Wat is een POS?

Leer meer over het belang van POS-systemen vandaag en hoe u ze in uw bedrijf kunt gebruiken.

POS-systemen zijn in de loop van de tijd veel veranderd. In het tijdperk van digitalisering zijn ze bijzonder belangrijk. Daarom willen we hierna de POS-systemen nader bekijken, inclusief de voor- en nadelen en mogelijke functies en toepassingsgebieden. Ook de kostenvraag wordt beantwoord. Eerst moet echter worden gedefinieerd wat een POS-systeem is.

Inhoudsopgave

Wat is een POS-systeem?

De drie letters "POS" worden gebruikt als acroniem voor "point-of-sale". In sommige gevallen staan ze ook voor "point of service". Oorspronkelijk was de POS alleen de plaats waar de kassa in een winkel stond. Tegenwoordig wordt dit gecreëerd door POS-systemen. Moderne kassa's kunnen veel meer dan alleen het betalingsproces ondersteunen; zelfs als dit nog steeds het hart van een POS-systeem is. In de loop der jaren zijn POS-systemen steeds meer een belangrijk knooppunt geworden in bedrijven. Niet in de laatste plaats om te kunnen blijven voldoen aan de hoge klantverwachtingen van ons digitale tijdperk.

Point-of-Service

In het algemeen gebruik kan geen duidelijk onderscheid worden gemaakt in de betekenis van point-of-sale en point-of-service. In principe bedienen point-of-sale-systemen echter het verkoopproces, terwijl point-of-service-systemen het hele proces van bestelling tot verwerking en facturering of ontvangst dekken. De term "point-of-service systeem" wordt ook veel gebruikt in dienstverlenende bedrijven of de horeca.

Voordelen van een POS-systeem

Het gebruik van een point-of-service of point-of-sale-systeem kan tal van voordelen opleveren voor retail- en horecabedrijven. Met POS-systemen kunnen bedrijven meerdere klanten of gasten tegelijkertijd volledig bedienen en een moderne gebruikerservaring (UX) bieden. De belangrijkste voordelen van een POS-systeem zijn:

  • gepersonaliseerde gastervaringen;
  • 360° zicht op gasten en klanten;
  • Maken en uitvoeren van analyses voor winstgevende aanbiedingen, verhoging van de winstmarges;
  • Voorkomen van verliezen door softwarewaarschuwingen bij afwijkingen en
  • Back-up van klantgegevens.

Door gebruik te maken van een volledig geïntegreerde oplossing uit de cloud kunnen bedrijven hun klanten en gasten ook de mogelijkheid bieden om via mobiele apparaten te betalen; zoals tabletten en mobieltjes.

Nadelen

In ieder geval wegen de voordelen van een adequaat POS-systeem op tegen de mogelijke nadelen. Toch moeten bedrijven er altijd rekening mee houden dat de introductie van (nieuwe) software altijd een overeenkomstige inspanning met zich meebrengt.

Dit is met name het geval als er ook hardware moet worden aangeschaft en ingesteld. Bij updates moeten medewerkers ook worden getraind in de nieuwe interface. Last but not least moet worden vermeld dat de kostenfactor ook aanzienlijk kan zijn en de aanschaf van een (nieuw) POS-systeem daarom een aanzienlijke investering kan zijn.

Functionaliteiten van een POS-systeem

Talrijke op de markt beschikbare POS-systemen kunnen met behulp van extra componenten worden opgewaardeerd tot volledige POS-systemen. Deze omvatten meestal functies uit de volgende gebieden:

  • Bestelproces;
  • Klantspecifieke werkprocessen die verder gaan dan het bestelproces zelf (bijvoorbeeld tafelreserveringen in restaurants);
  • Orderverwerking (bijv. afdrukken van de werkbon);
  • Uitbenen en
  • Implementatie van de principes voor datatoegang en controleerbaarheid van digitale documenten

Uitgebreide POS-systemen zijn daarom een integraal onderdeel van elk modern horecabedrijf van vandaag.

POS en ERP

Bedrijfssoftware zoals een POS-systeem kan alleen tot volle ontplooiing komen als het zo volledig en naadloos mogelijk kan worden geïntegreerd in de bestaande IT-infrastructuur van het bedrijf. De koppeling met het eigen ERP-systeem als hart van de IT-infrastructuur speelt daarbij een centrale rol. Een koppeling met het CRM-systeem, waarin alle belangrijke klantgegevens zijn opgeslagen, kan ook helpen om een completer beeld van de eigen klanten te creëren, aan hun wensen te voldoen en hen te voorzien van op maat gemaakte, gepersonaliseerde aanbiedingen.

Kosten van een POS-systeem

De kosten van een POS-systeem zijn afhankelijk van verschillende factoren en kunnen dus sterk verschillen van bedrijf tot bedrijf. Kortom, hoe hoger de eisen voor een POS-systeem, hoe hoger de kosten. Toch is een aankoop de moeite waard. Last but not least moet de introductie van een POS-systeem de kosten verlagen en de winstmarges vergroten.

Verschillende licentiemodellen

De kosten van een POS-systeem en wanneer deze worden gemaakt, zijn ook sterk afhankelijk van het betreffende licentiemodel. De meeste POS-systemen worden ofwel op abonnementsbasis ofwel als licentie voor één gebruiker ter beschikking gesteld aan klanten. Een prijsschaal is afhankelijk van de aanbieder en kan worden gemaakt op basis van de grootte van het restaurant of het aantal modules. In de kosten zitten ook onderhoud en reparaties voor de vaak cloudgebaseerde oplossingen.

Gratis POS

Sommige providers bieden hun klanten ook gratis POS-oplossingen aan. Het scala aan functies is echter meestal beperkt in vergelijking met betaalde alternatieven. Het hangt af van de respectievelijke eisen van het bedrijf of het gebruik van een gratis alternatief een optie is. Bovendien moeten bedrijven er rekening mee houden dat sommige POS-oplossingen ook gebonden zijn aan de hardware van de betreffende provider en beide daarom samen moeten worden gekocht.
 

Categorie: Automatisering

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Bedrijfsprocessen automatiseren met ERP: hoe werkt dat?

ERP-software ondersteunt bedrijven bij de automatisering van hun processen, waardoor deze veel efficiënter ingericht kunnen worden.

Lees verder

Wat is een UBL-factuur en hoe kan dit uw facturatieproces verbeteren?

Een definitie, de voordelen en een stappenplan: hier leert u alles wat u over UBL-facturen moet weten.

Lees verder

ERP-software voor de evenementenbranche

Lees hier hoe de evenementenbranche met ERP-software een overzichtelijke(r) bedrijfsvoering kan krijgen.

Lees verder