bouw

Casestudy: Coeck - Organi

Waarom Coeck, een van de grootste en duurzaamste betonfabrikanten van Nederland, kiest voor Ordas van Organi.

Dertig ton materiaal leveren, kan een hele uitdaging zijn. Als je dan bedenkt dat die 30 ton slechts één van de vele dagelijkse zendingen is en je weet hoe complex mondiale bestelprocedures, het produceren, volgen, uitvoeren, beheren en leveren van die zendingen is, dan krijg je een idee van de uitdagingen waarmee Coeck wordt geconfronteerd.

Inhoudsopgave

Over Coeck

Coeck is dé specialist in bouwmaterialen. Het familiebedrijf uit Niel vervaardigt sinds 1929 de meest uiteenlopende betonproducten (betonblokken, klinkers, tegels, bloembakken, …) en is uitgegroeid tot een van de grootste en duurzaamste betonfabrikanten van ons land. Daarnaast distribueert Coeck via bouwstofhandelaren, tegelhandels, en doe hetzelfzaken een uitgebreid assortiment ruwbouw- en afwerkingsproducten, van bakstenen, natuursteen en keramische tegels tot isolatie, gipsplaten en wandtegels.

Van bij haar ontstaan begon Coeck met het toepassen van de informatietechnologie (IT) om haar bedrijfsactiviteiten te optimaliseren en om zoveel mogelijk succes te boeken. Twintig jaar geleden bracht de onderneming een Enterprise Resource Planning (ERP)-oplossing ten uitvoer op een mainframe-platform, en al die jaren is Coeck deze applicatie verder blijven customizen om aan haar veranderende behoeften tegemoet te komen.

Mettertijd echter werd de toepassing te star om de groeiende handel van Coeck te ondersteunen. Als snelgroeiende onderneming die over de hele wereld zaken doet, waren de behoeften van Coeck duidelijk haar historisch gegroeide systeem boven het hoofd gegroeid. De onderneming besloot op zoek te gaan naar een externe oplossing die haar bedrijfsactiviteiten zou optimaliseren, haar efficiëntie drastisch zou verhogen en de onderneming in staat zou stellen de juiste producten op het juiste moment naar de juiste klanten te verzenden, om de klantentevredenheid te verzekeren en om een concurrentievoordeel te behouden.

Organi: het juiste product, de juiste verkoper

In haar zoektocht naar een nieuw systeem beoordeelde Coeck zeven verschillende oplossingen. De onderneming had een uitgebreide lijst met criteria: Coeck wilde een volledig geïntegreerd systeem dat volledige controle gaf over de orders van de klanten, een geïntegreerde CRM-applicatie, de beschikbaarheid van een digitaal archief, een geïntegreerd BI-tool voor rapportering en analyse, en volledige integratie met Microsoft Office producten. Het nieuwe systeem moest ook zorgen voor een snelle en accurate levering van de producten aan de klanten, voor een inventariscontrole om aan de vereisten van de klanten te voldoen en voor de tijdige productie van materialen.

Na een grondig evaluatieproces koos Coeck voor een ERP-applicatie van Organi, namelijk ORDAS, een partner van Progress, gebaseerd op de volledigheid van de oplossing en de bewezen ervaring van Organi met dergelijke opstellingen. “Organi begreep ons bedrijf en wat er nodig was om ons succes te handhaven. Zij hadden een bewezen ervaring met soortgelijke projecten en een industriespecifieke knowhow. En het systeem kon al onze bedrijfsprocessen ondersteunen”, legt Raf Verstrepen, Marketing & IT Director voor Coeck uit.

Flexibiliteit als grote troef

Flexibiliteit, stabiliteit, snelheid en weinig onderhoud waren belangrijke vereisten voor ons nieuwe systeem”, legt Verstrepen uit. “Ons onderliggend Progress® OpenEdge® platform is deze verwachtingen nagekomen. En de flexibiliteit van ons systeem biedt ons de bedrijfsalertheid om snel en gemakkelijk te reageren op veranderingen in de markt."

