Wat is digitale transformatie?
Bedrijven in alle sectoren staan momenteel voor de uitdaging van digitale transformatie. Hoe dit bereikt kan worden, lees je hier.
De druk op bedrijven neemt al jaren gestaag toe. Wereldwijde markten, groeiende eisen van klanten in combinatie met een tekort aan geschoolde werknemers en een tekort aan grondstoffen dwingen veel bedrijven om na te denken. Uw eigen processen moeten worden gedigitaliseerd en naar een modern niveau worden getild.
Maar de digitale transformatie is niet altijd even makkelijk. Veel hindernissen staan in de weg en moeten individueel worden overwonnen. Hoe u de digitalisering van uw bedrijf kunt creëren en welke voordelen daaruit voortvloeien, laten we u hieronder graag nader zien.
Inhoudsopgave
Wat is digitale transformatie?
Digitale transformatie (DX) is een strategie om bedrijfsinnovatie mogelijk te maken op basis van de integratie van digitale technologieën in uw operationele processen, producten, oplossingen en klantinteracties. De strategie is gericht op het benutten van de kansen van nieuwe technologieën en hun impact op het bedrijf door zich te concentreren op het creëren en monetariseren van digitale activa.
Digitale transformatie omvat het bouwen van een digitaal ecosysteem met samenhang en naadloze integratie tussen klanten, partners, werknemers, leveranciers en externe entiteiten, waardoor het geheel meer waarde krijgt.
8 Voordelen van digitale transformatie
De aanjager van digitale transformatie is voor veel bedrijven de kostenfactor. Het verplaatsen van gegevens naar een openbare, private of hybride cloudomgeving verlaagt de operationele kosten. Het maakt hardware- en softwarekosten vrij en geeft teamleden meer tijd om aan andere projecten te werken.
1. Verbeterde gegevensverzameling
De meeste bedrijven verzamelen bergen klantgegevens, maar het echte voordeel is om die gegevens te optimaliseren voor analyses die het bedrijf vooruit kunnen helpen. Digitale transformatie creëert een systeem om de juiste data te verzamelen en volledig te integreren voor business intelligence op een hoger niveau.
Het creëert een manier voor verschillende functionele eenheden binnen een organisatie om ruwe gegevens om te zetten in inzichten over verschillende touchpoints. Dit creëert een uniform beeld van de klantreis, activiteiten, productie, financiën en zakelijke kansen.
Het is belangrijk om te evalueren hoe deze klantgegevens worden verzameld, opgeslagen, geanalyseerd en gedeeld als onderdeel van dit proces. Wanneer u uw technische stack heroverweegt, moet u ervoor zorgen dat gevoelige gegevens die in en uit uw CRM-software (Customer Relationship Management) en andere platforms stromen, worden beschermd met een laag SaaS-gegevensversleuteling.
Overweeg bij het evalueren van de customer journey als onderdeel van uw digitale transformatie hoe u uw klanten meer autonomie over hun eigen gegevens kunt geven door privacy te gebruiken als onderscheidende factor voor uw bedrijf. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van en bezorgd over hoe hun gegevens worden verzameld en gebruikt. Laat ze zien dat je hun gegevens respecteert door strikte privacypraktijken toe te passen en ze de mogelijkheid te geven om op elk moment van gedachten te veranderen.
2. Sterker resource management
Digitale transformatie consolideert informatie en middelen in een set tools voor bedrijven. In plaats van gedistribueerde software en databases consolideert het activa en vermindert het de overlap tussen leveranciers. Het gemiddelde aantal applicaties dat in 2020 wordt geïmplementeerd bij ondernemingen is ongeveer 900. Digitale transformatie kan applicaties, databases en software integreren in een centrale opslagplaats voor business intelligence.
Digitale transformatie is geen afdeling of functionele eenheid. Het bestrijkt elk onderdeel van een bedrijf en kan leiden tot procesinnovatie en efficiëntie in alle eenheden. Van sales en marketing tot finance en de C Suite, elke afdeling maakt gebruik van gevoelige data. Het is belangrijk om gegevens overal te optimaliseren en te beveiligen en teams uit te rusten met gebruiksvriendelijke tools.
3. Datagestuurde klantinzichten
Data kan de sleutel zijn tot het verkrijgen van klantinzichten. Door uw klanten en hun behoeften beter te begrijpen, kunt u een bedrijfsstrategie ontwikkelen die nog klantgerichter is. Door gebruik te maken van zowel gestructureerde gegevens (persoonlijke klantgegevens) als ongestructureerde gegevens, zoals .B statistieken voor sociale media, kunnen deze inzichten helpen de bedrijfsgroei te stimuleren. Data maakt strategieën mogelijk om relevantere, gepersonaliseerde en flexibelere content te leveren.
4. Een betere klantervaring
Overweeg hoe uw digitale transformatie de efficiëntie van uw teams kan ontsluiten en uw klanten meer naadloze, intuïtieve ervaringen kan bieden. Dit varieert van e-mailcommunicatie tot gebruikersportalen en digitale producten tot de cadans waarmee u nieuwe prospects kunt bereiken.
