2025: 5 trends in transport en logistiek
Hogere klantverwachtingen, groenere processen en voortdurende digitalisering: dit zijn 5 trends waar de logistieke sector op zal moeten letten.
De logistieke branche is letterlijk en figuurlijk constant in beweging. Bedrijven die in dit digitale tijdperk bij willen blijven, moeten daarom goed op de hoogte zijn van logistieke ontwikkelingen en innovaties. Oftewel: logistieke trends. Wij kijken daarom naar de belangrijkste ontwikkelingen in logistiek en transport, zodat u met de juiste kennis het nieuwe jaar in kan gaan.
1 | Continue technologische ontwikkeling
2024 was het jaar van kunstmatige intelligentie, ook wel bekend als AI of Artificial Intelligence. Deze zin is rechtstreeks gekopieerd uit het artikel dat we vorig jaar over dit onderwerp schreven. Het enige dat is gewijzigd, is het jaartal.
En wederom is hier niets aan gelogen. In 2024 raakten we allemaal beter bekend met de mogelijkheden van AI. Bedrijf na bedrijf ontdekte hoe de slimme technologieën kunnen bijdragen aan het optimaliseren van bepaalde processen; bijvoorbeeld door bepaalde handmatige, tijdrovende werkzaamheden van ons over te nemen.
AI in logistiek
Ook in deze sector is AI inmiddels niet meer weg te denken uit het dagelijks werkleven. Daar waar gewone software zoals het TMS-systeem stopt, gaan AI-tools verder. Het is dan ook niet verrassend dat steeds meer Transport Management-software wordt voorzien van de slimme technologie.
Bedrijven zijn hierdoor niet alleen in staat om bepaalde processen te automatiseren en hierdoor tijd te besparen; de tools floreren vooral als we kijken naar de analytische kant van zaken. In een tijdperk waarin de concurrentie heviger is dan ooit en waarin de klant kritischer is dan ooit, zijn het bepaalde inzichten die weleens het verschil kunnen maken.
AI-tools kunnen deze inzichten voor u verzamelen en analyseren, waardoor u beter in staat bent om te anticiperen op verandering, uw routes te optimaliseren en uw productiviteit en efficiëntie te verhogen.
2 | Groene processen
Een ander kenmerk van dit tijdperk is de groeiende aandacht die bedrijven en de maatschappij besteden aan duurzaamheid. Bedrijven die zich echt willen onderscheiden van de rest, proberen zo groen mogelijk te werken door te investeren in routeoptimalisatie en energiezuinige voertuigen. Zo werken ze aan het verminderen van hun ecologische voetafdruk en dat is niet alleen goed voor de wereld en de portemonnee.
Het is namelijk ook een ‘Unique Selling Point’, oftewel een reden waarom klanten voor u zouden moeten kiezen. De tijd en moeite die bedrijven investeren in verduurzaming, mag daarom ook best met de wereld gedeeld worden. Natuurlijk moet duurzaamheid niet alleen vanuit financieel standpunt bekeken worden, maar bedrijven die hierin durven te investeren zullen hier alleen maar van groeien.
3 | Data is goud waard
De eerder genoemde technologische ontwikkeling, die wordt aangevoerd door de opkomst van AI, zal dus steeds belangrijker worden. Dit creëert een situatie waarin data belangrijker is dan ooit. Zicht op uw eigen processen laat niet alleen zien wat goed gaat, maar veel belangrijker: wat beter kan. Zodra bedrijven zicht krijgen op hun processen, van vertrek tot aankomst, zijn ze in staat om deze te optimaliseren.
Investeer in de juiste software
Logistieke bedrijven kunnen daarom in 2025 eigenlijk niet meer zonder de juiste software. Een logistiek ERP-systeem met bijbehorende modules zoals het WMS en TMS zal ervoor zorgen dat bedrijven hun volledige keten in kaart kunnen brengen. Hierdoor zien ze direct waar eventuele ruimte voor verbetering ligt, zodat ze dit zo snel mogelijk op kunnen pakken.
Op zijn beurt kan dit bijvoorbeeld weer bijdragen aan hetgeen dat we zojuist hebben besproken, het verbeteren van de duurzaamheid. Als u knelpunten in uw routes eruit weet te halen, dan bespaart u kostbare kilometers.
4 | Torenhoge klantverwachtingen
Eén van de grootste uitdagingen van deze sector is het voldoen aan de groeiende verwachtingen van de klant. Leveringen worden het liefst vandaag nog bezorgd en men wil in real-time up-to-date worden gehouden. Klanten verwachten een persoonlijke behandeling en willen zien dat u er alles aan doet om de bestelling zo snel mogelijk af te leveren.
En waarom zou de moderne consument deze torenhoge eisen niet hebben? Krijgt de ene leverancier het niet voor elkaar, dan is de overstap naar een ander in principe zo gemaakt.
Ook hier wordt de cruciale rol van de juiste software steeds beter zichtbaar. Bedrijven die kunnen vertrouwen op een solide database zijn in staat om snel en efficiënt te kunnen voldoen aan de vraag van de klant, terwijl ze hen live op de hoogte houden van de status van hun bestelling.
5 | Flexibiliteit is van levensbelang
Bedrijven die opereren in deze sector moeten niet alleen kunnen voldoen aan de verwachtingen van de klant, maar ook van de wereld om hen heen. De spelregels van logistiek veranderen namelijk nog weleens en bedrijven moeten zich hier snel op aan kunnen passen.
Moderne ondernemers vertrouwen daarom steeds vaker op een cloudgebaseerd softwaresysteem. De flexibiliteit die dit licentiemodel biedt, stelt hen in staat om snel wijzigingen door te voeren, indien gewenst. Als de vraag vanuit uw klant namelijk groeit, dan is het wel zo prettig als uw software ook met u mee kan groeien.
5 december 2024
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
Wereldwijde handel neemt toe, maar niet zonder risico’s
Onderzoek van DHL laat zien welke kansen, risico's en logistieke trends een rol zullen spelen in 2025.
Lees verderLogistiek personeelstekort houdt aan: wat nu?
Hoe kan de impact van het tekort aan logistiek personeel zo veel mogelijk geminimaliseerd worden?
Lees verderQuantum-superioriteit: Google dient rapport in
Google verzendt nu zijn rapport over de door u ontwikkelde kwantumcomputer, waarvan wordt gezegd dat deze voor het eerst kwantum suprematie heeft bereikt.
Lees verder