Harvey AI: generatieve AI voor advocaten
Hoe één van de grootste advocatenkantoren profiteert van een nieuwe applicatie uit de legal tech-sector.
Kunstmatige intelligentie (AI) begint een alsmaar toenemende prominente rol te krijgen in verschillende sectoren en levensgebieden. Het recht staat bekend om haar complexiteit en hoge werkdruk en dat is nu juist waar Harvey AI verandering in probeert aan te brengen.
Het brein achter de technologie
Met de door OpenAI ondersteunde start-up arriveert de chatbot technologie nu ook in het eerste grote advocatenkantoor. Volgens Reuters ontving de start-up vorig jaar investeringen van ongeveer vijf miljoen dollar als onderdeel van een financieringsronde onder leiding van het OpenAI Startup Fund. De industrie erkent de potentie van AI en diens rol om de sector te kunnen transformeren. De start-up werkt onder andere samen met het gerenommeerde advocatenkantoor Allen & Overy uit Londen (Sara Merken, reuters.com, 16.02.2023).
Samenwerking met Allen & Overy
Het advocatenkantoor opereert wereldwijd en adviseert voornamelijk grote ondernemingen, financiële instellingen en overheden. Het bedrijf behoort tot de zogeheten “Magic Circle”, een groep van vijf Londense advocatenkantoren met de grootste omzet. Sinds de start van deze samenwerking in november 2022 heeft Harvey al meer dan 3.500 advocaten geholpen met het beantwoorden van maar liefst 40.000 vragen, zo meldt het advocatenkantoor.
AI ter ondersteuning
Volgens David Wakeling, een partner van Allen & Overy, dient de generatieve AI-oplossing in eerste instantie altijd ter ondersteuning. Een menselijk pleitbezorger zal zich altijd buigen over het door de AI aangeleverde werk. Dit houdt echter niet in dat Harvey niet blijft streven naar betere assistentie in de dagelijkse processen. Zo is het inmiddels al mogelijk om de AI toegang te geven tot je eigen werk en templates en zal het programma zichzelf trainen om verder bekend te geraken met het werk, net zoals men dit zou doen bij een nieuwe medewerker. Dit zorgt ervoor dat de AI alsmaar beter zal kunnen ondersteunen in bijvoorbeeld het uitvoeren en analyseren van onderzoek (Kate Rattray, clio.com, 24.07.2023).
Generatieve AI
De chatbot ChatGPT van OpenAI, die in november 2022 werd uitgebracht, heeft de afgelopen tijd veel belangstelling gewekt voor de mogelijkheden van generatieve AI. Dit zijn algoritmen die kunnen worden ingezet om zelfstandig nieuwe content te genereren - denk hierbij aan afbeeldingen, of tekst.
Kunstmatige intelligentie in opmars
Volgens Reuters hebben verschillende advocatenkantoren de afgelopen maanden software geïntroduceerd waarin generatieve AI is verwerkt. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt om contracten aan te maken en te beoordelen. Omdat AI uiteraard sneller werkt dan dat een mens dat kan, zouden dergelijke oplossingen op de lange termijn het verschil kunnen maken in de concurrentiestrijd met bijvoorbeeld bedrijven die geen toegang hebben tot deze kunstmatige intelligentie, aldus Wakeling (Sara Merken, reuters.com, 16.02.2023).
Harvey AI: generatieve AI voor advocatenkantoren
Allen & Overy was het eerste advocatenkantoor dat met de start-up samenwerkte. Volgens Gabriel Pereyra, één van de oprichters van Harvey, beginnen steeds meer advocatenkantoren zich te melden voor de diensten van het bedrijf. Pereyra en medeoprichter Winston Weinberg richten zich met Harvey op op maat gemaakte, AI-gestuurde producten die feilloos ondersteuning kunnen bieden in de dagelijkse processen. Zodoende willen zij ervoor zorgen dat er voor advocaten meer tijd en ruimte overblijft om zich bezig te houden met strategieën en klantencontact (Bob Ambrogi, lawnext.com, 17.02.2023).
Bedrijfssoftware voor iedere branche
Harvey AI is een goed voorbeeld van de toenemende differentiatie van de softwaremarkt. Bedrijven uit alle branches en zelfs de kleinste, gespecialiseerde niches kunnen op de markt een oplossing vinden die hun eigen processen volledig in kaart kan brengen en kan ondersteunen. De grootste uitdaging blijft echter de enorme omvang van de softwaremarkt, waardoor het voor bedrijven lastig is om een passende oplossing te vinden.
Als u op zoek bent naar een ERP-systeem of een vergelijkbare oplossing voor uw bedrijf, dan kunt u de vergelijkingstool gebruiken om beschikbare systemen te filteren op basis van uw vereisten, voorkeuren en criteria.
18 augustus 2023
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
AI-agents en chatbots: wat is het verschil tussen de twee?
En welke rol kunnen ze spelen binnen jouw organisatie?
Lees verder'Nederlandse bedrijven investeren te weinig in AI-training’
We zijn ons bewust van de potentie van AI, maar lijken nog niet bereid te zijn om er in te investeren.
Lees verderNederlandse bedrijven willen dit jaar volop investeren in AI
Onderzoek laat zien dat we vooraan in de rij staan.
Lees verder