Casestudy
Laarakkers

Casestudy: Laarakkers - idee101

Waarom deze specialist in sloop- en asbestsanering kiest voor de ERP software van idee101.

Bedrijf Laarakkers
Sector Sloop- en asbestsanering
Medewerkers 100+
Werkzaamheden Laarakkers is gespecialiseerd in de sloop- en asbestsanering
Kiest voor Cleverdesk

Case: wat is de situatie?

Laarakkers is in de loop der jaren uitgegroeid tot een van Nederlands grootste en meest toonaangevende aannemers van sloopwerken en asbestsanering. Binnen Laarakkers worden er een heleboel uren gemaakt. Niet alleen op het gebied van medewerkers, maar ook op het gebied van machines. Laarakkers had de behoefte om digitaal te gaan. Dit leidde er toe dat Laarakkers Idee101 benaderde voor een oplossing op het gebied van urenregistratie. 

Toen Laarakkers bij Idee101 aan tafel kwam werkten ze met Excel en daardoor kwamen veel uren niet op de juiste plek. Jelle van Hulten van Laarakkers: ‘Voor ons gevoel liepen we achter. De verkeerde projectnummers stonden bijvoorbeeld op urenbriefjes. Mensen wisten ook niet goed op welke projecten ze aan het werken waren. Daar komt ook bij dat mensen zelf de uren foutief schreven. En daar was nauwelijks controle op.’ 

Eisen: waar moet het CRM systeem aan voldoen?

  • Urenregistratie

Resultaat: wat heeft de implementatie opgeleverd?

Nu werkt Laarakkers met Cleverdesk urenregistratie en de planningsmodule. 
Werknemers vullen via het online platform hun uren in. Veel informatie over het project staat al klaar. ‘Die fouten als verkeerde projectnummers ga je nu voorkomen. Er stonden vroeger zelfs wel eens verkeerde adressen bij een project. Dat komt nu ook niet meer voor. Nu rijden de mensen in ieder geval niet meer verkeerd. Ook in de urentotalen kunnen geen fouten meer zitten’, zegt Van Hulten, die ziet dat het nieuwe systeem erg tijdbesparend is. ‘Vroeger werden de uren nog ingeklopt. Dat gaat nu ook automatisch. Dat levert een enorme tijdsbesparing op en dus ook een kostenbesparing. Bovendien wordt de foutmarge kleiner.’

Medewerkers van Laarakkers over de verandering

Vanuit een manager gezien zijn er erg logische argumenten voor het nieuwe systeem. Maar de werknemers zelf, vinden die het ook een vooruitgang? Volgens Van Hulten wel: ‘We hebben mensen ermee laten testen. Die waren zeer te spreken over Cleverdesk en werden er enthousiast van. We hebben ze eerst alleen de urenregistratie laten testen, daarna kwam daar ook de planningsmodule bij. Ze vonden het fantastisch. In principe staat namelijk alles al ingevuld. Even iets erbij zetten en het is klaar. Een enkeling heeft er meer moeite mee, maar dat zijn dan ook degenen die sowieso al minder met ICT hebben. Die coachen we en proberen we zo goed mogelijk mee te krijgen.’

Hoeveel is er bespaard?

Een belangrijke vraag bij een nieuwe investering als deze is altijd: levert het ook geld op? Van Hulten denkt dat dat bij zijn bedrijf inderdaad het geval is. Maar hoeveel? ‘Dat is altijd moeilijk in te schatten. Puur aan tijdsbesparing, omdat informatie niet meer ingeklopt hoeft te worden, levert het geld op. Ook kunnen we data automatisch uit Idee101 halen voor de verloning. Plus de informatie die we binnenkrijgen is accurater. Dat is ook veel waard. Dus ja, het levert geld op. Maar hoeveel precies weet ik niet.’

De voordelen van Cleverdesk volgens Laarakkers:

  • Tijdsbesparing
  • Meer inzicht in specifieke projecten
  • Informatie die binnenkomt accurater
  • Kleinere foutmarge
  • Enthousiaste werknemers
bouw

Behandel uw klanten beter - CRM maakt het mogelijk!

Met een CRM-module in ERP kunnen bouwbedrijven hun eigen klanten veel beter begrijpen en ondersteunen. We laten u zien hoe.

Lees verder
bouw

3 ultieme tools voor materiaalbeheer

Met deze 3 functies voor materiaalbeheer maakt u uw ERP-systeem meer dan alleen concurrerend. Vooral bouwbedrijven profiteren hiervan.

Lees verder