijn de gevolgen groot: het stilvallen van operaties in een ziekenhuis kan catastrofale gevolgen hebben.
Een zorgwekkende ontwikkeling dus. Tel daarbij op dat uit het onderzoek ook nog eens blijkt dat zorginstellingen het minst voorbereid zijn op dreiging van buitenaf en we kunnen misschien bijna wel spreken van een digitale crisis binnen de zorg. Volgens hen ontbreekt het ook hier vaak aan kennis: men weet niet goed wat de gevolgen van een cyberaanval zijn en hoe hun digitale weerbaarheid er eigenlijk voor staat.
Financiële dienstverlening
Ook in de financiële sector zijn de zorgen groot; vooral de bijbehorende reputatieschade zal volgens hen een grote impact op het bedrijf hebben. Men is daarentegen wel klaar voor wat eventueel kan komen: het personeel is vaak voorzien van duidelijke instructies. De grootste uitdaging van deze sector is de bereidheid om te investeren in nieuwere software, waarmee het beter bestendig zou zijn tegen een cyberaanval.
Industrie
In deze sector lijkt men de gevolgen van een cyberaanval enigszins te onderschatten; veel respondenten dachten namelijk dat ze überhaupt geen aantrekkelijk doelwit zouden zijn. Als ze zich toch druk maken, dan is dat voornamelijk over het stilvallen van de bedrijfsprocessen. Dit is in principe vrij logisch, want het stilvallen van processen van industriële bedrijven brengt tegelijkertijd financiële gevolgen met zich mee.
Overheid
Van alle ondervraagden maakt deze sector zich het minst zorgen over cyberveiligheid. Overheidsinstellingen blijven goed geïnformeerd en hierdoor voorbereid op een eventuele aanval. De grootste uitdagingen zijn het updaten van gedateerde software en het vinden van gekwalificeerd personeel.
Zorgen afhankelijk van bedrijfsgrootte
In het onderzoek werd ook gekeken naar de verschillen tussen middelgrote en grote bedrijven. Hieruit werd duidelijk dat de middelgrote organisaties cybersecurity nog weleens lijken te onderschatten; ze achten zich minder aantrekkelijk voor criminelen. Grote organisaties zijn zich een stuk beter bewust van de gevaren, maar vinden het moeilijk om de posities op hun IT-afdelingen te vullen.
Opvallend is dat beide formaten dezelfde zorg op plek één hadden staan: de diefstal van privacygevoelige gegevens. Middelgrote organisaties maken zich hierna vooral zorgen om reputatie- en financiële schade, terwijl grotere organisaties vooral kijken naar het stilvallen van bedrijfsprocessen en reputatieschade.
Lees ook: ‘Patch Management: houd uw ERP-omgeving goed beveiligd’
ERP: het begint met een solide database
Cybercrime is echt. Veel bedrijven die ooit zijn getroffen door een aanval, zullen wellicht zeggen dat ze dat nooit aan hadden zien komen. En hoewel er geen systeem bestaat dat u 100% tegen dergelijke aanvallen beschermt, is er wel een softwaresysteem dat de kans hierop aanzienlijk kan verminderen: het ERP-systeem.
Dankzij ERP-software maken al uw medewerkers gebruik van dezelfde uniforme database. Alleen wanneer hen toegang wordt verleend, is men in staat om gevoelige informatie in te zien. Natuurlijk kan het dan altijd nog voorkomen dat een medewerker op een valse link in een e-mail klikt, maar zonder ERP-software zijn bedrijven al helemaal kwetsbaar voor gevaar van buitenaf. Het begint met ERP; vervolgens is het aan u om verder te werken aan uw cybersecurity-strategieën.
Naast het beschermen van privacygevoelige gegevens brengt het ERP-systeem nog veel meer voordelen met zich mee! Wilt u meer weten? Klik dan hier.
Bron
KPN: ‘Kwart Nederlandse organisaties onvoldoende voorbereid op cyberdreigingen’ - 29 oktober 2024
15 november 2024
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
Cyberbeveiligingswet officieel ingediend bij Tweede Kamer
Het doel is om EU-lidstaten weerbaarder te maken tegen digitale dreigingen.
Lees verderCyberweerbaarheid ontbreekt bij kleine bedrijven
Onderzoek laat zien dat een groot deel van de Nederlandse ondernemingen achter de feiten aanloopt.
Lees verderDit moet u weten over de nieuwe Cyber Resilience Act
De nieuwe regelgeving, die op 10 december 2024 in werking is getreden, moet de veiligheid van digitale producten waarborgen en verbeteren.
Lees verder