AI-agents en chatbots: wat is het verschil tussen de twee?

En welke rol kunnen ze spelen binnen jouw organisatie?

Veel klantenservices van middelgrote tot grote bedrijven hebben inmiddels besloten om een chatbot te implementeren. Ze hebben vaak een menselijke naam die aansluit bij de identiteit van het bedrijf. Ze beantwoorden vragen, plannen afspraken in of verwijzen bezoekers door naar de juiste informatie.

Maar waar traditionele klantenservice-chatbots zich beperken tot vaste, geautomatiseerde processen, is er inmiddels een nieuwe generatie van intelligente assistenten opgestaan: de zogeheten AI-agents. 

Wat is precies het verschil tussen beide technologieën? En welke past het best bij jouw organisatie? Dat ontdek je in dit artikel.

Chatbots: snel en efficiënt, maar beperkt

Chatbots werken meestal op basis van vaste regels. Dit houdt in dat ze vertrouwen op vooraf ingestelde antwoorden, beslisbomen of eenvoudige regels. Een voorbeeld: een klant vraagt naar de openingstijden. De bot herkent het woord ‘openingstijd’, geeft het opgeslagen antwoord en sluit het gesprek af.

Dit type chatbot is ideaal voor eenvoudige, veelgestelde vragen. Het is daarnaast relatief eenvoudig te implementeren, kosteneffectief en inmiddels dus stevig ingeburgerd in veel bedrijven. 

AI-agents: de volgende evolutie

AI-agents zijn een geavanceerdere variant van chatbots. Ze presteren aanzienlijk beter dan traditionele chatbots en maken gebruik van geavanceerde kunstmatige intelligentie (AI). AI-agents zijn meestal gebaseerd op grote taalmodellen (LLM’s). Ze nemen zelfstandig beslissingen, automatiseren processen en leren van dagelijkse interacties.

Een AI-agent analyseert een complexe klantvraag, raadpleegt gegevens uit verschillende systemen en geeft een passend antwoord. Volledig zonder menselijke tussenkomst. Het vertrouwt dus niet op standaard-antwoorden, maar gaat net als een menselijk medewerker het gesprek aan met de klant. 

Het grote verschil

Het belangrijkste verschil tussen chatbots en AI-agents ligt in de mate van autonomie. Chatbots gebruiken vooraf opgestelde scripts. AI-agents nemen hun eigen beslissingen op basis van de data die ze tot hun beschikking hebben. Ze verzamelen data uit verschillende bronnen, begrijpen de context en voeren verzoeken volledig zelfstandig uit.

Een chatbot op je website ontvangt een retourverzoek en stuurt dit door naar een medewerker. Een AI-agent herkent de aankoop, controleert het retourbeleid, maakt een retourlabel aan en stuurt de klant een gepersonaliseerde statusupdate. 

Wanneer kies je voor een chatbot en wanneer voor een AI-agent?

Het lijkt misschien alsof we negatief zijn over chatbots, maar dat is zeker niet de bedoeling. Een Kia Picanto wint het ook niet van een Ferrari, maar dat maakt het geen slechte auto. Voor veel bedrijven kan de chatbot daarom absoluut van waarde zijn. Vooral als het gaat om snelle, gestandaardiseerde communicatie. Chatbots zijn snel te installeren, vereisen weinig onderhoud en bieden ondersteuning voor de vaak overbelaste klantenservice-teams.

Voor het automatiseren van complexere processen is een AI-agent vaak de betere keuze. Deze worden geïntegreerd in bestaande systemen zoals het CRM of ERP, kunnen data analyseren en zorgen op de lange termijn voor extra efficiëntie. AI-agents nemen volledige taken over, terwijl chatbots vooral het eerste contactmoment afhandelen.

Lees ook: ‘AI-tools: de sleutel tot hogere klanttevredenheid?

Samenvattend: twee technologieën, twee mogelijkheden

Hoewel chatbots en AI-agents vaak in één adem worden genoemd, is er wel degelijk een verschil. Beide zijn intelligente systemen, maar AI-agents zijn geavanceerder en hebben een ander toepassingsgebied. Daar waar chatbots eenvoudige dialogen voeren, buigen AI-agents zich over complexere taken. 

Of het nu gaat om eenvoudige chats of slimme procesautomatisering: de oplossing moet passen bij jouw onderneming én budget. In een wereld die steeds digitaler wordt, kunnen we straks niet meer om chatbots en AI-agents heen. Ondernemers die daarom over de potentiële voordelen nadenken, zullen hun voorsprong op de rest nu al op kunnen bouwen.

1 augustus 2025

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

'Nederlandse bedrijven investeren te weinig in AI-training’

We zijn ons bewust van de potentie van AI, maar lijken nog niet bereid te zijn om er in te investeren.

Lees verder

Nederlandse bedrijven willen dit jaar volop investeren in AI

Onderzoek laat zien dat we vooraan in de rij staan.

Lees verder

Google experimenteert met AI en laat bots voor je bellen

Geen zin om naar wachtmuziek te luisteren? Google komt mogelijk binnenkort met een oplossing voor dit probleem.

Lees verder