Klanten hebben hoge verwachtingen van digitale ervaringen. Consumenten zijn gewend aan eindeloze keuzes, lage prijzen en snelle levering. Customer Experience (CX) is het nieuwe slagveld voor merken. Gartner meldt dat meer dan tweederde van de bedrijven zegt vooral te concurreren op klantervaring.
Accenture meldt dat CX "naar voren is gekomen als een belangrijke motor voor duurzame bedrijfsgroei." Ze suggereren dat zelfs een stijging van één punt in CX-niveaus kan leiden tot miljoenen dollars aan jaarlijkse groei.
Een manier om uw merk te onderscheiden van klanten is om te laten zien dat u hun privacy waardeert. Geef de klant controle over hoe zijn gegevens worden verzameld en gebruikt en geef hem de autonomie om beslissingen te nemen over zijn gegevens.
5. Stimuleert digitale cultuur
Door teamleden de juiste tools te bieden die zijn afgestemd op hun omgeving, bevordert digitale transformatie een digitale cultuur.
Hoewel deze tools een meer naadloze manier bieden om samen te werken, helpen ze ook het hele bedrijf digitaal vooruit. Deze digitale cultuurverandering is cruciaal voor bedrijven om duurzaam te blijven. Het dwingt het onderwijs en digitaal leren van teamleden om de vruchten te plukken van digitale transformatie.
6. Meer winst
Bedrijven die een digitale transformatie ondergaan, verbeteren de efficiëntie en winstgevendheid. Overweeg deze bevindingen gepubliceerd door het SAP Center for Business Insights en Oxford Economics:
80% van de bedrijven die de digitale transformatie hebben voltooid, rapporteert hogere winsten.
85% zegt hun marktaandeel te hebben vergroot.
Gemiddeld verwachten toonaangevende bedrijven dat de omzetgroei 23% hoger zal zijn dan hun concurrenten.
7. Verhoogde mobiliteit
Digitale transformatie maakt organisaties wendbaarder. Lenen van de wereld van softwareontwikkeling kan bedrijven helpen hun flexibiliteit in digitale transformatie te vergroten om de time-to-market te versnellen en strategieën voor continue verbetering (CI) toe te passen. Dit zorgt voor snellere innovatie en maatwerk en biedt tegelijkertijd een pad naar verbetering.
8. Verbeterde productiviteit
Wanneer de juiste technische tools samenwerken, kunnen workflows worden gestroomlijnd en de productiviteit worden verbeterd. Door veel handmatige taken te automatiseren en gegevens in de hele onderneming te integreren, kunnen teamleden efficiënter werken.
Wat zijn de kosten van digitale transformatie?
De kosten van je digitale transformatie zijn afhankelijk van de grootte van je bedrijf, het aantal gebruikers van de software, welke functionaliteiten je nodig hebt en of je in de cloud wilt werken.
Aantal gebruikers en grootte van het bedrijf
In ieder geval heeft de omvang van het bedrijf invloed op de kosten van digitale transformatie. De basis hiervoor is een solide ERP-systeem dat geschikt is voor uw eigen bedrijf. Hier wordt vaak betaald op basis van het aantal gebruikers van het systeem. Voor elke gebruiker wordt een licentie aangeschaft. Afhankelijk van het scala aan functies variëren de kosten voor de betreffende licentie. Niet elke gebruiker heeft elke functie nodig.
Functionele reikwijdte van de ERP-software
Niet elk bedrijf heeft elke bestaande functie van een ERP-software nodig. Het hangt eerder af van de eigen processen en het algemene werkterrein waarin een bedrijf actief is. Deze factoren bepalen uiteindelijk de functionele scope van het ERP-pakket. In principe moeten alle processen van uw eigen bedrijf in kaart gebracht kunnen worden in de software.
Cloud of on-premises?
Een belangrijk verschil tussen ERP-systemen op de markt is terug te vinden in het onderliggende licentiemodel. Kies je voor ERP-software uit de cloud, dan betaal je, meestal maandelijks, een bijdrage per gebruiker voor de benodigde functies. Met de lokale versie verwerft u het systeem volledig en implementeert u het op de interne servers. Dit model wordt vervolgens geassocieerd met hogere initiële investeringen. U hebt echter de vrijheid om het systeem vrij aan te passen zoals u dat wilt.
Strategie voor uw digitale transformatie
De strategie die hier moet worden toegepast, is om jezelf de volgende 3 vragen te stellen:
- Waarom moeten we digitaal transformeren?
- Wat hebben we nodig voor digitale transformatie?
- Hoe moeten we digitaal transformeren?
Deze drie vragen helpen je om de focus van je digitaliseringsstrategie te vinden. Het moet niet gaan om het digitaal transformeren van jezelf alleen door digitalisering. Een digitale transformatie is geen doel op zich, maar moet uw bedrijf helpen om op de lange termijn concurrerend te blijven.
Hiervoor is een uitgebreide voorbereiding essentieel. Hiervoor moeten eerst concrete doelen worden gedefinieerd en moet een analyse van de huidige situatie worden uitgevoerd. Dit geeft informatie over waar op dit moment een probleem is en waar de belangrijkste digitaliseringsmogelijkheden liggen.