Bovendien biedt het systeem zelf de functionaliteit waarvoor Coeck eerder een beroep deed op talloze standalone systemen, met inbegrip van CRM, EDI, BI en digitale archivering. Een ander waardevol tool dat door het Organisysteem wordt aangeboden, is de volledig automatische bijwerking van de catalogus. Coeck kan nu zijn prijslijst online posten voor zijn kopers en hen zelfs in staat stellen om hun eigen catalogi te genereren voor gebruik in hun showrooms of door hun verkopers.

Met de elektronische archiveringsmogelijkheid van Organi scant de bouwonderneming elk inkomend document en archiveert automatisch elk uitgaand document, wat zorgt voor uiterst kostbare en gemakkelijk toegankelijke registraties en de mogelijkheid om elke communicatielijn indien nodig snel te volgen. Met de robuuste rapportering van het systeem kan Coeck informatie in verband met alle inkomende materialen en de 80.000 orders die ze jaarlijks verwerkt gemakkelijk volgen en er zich toegang toe verschaffen.

ERP als motor van het bedrijf

Sinds ze het ERP-systeem van Organi heeftgeïmplementeerd, heeft Coeck enorme baten gerealiseerd in al haar activiteiten. Met een volledig geïntegreerd en geautomatiseerd systeem als motor van haar activiteiten is de toegang tot informatie beduidend toegenomen en is de informatiestroom in de verschillende afdelingen drastisch verbeterd. Elke vestiging heeft nu toegang tot dezelfde logistieke, product- en inventarisinformatie. Het management van Coeck kan zich nu met één muisklik toegang verschaffen tot veelomvattende, realtime informatie. Deze bedrijfskritieke en tijdige informatie helpt de onderneming om haar inventaris te optimaliseren, verliezen te beperken en de klantentevredenheid te verbeteren door de juiste producten beschikbaar te maken op de plaats waar en het tijdstip waarop de klanten ze nodig hebben.

“De omschakeling verliep uitstekend. We hadden geluk dat Organi de kennis en knowhow heeft om dergelijke snelle en naadloze opstelling te ondersteunen.”

Geïntegreerd systeem

Het volledig geïntegreerde, state-of-the-art systeem van Coeck verzekert ook dat recent bijgewerkte prijzen beschikbaar zijn. Deze functionaliteit heeft een aanzienlijk gunstig effect gehad op het vermogen van de organisatie om haar kosten en inkomsten te voorspellen en te beheren. Bijvoorbeeld, op twee jaar tijd ging Coeck elk jaar van nul tot 2.000 containers uit Azië invoeren. Het vermogen om de schommelingen van de verzendingsprijzen in de markt in real-time te kennen, is zeer belangrijk voor Coeck en beïnvloedt de koopprijzen van de onderneming.

Nauwkeurigere, geautomatiseerde prijscontroles kunnen de onderneming in staat stellen om te profiteren van opportuniteiten, haar risico minimaliseren en rechtstreeks bijdragen tot de bottom line van de vennootschap. Het systeem heeft de onderneming ook geholpen om de orderpicking- en de registratieprocessen die verbonden zijn met de verschillende eenheden te verbeteren en het mogelijk te maken om alle informatie in de organisatie naar de bevoegde afdelingen te laten doorstromen.

Optimale samenwerking

Veel van het succes van dit project kan worden toegeschreven aan de samenwerkingsrelatie tussen Coeck en Organi. Vanaf het prille begin had Coeck een zeer duidelijk beeld van de verwachtingen van een applicatie en van een partner, en Organi had de juiste oplossing en industriespecifieke ervaring om aan dat beeld van Coeck te voldoen.

“Het partnerschap met een leverancier die onze business echt begrijpt en die aanhoudend ondersteuning en functionaliteit aanbiedt, was een sleutelelement voor het bereiken van onze doelstellingen”, verklaart Raf Verstrepen

Categorie: Bouw

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten
bouw

Customer Relationship Management (CRM) in de bouw

Hoe bouwbedrijven klantgerichter worden, dat lees je hier.

Lees verder
bouw

9 onderdelen van iedere succesvolle bouwplanning

Een solide en weldoordachte bouwplanning staat aan de basis van ieder succesvol bouwproject. U leest hier waarom.

Lees verder
bouw

Wat is Building Information Modeling?

Wat houdt BIM precies in en hoe kan het voor u van betekenis zijn?

Lees verder