5 stappen naar een succesvolle digitale transformatie
Zodra u begrijpt wat een digitale transformatiestrategie is en waarom deze belangrijk is, kunt u beginnen met het maken van plannen. Laten we vijf stappen bekijken die u kunt nemen om te slagen met digitale transformatie.
1. Bepaal je visie
Denk na over de ervaring die u wilt bieden voordat u aan digitale transformatie begint. Als onderdeel van dit proces kunt u uzelf de volgende vragen stellen.
Waar zitten de strategische hiaten in uw organisatie?
Hoe kunt u technologie inzetten om uw medewerkers te ondersteunen?
Voor welke uitdagingen staat uw team bij het beheren van de dagelijkse bedrijfsprocessen?
Door duidelijk te maken wat je wilt aanpakken en wat je doelen zijn, ben je op weg naar een succesvolle digitale transformatiestrategie. Je moet echter ook nadenken over de impact van digitale transformatie op je klanten. Dit betekent dat er vragen worden gesteld zoals:
Welke ervaring wil je je klanten bieden?
Hoe kunnen deze initiatieven u helpen om aan hun veranderende behoeften en verwachtingen te voldoen?
Dit kan snel van invloed zijn op uw bedrijfsresultaten. Veel hightechbedrijven melden dat ze hun kosten met 10 tot 20% hebben verlaagd door digitale transformatie. Ze rapporteren ook een omzetgroei van 10% tot 15% door de transformatie van hun klantervaringsprocessen.
2. Betrek managers
Vervolgens is het belangrijk om de juiste leiders te betrekken bij het digitale transformatieproces. Uit gegevens blijkt zelfs dat bedrijven die een chief digital officer inhuren om hun transformaties te ondersteunen, 1,6 keer meer kans hebben om succesvolle digitale transformatie te melden. Het is cruciaal om uw leiders aan boord te hebben bij het plannen en uitvoeren van transformaties. Dit kan het verschil zijn tussen falen en succes in deze initiatieven.
3. Focus op cultuur
Om een succesvolle digitale transformatiestrategie op te bouwen, moet u een cultuur creëren die digitale innovatie ondersteunt. Een studie toont aan dat bedrijfscultuur een van de grootste obstakels is voor effectieve digitale transformatie. De juiste leiders aan boord krijgen is een goede eerste stap. Daar kun je het echter niet bij laten. De volgende stap is ervoor te zorgen dat iedereen in uw organisatie deze visie begrijpt. Op deze manier weet je zeker dat iedereen in je team weet waarom deze inspanningen belangrijk zijn.
4. Verzamel middelen en expertise
Digitale transformatie vereist expertise en vaak een team van mensen om uw bedrijf op koers te houden. Er zijn verschillende manieren om dit team samen te stellen. U kunt mensen uit uw organisatie selecteren, uitbesteden of samenwerken met een technologiepartner. Er zijn echter bepaalde kwaliteiten waar je op moet letten bij de mensen met wie je wilt werken. Ze moeten bereid zijn om zich vertrouwd te maken met nieuwe technologieën, openstaan voor ideeën en bereid zijn zich aan te passen aan de verdere ontwikkeling van het bedrijf.
5. Kies de juiste technologie
Er zijn veel leveranciers, platforms en oplossingen die u kunnen helpen uw digitale transformatiedoelen te bereiken. Het probleem? Veel bedrijven nemen niet de tijd om na te denken over wat ze eigenlijk nodig hebben voordat ze besluiten om technologie te implementeren. Dit verspilt tijd, geld en kan leiden tot een digitale burn-out.
Het is echter mogelijk om dit te voorkomen. Voordat u nieuwe technologieën toevoegt, moet u zich afvragen: past de technologie waarin u investeert in uw digitale transformatiestrategie? Dicht het een gat in uw organisatie? Als u op beide vragen ja kunt antwoorden, dan is deze technologie een belangrijk onderdeel van uw digitale transformatiestrategie.
Conclusie: Digitale transformatie met ERP-software
De digitale transformatie van ondernemersprocessen is een van de centrale uitdagingen voor bedrijven van alle soorten. Oude manieren van werken moeten wijken voor nieuwe processen, nieuwe IT-applicaties moeten worden geïmplementeerd en rendabel worden gemaakt en last but not least moeten je eigen medewerkers worden meegenomen.
Om dit alles te laten slagen, wordt een uniform IT-landschap in de vorm van een holistische ERP-software aanbevolen. Dit dekt alle processen van een bedrijf en zorgt dus voor talloze voordelen op alle niveaus van het bedrijf. Start vandaag nog uw ERP-zoektocht met onze handige vergelijkingstool.
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
Middleware: wat is het en wat kunnen we ermee?
Met middleware stemmen bedrijven hun software beter af op hun processen. Hoe dat precies werkt? Dat lees je hier.
Lees verderWat is een API? Alle functies en voordelen
Zo til je jouw bedrijf naar het volgende digitale niveau.
Lees verderEen ERP-consultant inhuren: goed idee of niet?
Kun je de zoektocht naar een geschikt ERP-systeem beter uitbesteden?
Lees verder